پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهلاویه، وفا، قاهر 313 و جماران 2 تنها بخشی از دستاوردهای مهم صنایع دفاعی ایران در سالی که گذشت بودند. این دستاوردها علاوه بر به وجود آوردن قدرت پدافندی برای کشورمان به نوعی جلوه‌گر موفقیت‌های نظام اسلامی در این حوزه بسیار پیچیده است.

صنایع دفاعی

به گزارش مشرق، سال ۱۳۹۱ برای صنعت دفاعی کشور سالی بسیار پر رونق محسوب می‌شود، افزایش توان دفاعی کشور در بخش هوایی دریایی و موشکی، تنها بخشی از رزم تکنولوژیکی قابل ارائه در رسانه‌ها بود. در ادامه نگاهی گذرا به بخشی از مهمترین دستاوردهای کشور در سال 1391 شده است:

موشک "دهلاویه" کابوس تانک‌های دشمن

در 17 تیرماه سال 91 خط تولید سامانه ضدزره دهلاویه در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع افتتاح شد. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم دلیل انتخاب این نام برای این موشک گفت: نام گذاری این سلاح به نام دهلاویه، در واقع قدردانی از شهید چمران و همرزمانش و همه رزمندگان جان برکفی که در منطقه جنوب به ویژه منطقه دهلاویه به نبرد با ادوات زرهی دشمن رفتند، است.

موشک دهلاویه یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های ضدزره است که برای انهدام انواع تانک‌های پیشرفته مجهز به زره واکنشگر طراحی شده است. موشک دهلاویه با بهره‌برداری از هدایت خاص در مقابل انواع جنگ‌های الکترونیکی دشمن مقاوم است و سرجنگی، موتور پرواز موشک‌انداز و قابل حمل توسط نفر موجب شده که سامانه موشکی ضدزره دهلاویه بعنوان یک جنگ‌افزار کارآمد در نبرد ضدتانک شناخته شود.

این سامانه موشکی طوری طراحی شده است‌که بتواند اهداف ثابت زمینی و اهداف ‌متحرک زرهی را مورد اصابت قرار‌دهد. موشک دهلاویه قابلیت استفاده علیه اهداف دریایی و هوایی در ارتفاع پایین مثل بالگردها را دارد.

موشک "فاتح 110" بالستیک نقطه زن ایرانی

در 14 مردادماه سردار احمد وحیدی در یک نشست خبری از جزئیات نسل چهارم موشک "فاتح 110" خبر داد و گفت: نسل چهارم موشک فاتح 110 با قابلیت نقطه زنی و برد بیش از 300 کیلومتر توسط سازمان صنایع هوا و فضای وزارت دفاع با موفقیت آزمایش شد.

قدرت نقطه زنی در هر نوع شرایط آب و هوایی، افزایش طول عمر موشک، افزایش زمان استقرار موشک مسلح بر روی سکوی پرتاب جهت شلیک به موقع، کاهش زمان تست‌های قبل از پرتاب و حین پرتاب،‌ کاهش زمان ترک موضع پرتاب و عدم نیاز به بازدیدهای دوره‌ای کوتاه مدت از توانمندی‌های مهم این موشک است.

"آرمیتا" آزمایشگاه پرنده ایران

هم زمان با 31 مرداد ماه روز صنعت دفاعی از شش دستاورد جدید وزارت دفاع با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور رونمایی شد. "آرمیتا" یکی از این دستاوردها بود.

پروژه سکوی تست‌های پروازی با نام آرمیتا با هدف آزمایش سامانه‌های هوایی در شرایط واقعی پرواز ساخته شده است که با هدف آزمایش سامانه پرتاب هواپیمای جنگی، آزمون سامانه دستگاه تولید اکسیژن هواپیما‌، آزمون سامانه اویونیک پیشرفته هواپیما و آزمایش اویونیک پیشرفته به خلبان‌های هواپیمای جنگنده انجام شده است.

این آزمایشگاه می تواند نقش بسیار مهمی در حوزه طراحی و ساخت پرنده های رزمی در کشور ایفا کند.

"وفا" ابر خمپاره انداز پارسی برای قرن بیست و یکم

در روز صنعت دفاعی از یک گونه جدید از خمپاره به نام " وفا " نیز پرده برداری شد. این سامانه جدید دارای کالیبر 160 میلی متر بوده و یک گام جدید در افزایش توان رزم نیروهای مسلح ایران به حساب می آید.

سامانه خمپاره انداز برد بلند 160 میلی متری "وفا" که در برد توپخانه‌های معمولی اجرای آتش می‌کنند، دارای مشخصات عملیاتی به شرح زیر است: افزایش قدرت سر جنگی به میزان دو تا سه برابر، عمر بالای مهمات نسبت به گلوله‌های موشکی، پراکندگی کمتر نسبت به گلوله‌های موشکی و نواخت تیر 5 تا 8 گلوله در دقیقه است.

باید به این مسئله اشاره کرد که اصولا سامانه های توپخانه ای به عنوان سیستم های همراه نیروهای پیاده با کالیبر 120 تجهیز می شوند و ساخت این خمپاره توان نیروهای ایرانی را افزایش خواهد داد.

"بنیان 4" قلب تپنده برای شناورهای نداجا

"بنیان 4" یکی دیگر از دستاوردهای بود که در روز صنعت دفاعی پرده برداری شد. این سامانه پیشران با وزنی در حدود 18 تن می تواند نیرویی در حدود 5 هزار اسب بخار را تولید کند. با مقداری نگاه دقیق و مقایسه ای تخمینی می توان ابعاد این سیستم پیشران را در بحث طول 4 متر و عرض نزدیک به 1.5 متر متر تخمین زد.

این موتور در مقایسه با موتور بنیان 1 که سال 1390 در این بخش معرفی شده است موتور دریایی بنیان 4 یک پرش نزدیک به 5 برابر را تجربه کرده است.

ساخت موشک رادار زن بالستیک توسط سپاه

این موشک بالستیک که برای هدف قرار دادن مراکزی که تشعشعات راداری از خود ساطع می کنند به کار می رود، می تواند علیه انواع سپرهای موشکی ازجمله گنبد آهنین رژیم صهیونیستی شلیک شود. برد این موشک در حال حاضر سیصد کیلومتر است که بزودی برد آن نیز افزایش خواهد یافت. سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه اولین بار در جریان نشست خبری خود به تاریخ 11 تیر ماه سال 1391 وجود این موشک را اعلام کرد.

ساخت نخستین شبیه ساز متحرک زیردریایی غدیر

برای نخستین بار در کشور، ساخت شبیه‌ساز متحرک زیردریایی کلاس طارق با نام پروژه شباهت بدست توانمند متخصصان و دانشمندان داخلی انجام شد. این شبیه‌ساز دارای 3 درجه آزادی حرکت بوده و برای تمرینات قوس و صعود و همچنین کنترل صدمات زیردریایی بکار می‌رود.

16 سناریو جهت این شبیه‌ساز طراحی و پس از اتمام در ناو تیپ زیرسطحی منطقه یکم نصب و راه‌اندازی شد. این سامانه در 27 شهریور و در جریان مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه های ارتش که به میزبانی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) در نوشهر برگزار شد در مقابل فرماندهی کل قوا نیز با موفقیت کامل آزمایش شد.

سامانه "یا زهرا" جدیدترین عضو خانواده پدافند هوایی ایران

در هشتم بهمن ماه خط تولید سامانه سلاح پدافند هوایی یا زهرا(س) با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افتتاح شد.

سامانه پدافند هوایی موشکی بردکوتاه «یازهرا» ساخت سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران یکی از آخرین دستاوردهای حاصله در زمینه رفع نیازهای پدافندی کشور به صورت بومی است.

در این سامانه علاوه بر حسگرهای ردگیری تصویری و حرارتی، مسافت یاب لیزری نیز به کار گرفته شده که این امکانات موجب می شود در زمان عدم امکان استفاده از رادار، اجرای عملیات محدود به زمان خاص نشده و در شرایط جوی متنوع بتوان از این سامانه کارایی بالا گرفت.

موشک رعد ایرانی جایگزینی برای سام 6 روسی

این موشک سطح به هوای ایرانی برای بار نخست در جریان رژه 31 شهریور 1391 رونمایی شد. یکی از پرکاربردترین سامانه های دفاع هوایی در دنیا، سامانه های میانبرد و ارتفاع متوسط هستند. این گستردگی استفاده به دلایل مختلفی پدید آمده از جمله بیشتر بودن تعداد تهدیدات عمل کننده در این لایه و ایجاد بازدارندگی جغرافیایی مناسب و مقرون به صرفه با توجه به برد موشک های مورد استفاده.

صنایع دفاعی

مقایسه خودروی ایرانی رعد با نمونه روسی هرچند نشان از شباهت های کلی دارد که هر دو را در یک رده جای می دهد اما تفاوت های آشکاری در ظاهر و چینش اجزا و زیرسامانه های مختلف از جمله بخش نگهدارنده و پرتاب موشک نشان می دهد که این خودرو طراحی متفاوتی داشته و در ایران ساخته می شود.

تفنگ تک تیرانداز شاهر با برد 4 کیلومتر

سلاح های تک تیرانداز کالیبر سنگین یکی از عناصر مهم در جریان تاکتیک نبردهای ناهمطراز هستند. در این بخش نیز ایران در سال 1391 شاهد دستاوردی بود. شاهر تفنگی با کالیبر ۱۴٫۵ میلیمتر و وزن ۲۲ کیلوگرم و طول ۱۸۵ سانتی متر، ۳ هزار متر برد موثر و ۴ هزار متر برد مفید است.

جدیدترین تفنگ تک‌تیرانداز ارتش برای استفاده مطلوب به ۳ نفر نیاز دارد. از قابلیت‌های این تفنگ درگیری و انهدام انواع سنگرهای بتونی، خودروهای زرهی، بالگرد و نقاط تجمع نفرات دشمن است. این سلاح بر مبنای نیازهای تاکتیکی روز نزاجا به صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و قابلیت درگیری در عمق را شدیدا افزایش داده است.همچنین این اسلحه دقت اصابت را بالا برده و اثربخشی در انهدام اهداف را به صورت چشمگیری مضاعف می‌کند. این سلاح سنگین ایرانی به تاریخ 8 مهرماه 1391 رونمایی شد.

طوفان 2 اکسیر ایرانی برای کبرهای آمریکایی

بالگردهای طوفان 2 به نوعی نشان از تلاش گسترده صنایع نظامی ایران برای ارتقاء ناوگان بالگردی خود است. در بالگرد جدید از انواع نمایشگرهای دیجیتال در کابین خلبان و سامانه های هدف گیری بر روی کلاه خلبان استفاده شده است.

کاهش بار کاری خلبان و امکان به کار گیری نسل جدید تسلیحات هوا پرتاب هدایت شونده در این بالگرد از جمله خاصیتهای طوفان ایرانی است. این بالگرد جدید در روز 13 دی ماه 1391 رونمایی شد.

قاهر 313، شاه بیت صنایع دفاعی در سال 1391

این جنگنده با ظاهری بسیار متفاوت از دیگر محصولات ایران در این حوزه موجی از نظرات و موضع گیری ها را در داخل و خارج کشور موجب شد. این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر بفرد،دارای سطح مقطع راداری بسیار کم و همچنین قابلیت انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست می باشد.

بهره برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم های الکترواویونیک پیشرفته را از دیگر ویژگی‌های جنگنده قاهر313 است. این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد و از قدرت تهاجمی بالا برخوردار است و قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع را از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر313 می باشد.جنگنده قاهر در روز 14 بهمن 1391 با حضور رییس جمهور رونمایی شد.

رونمایی سپاه از جدیدترین اطلاعات موجود در جانور قندهار

نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار تصاویری از اطلاعات رمزگشایی شده پهپاد جاسوسی آمریکا RQ170 که سال گذشته به دام سپاه افتاد منتشر کرد.

در این مجموعه از تصاویر برای اولین بار فیلم های استخراج شده از پهپاد آمریکایی متجاوز و همچنین تصاویر از زمان به تصرف در آمدن و فرود آن در ایران به نمایش در آمده است. این تصاویر و اطلاعات اولین بار به تاریخ 18 بهمن 1391 منتشر شد.

جماران 2 ، پایانی خوش برای صنایع دفاعی ایران در 1391

ناوشکن جماران 2 پس از حدود 6 سال کار و تلاش مضاعف متخصصان صنعت دفاعی در صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع، با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش و جمعی از فرماندهان و مسئولین کشور در تاریخ 27 اسفند 1391 به آب انداخته شد.

ناوشکن 1420 تنی موج 2 با قدرت موتور 20000 اسب بخار و سرعت 30 گره دریایی قابلیت حمل بالگرد، انواع موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا، توپ‌های پیشرفته، توپ ضد هوایی، سیستم اژدر افکن و مجهز به سیستم جنگ الکترونیک است.

با توجه به نصب رادارهای پیشرفته آرایه فازی در ناوشکن جماران، قطعا ناوشکن جماران2 نیز دارای این نوع رادارها و یا نمونه هایی پیشرفته تر برای پوشش هرچه بهتر منطقه خواهد بود.

کد خبر 206453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز