همشهری آنلاین: یک روزنامه‌نگار درباره‌ی منتشر نشدن نشریات در نوروز معتقد است: فرهنگ مردم در تعطیلی مطبوعات نقشی ندارد، چون وظیفه‌ی رسانه‌ها بوده است که برای مردم جا بیندازند که رسانه تعطیلی‌بردار نیست.

minou badee

مینو بدیعی در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که مدیریت حاکم بر مطبوعات ایراد دارد،‌ اظهار کرد: تفکر حاکم بر مطبوعات قصد دارد روزنامه‌ها را به یک سازمان اداری تبدیل کند در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است. عامل مهم در تعطیلی مطبوعات فرهنگ مردم نیست، بلکه مدیریت عالی و هدایت‌گر مطبوعات است که فکر می‌کند کار اطلاع‌رسانی را می‌توان تعطیل کرد.

او با تأکید بر این‌که منتشر نشدن مطبوعات در نوروز، اسفناک است چون اطلاع‌رسانی نباید هیچ‌گاه تعطیل شود، بیان کرد: همان‌طور که تعطیلی رادیو و تلویزیون در تعطیلات دور از ذهن است‌، تعطیل شدن رسانه‌های مکتوب نیز باید دور از ذهن باشد. بسیاری گمان می‌کنند که رادیو و تلویزیون می‌توانند جای خالی مطبوعات را پر کنند در حالی که در این تعطیلات، بار تفریحی صداوسیما بسیار بیشتر از جنبه‌ی اطلاع‌رسانی و خبری آن است.

او با بیان این‌که این پرسش پیش می‌آید که چگونه می‌توان رسانه‌ی مکتوب را که پدر رسانه‌های دنیاست و برای سایر رسانه‌ها الگو بوده است تعطیل کرد؟ گفت: این تعطیلی در ایران در حالی اتفاق می‌افتد که روزنامه‌های بزرگ جهان‌، نشریاتی مخصوص به روزهای تعطیل دارند.

بدیعی ادامه داد: این‌که فکر می‌کنیم خبرنگار رسانه‌ی مکتوب باید به مرخصی برود، یک نگرش غیرعلمی و کارمندی است. در حال حاضر در دانشگاه‌های بزرگ دنیا درسی به نام جامعه‌شناسی اوقات فراغت وجود دارد برای این‌که دست‌اندرکاران با انتخاب‌ مخاطب در تعطیلات آشنا شوند.

او با تأکید بر این‌که یک خبرنگار کارمند نیست‌، اظهار کرد: اگر نسل جدید خبرنگاران از این تعطیلات استقبال می‌کند، به‌دلیل این است که ما «کارمند» تربیت کرده‌ایم و نه خبرنگار.

بدیعی درباره‌ی این‌که با وجود گسترش رسانه‌های آن‌لاین‌، نیاز مردم به مطبوعات در چه حد است؟ توضیح داد: از نظر من، این نیاز بیشتر شده است. به‌عنوان مثال، من اخبار و اطلاعات را از خبرگزاری‌ها می‌گیرم، اما برای خواندن تحلیل، تفسیر و گزارش، در صورت نبودن روزنامه‌ها، برای من یک خلأ ایجاد می‌شود. در حال حاضر نیاز داریم برای دانستن یکسری از موضوعات به رسانه‌های مکتوب پناه ببریم.

او گفت: رسانه‌های الکترونیکی کمک کرده‌اند که رسانه‌های مکتوب جایگاه ویژه‌ی خود را پیدا کنند. امروز در دنیا می‌بینیم که روزنامه‌های بزرگ همچنان منتشر می‌شوند و تیراژ خاص خود را دارند. در واقع، رسانه‌های آن‌لاین کمک کرده‌اند که ویژگی‌های مطبوعات برجسته‌تر به نظر برسد.

بدیعی با اشاره به موج‌آفرینی روزنامه‌ها در شرایط خاص، بیان کرد: رسانه‌های آن‌لاین نمی‌توانند موج‌آفرینی کنند و مسائل عمقی‌تر همچنان در روزنامه‌ها یافت می‌شود. اگر تیراژ روزنامه‌ها را در دوران اصلاحات بررسی کنیم نشان می‌دهد که اگر به روزنامه‌ها فرصت داده شود، نقش اجتماعی خود را پیدا می‌کنند.

او در پاسخ به این پرسش که اگر روزنامه‌ها در ایام تعطیلات منتشر شوند‌، مخاطب خواهند داشت؟ اظهار کرد: اگر روزنامه‌ها از زبان مردم سخن بگویند، تیراژ و مخاطب بالایی خواهند داشت و به این دلیل که مردم حرف‌شان را در رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب پیدا نمی‌کنند به سراغ رسانه‌ها دیگر می‌روند.

بدیعی با بیان این‌که تعطیلی مطبوعات در نوروز به معنای تعطیل کردن اندیشه است‌، یادآوری کرد: رسانه‌های دیگر در این تعطیلات، بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارند همان طور که فکر را نمی‌توان تعطیل کرد مطبوعات نیز نباید تعطیل باشند. انسان امروز، انسان متفکر است و نمی‌تواند اندیشه‌اش را کنار بگذارد حتا تفریح انسان امروز نیز براساس تفکر است.

او همچنین درباره‌ی نقش خبرگزاری‌ها در این ایام‌، تأکید کرد: طبیعتا نقش خبرگزاری‌ها پررنگ‌تر می‌شود، اما باز هم نمی‌توانند خلأ مطبوعات را پر کنند چون تعریف خبرگزاری‌ با روزنامه متفاوت است.

کد خبر 206737
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز