بعضی از حیوانات با این‌که در جاهای خاصی از کره‏ی زمین زندگی می‏کنند و کم‏تر کسی آن‎ها را از نزدیک دیده، خیلی محبوب و معروف‌اند.

سیاه و سفیدهای دوست‌داشتنی

پاندا یکی از این حیوانات است. این موجود دوست‏‌داشتنی که آزارش به بقیه‏‌ی حیوانات و آدم‏‌ها نمی‏‌رسد،‌ زندگی جالبی دارد و متأسفانه در خطر انقراض است. عمید شیخ، سفیر محیط‏‌زیست دوچرخه در مطلب کوتاهی نتیجه‏‌ی تحقیقاتش را درباره‏‌ی پانداها با شما به اشتراک می‏‌گذارد.

پانداها را همه می‏‌شناسند، خرس‏‌های تپل، بانمک و سیاه و سفید که بسیار کمیاب‌اند. غذای اصلی پانداها بامبو است. طول بدن خرس‏‌های پاندا در بلندترین حالت به یک‌متر و نیم می‏‌رسد و وزنش بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است.

مادر پانداها تا موقعی که توله‏‌ها بتوانند به تنهایی در جنگل زندگی کنند، از آن‎ها مراقبت می‏‌کنند. بچه پانداها بعد از ۱۰ هفته شروع به خزیدن می‌کنند و تا پایان هفته‏‌ی بیست‌ویکم کم‌ و بیش راه می‏‌روند.

پانداها به سیاه و سفید بودنشان معروفند. گوش‏‌ها، چشم‏‌ها، پاها و شانه‏‌هایشان سیاه و بقیه‏‌ی بدنشان که از خز پوشیده شده، سفید است. پانداها برخلاف بقیه‌ی خرس‏‌ها که گوشت‌خوار هستند، تقریباً چیزی جز بامبو نمی‏‌خورند. آن‌ها باید مقدار زیادی بامبو بخورند تا مواد مغذی مورد نیاز بدنشان تأمین شود؛ یعنی ۱۲ تا ۳۸ کیلو بامبو در یک روز!

امروزه پانداها فقط در جنگل‏‌های کوهستانی بخش‏‌هایی از چین زندگی می‏‌کنند و در فهرست قرمز حیوانات در معرض انقراض هستند. متأسفانه کشتار غیرقانونی، قاچاق و تجاوز انسان‏‌ها به محیط زندگی پاندا، نسل این حیوان را با خطر نابودی مواجه کرده
 است.

پانداها ۱۲ ساعت از روز در حال خوردن هستند و هنگام تولد یک صدم مادرشان وزن دارند. برعکس تمام خرس‏‌ها، پانداها خواب زمستانی هم ندارند.

عمید شیخ، 14 ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

همشهرى، دوچرخه‌ی شماره‌ی 691

کد خبر 206142
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز