همشهری آنلاین: رئیس موسسه فرهنگی اکو، تامین نیمی از هزینه ساخت مقبره یادمان شمس تبریزی در خوی را عیدی دولت دهم به ملت دانست و گفت: با اجرایی شدن این مصوبه، بزودی کلنگ ساخت این یادمان به زمین خواهد خورد.

حجت الله ایوبی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: پس از انتشار فراخوان مسابقه طراحی مقبره آرامگاه شمس تبریزی شاعر بلند آوازه ایرانی که چندی پیش صورت گرفت، در مرحله نخست شش طرح به عنوان برتر انتخاب شد.

رئیس بنیاد شمس تبریزی گفت: براساس نظر هیات داوران، به طراح شش طرح برگزیده یک ماه فرصت داده شد تا با تکمیل، اصلاح و در نظر گرفتن پیشنهادهای هیات داوران، طرح ها را بار دیگر اجرا کنند تا مورد بازبینی داوران قرار گیرند.

وی ادامه داد: از آنجا که هیات داوران هیچ یک از آثار را در حد اثر اول ندانستند، کمیسیونی با عنوان تلفیق شامل هیات داوران تشکیل شد تا طرح نهایی را مورد بازبینی قرار دهند.

ایوبی، مشکل بودجه برای آغاز این طرح را از مشکلات پیش روی آغاز به کار این بنای یادبود عنوان کرد و گفت: بدنبال درخواست ما و همچنین با عنایت رییس جمهوری و نظر مساعد هیات دولت، نیمی از هزینه ساخت این اثر معماری ملی در ردیف بودجه سازمان میراث فرهنگی به تصویب رسید.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دستور رییس جمهور بزودی عملی شود، ادامه داد: این مصوبه در روزهای پایانی سال به عنوان عیدی ارزشمند برای فرهنگ دوستان، اهالی علم و ادب و تمام مردم ایران محسوب می شود.

رئیس موسسه فرهنگی اکو افزود: گرچه نیمی از هزینه ساخت بنای یادبود مقبره شمس تبریزی را دولت تقبل کرده است، اما بقیه آن را نیز می توان با مشارکت مردم و علاقه مندان به علم و ادب تامین کرد تا این طرح ملی به صورت مشارکت مردم و دولت به یادگار بماند.

رئیس بنیاد شمس تبریزی یادآور شد که این بنای یادبود با هدف معرفی هر چه بیشتر شهر خوی به عنوان زادگاه شمس، ایجاد جاذبه های گردشگری، احیای هویت تاریخی و شناساندن ابعاد معنوی و عرفانی این عارف بزرگ قرن ششم هجری ساخته می شود.

شمس تبریزی از عرفای مشهور سده هفتم هجری بوده و شهرت وی بیشتر به خاطر آشنایی مولوی با شمس و دیوان غزل های مولوی که عنوان کلیات شمس بر آن نهاده شده است.

کد خبر 206111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز