همشهری آنلاین: رییس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از شلیک موفقیت‌آمیز موشک فکور 90 از جنگنده F14 خبر داد.

سردار سید مهدی فرحی

ایسنا نوشت: سردار سیدمهدی فرحی در یک برنامه تلویزیونی در آستانه 22 بهمن و آخرین روز از دهه فجر با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در عرصه هوافضا اظهار کرد: ما دو برنامه، یکی پنج ساله یعنی تا سال 94 و دیگری بیست ساله یعنی تا سال 1404 طرح‌ریزی کرده‌ایم. قرار است تا سال 1404 ماهواره‌ای با وزن 700 کیلوگرم را به مدار هزار کیلومتری تحت عنوان سپهر که به منظور سنجش از دور و کارهای مخابراتی طراحی شود به مدار بفرستیم.

وی با بیان اینکه "سه ماهواره سفیر یک، سفیر یک آ، سفیر یک بی، با پلت‌فرم و بیس مشخص انجام شده و یک سی را نیز در برنامه داریم"، گفت: در نیمه اول سال آینده ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره طلوع که متعلق به صاایران است و ماهواره ظفر که متعلق به دانشگاه صنعتی شریف است تا وزن 100 کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری قرار خواهد گرفت.

فرحی ادامه داد: ماهواره‌بر سیمرغ رو به اتمام است و بالای 90 درصد کار آن انجام شده پایگاه این ماهواره بر به عنوان پایگاه امام خمینی(ره) نیز تا حدود 95 درصد تکمیل شده است و به زودی کارهای آن نیز پایان می‌یابد.

رییس سازمان صنایع هوافضا با بیان اینکه "با آغاز پروژه کلاس سفیر 2 ما وارد لیگ جدیدی در صنعت هوافضا می‌شویم و ماهواره‌برها از 26 تن به 85 تن ارتقا پیدا می‌کنند"، افزود: در دنیا 48 کشور دارای این ماهواره هستند که تنها 22 کشور از اینها خود ماهواره‌ می‌سازند و از بین اینها نیز تنها 10 کشور توانایی ساخت ماهواره‌بر دارند که کشور ما نیز یکی از آنهاست.

وی تصریح کرد: قرار است تا پایان سال 94 وارد پروژه سفیر 3 یعنی سپهر شویم که قابلیت حمل ماهواره 700 کیلوگرمی را دارد و به جای 500 کیلومتر در مدار هزار کیلومتری قرار خواهد گرفت. سیمرغ و سپهر دو گام بزرگ در صنعت هوافضا برای کشورمان هستند.

فرحی اضافه کرد: ماهواره‌بر سیمرغ تا مدار 500 کیلومتری و ماهواره‌بر سپهر تا مدار هزار کیلومتری برد خواهند داشت که برای سیمرغ دو ماهواره طلوع و ظفر تعریف شده است و به طور موازی با ماهواره‌بر سیمرغ در حال آماده شدن است و تا نیمه اول سال 92 به پایان می‌رسد.

رییس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با اشاره به برنامه 20 ساله این سازمان اظهار کرد: در برنامه 20 ساله که تا 1404 خواهد بود، بحث ژئو مطرح است و قرار است ماهواره‌هایی با کاربردهای دیگری مانند صداوسیما تولید شود که هم‌اکنون کارهای مطالعاتی و امکان‌سنجی آن در حال انجام است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره سامانه S300 و جایگزین بومی آن گفت: یکی از حوزه‌های فعالیت ما در پدافند هوایی، موشکی است. ما آسمان کشور را به هفت لایه تقسیم کرد‌ه‌ایم و به ازای هر کدام از این لایه‌ها محصولی را طراحی و تولید کرده‌ایم. ما ده‌ها محصول مختلف را تولید کرده و در دستور کار داریم. میثاق یک و دو، قائم و سهند از نمونه‌های آنهاست.

فرحی با بیان اینکه "تحویل ندادن S300 موجب جهشی فناورانه برای ما شد"، افزود: این اقدام روس‌ها به غرور ما بر خورد و جوانان ما با روحیه، اعتماد به نفس و خلاقیت بالا وارد این عرصه شدند. امروز یکی از محصول‌های ما «باور 373» است که شابهت زیادی به S300 دارد و با سرعت بسیار بالا تلاش داریم آن را به نتیجه برسانیم.

رییس سازمان صنایع هوافضا همچنین گفت:‌ در حوزه هوا به هوا نیز کارهای خوبی انجام شده است و هفته گذشته موشک فکور 90 که هواپایه است و از روی اف‌14 شلیک می‌شود، تست شد.

وی در پایان اظهار کرد: در این هفته نیز موشک‌های کروز هواپایه را که شامل «قادر» و «نصر» می‌شود، تست خواهیم کرد.

کد خبر 200805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز