همشهری آنلاین: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه صادرات صنایع دستی در 10 ماهه نخست سال گذشته(1391) به 711 میلیون دلار رسید، افزود: برای نخستین بار صادرات صنایع دستی از صادرات فرش پیشی گرفته است.

صنایع دستی

به گزارش ایرنا، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال گذشته صادرات 5/1 میلیارد دلاری صنایع دستی را هدف گذاری کرده بود و مرکز ملی فرش ایران نیز قصد داشت در سالی که گذشت یک میلیارد دلار فرش دستباف از ایران صادر شود.

آمار صادرات فرش دستباف ایران در 10 ماهه سال گذشته به 361 میلیون دلار رسید و بر این اساس برای نخستین بار در صادرات صنایع دستی از فرش دستباف فراتر رفته است.

در سال 90 صنایع دستی کشور صادرات 300 میلیون دلاری را تجربه کرده بود.

ˈیحیی رحمتیˈ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در این باره گفت: افزایش صادرات صنایع دستی ناشی از هدف گذاری صورت گرفته و افزایش نرخ دلار در برابر ریال بود که تولید کنندگان را سمت صادرات این محصولات سوق داد.

رحمتی تاکید کرد: از آنجا که صنایع دستی با استفاده از مواد اولیه بومی هر منطقه ساخته می شود، نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده آن نداشته است.

وی با یادآوری اینکه صنایع دستی سهم بالاتری از صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی دارد، گفت: صنعت خودروسازی تنها 7/1 درصد در تولید ناخالص ملی نقش دارد در حالی که این سهم برای صنایع دستی 9/2 درصد تعریف شده است.

معاون صنایع دستی کشور تاکید کرد که صنایع دستی بر خلاف صنایع بزرگی چون خودروسازی نیاز به سرمایه گذاری هنگفت ندارد و می توان با سرمایه ای در حدود 10تا 15 میلیون تومان اشتغال و درآمد ایجاد کرد.

کد خبر 206362
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز