پنجشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

نوشته رادنی شکسپیر* ترجمه احسان فتاحی: هرگز به دشمن خود سلاح ندهید. این گزاره‌ای معقول است؛ اینطور نیست؟ این سلاح‌ها ممکن است علیه خود شما به کار گرفته شود.

riots

با این حال، تسلیح دشمن دقیقا همان کاری است که انگلیس و فرانسه در حال انجام دادن آن هستند. اخبار حیرت انگیز این است که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و لوران فابیو، همتای فرانسوی وی علنا اظهار داشته‌اند که علی رغم تحریم اتحادیه اروپا، شبه نظامیان حاضر در سوریه را مسلح خواهند کرد.

انگلیس و فرانسه، دست در دست سعودی‌ها، قطری‌ها و ترک‌ها، هم اکنون در حال بازی با کارت اختلاف‌های قومیتی هستند و بدین ترتیب با تحریک ناآرامی‌ها، جنگ داخلی در سوریه را به هر طریقی که می‌توانند، شعله‌ور تر می‌کنند.

در عین حال، آژانس‌های امنیتی انگلیس هشدار می‌دهند که شبه نظامیان جوان، که به زودی توسط انگلیس و فرانسه مسلح خواهند شد، در حال ورود به سوریه هستند و در آنجا تجربه نظامی کسب خواهند کرد. این شبه نظامیان بعد از بازگشت به انگلیس، جنگ آزموده و سرکش، فراتر از حد تصور خطرناک خواهند بود.

بدتر اینکه، تسلیح شبه نظامیان در سوریه در حالی رخ می‌دهد که بیشتر عناصر تندرو در سوریه (به عبارت دیگر بُرندگان گلو) در حال به دست آوردن دست برتر نسبت به عناصر به اصطلاح «میانه رو» هستند. (منظور از عناصر میانه رو همان‌هایی هستند که تنها از اسلحه برای کشتن اسیران و غیرنظامیان استفاده می‌کنند.)

گزارش‌‌های نشریه ایندیپندت انگلیس حاکی از این است که بیش از ۱۰۰ شبه نظامی جوان از این کشور به سوریه رفته‌اند و این رقم همچنان در حال بیشتر شدن است. و به محض اعلام شدن این موضوع، دولت‌های انگلیس و فرانسه اعلام کردند که برای شبه نظامیان سلاح خواهند فرستاد.

این دو دولت بعد از ادعای اینکه در تلاشند مشکل را به صورت مسالمت آمیز حل کنند، فریاد زدند که «نه ما برای شبه نظامیان سلاح نمی‌فرستیم! ما صرفا به مبارزان "میانه رو" که افراد خوب و قابل اعتمادی هستند، سلاح می‌دهیم.»
واقعا؟ قابل اعتماد برای تیراندازی به سوی مردم یا قابل اعتماد برای بریدن گلوی آنها؟

یا شاید منظور پاریس و لندن از «قابل اعتماد»، افرادی هستند که مورد حمله شبه نظامیان قرار نخواهند گرفت و سلاح‌هایشان به دست آنها نخواهد رسید. در حقیقت، دولت انگلیس ادعا می‌کند که با تسلیح نیروهای «میانه رو»، بنیادگرایان شکست خواهند خورد.

اما خلاف این ادعا در حال رخ دادن است: نیروهای «میانه رو» و افراط گرایان در حال جنگ با یکدیگر هستند و این افراط گرایانند که در حال پیروزی‌اند چرا که وهابی‌های سعودی و قطری حمایت مالی و تسلیحاتی گسترده‌ای از این عناصر می‌کنند.

بدین ترتیب، انگلیس و فرانسه با نقض قوانین بین الملل، در حال رساندن سلاح به شبه نظامیان هستند (و همچنین در تلاشند باقی کشورهای اروپا را نیز به انجام چنین کاری متقاعد کنند) زیرا به گمان آنها تفاوت بنیادینی بین بُرندگان گلو و قاتلانی که با گلوله آدم می‌کشند، وجود دارد.

اما حقیقت این است که تفاوتی وجود ندارد. آنها عمدتا یکسان و مشابه هستند. به عنوان مثال خبرنگاران نشریه ایندیپندنت انگلیس با نیروهایی روبرو شده‌اند که خود را «میانه رو» خوانده و تنها یک هفته بعد در سنگر و جبهه شبه نظامیان بنیاد گرا دیده شدند.

علاوه بر این، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه اقدامات انگلیس و فرانسه «نقض بارز قوانین بین الملل» است، تاکید کرده، در عمل همه سلاح‌ها احتمالا به دست افراط گرایان می‌رسد؛ و این در حالی است که حتی امریکا نیز یکی از گروه‌های شبه نظامی (جبهه النصره) را یک سازمان تروریستی اعلام کرده است. جبهه النصره یکی از گروه‌هایی است که از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

البته اقدام انگلیس مبنی بر ارسال سلاح ممکن است از سوی لندن اینگونه توجیه شود که این کشور همواره تضمین می‌کند سلاح‌ها به دولت‌های عربی که پول آنها را پرداخت می‌کنند، برسد؛ این در حالی است که در مورد سوریه، سلاح‌ها (به ارزش ۱۳ میلیون یورو) به صورت مجانی برای گروه‌های تروریستی آزاد و سرگردان در این کشور فرستاده می‌شود.

حقیقت این است که ویلیام هیگ و لوران فابیو، وزاری خارجه انگلیس و فرانسه دو ابلهی هستند که تصور می‌کنند با ارسال سلاح برای قاتلان، بدون حتی اندیشیدن به عواقب این کار، کاری هوشمندانه کرده‌اند.

با وجود این، اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم باید بگوییم سعودی‌ها نیز ابلهانی هستند که فکر می‌کنند با دادن اسلحه و پول به گروه‌های تروریستی هوش زیادی به خرج داده‌اند. اول اینکه، گروه‌های شبه نظامی حاضر در سوریه تحت تاثیر اندیشه‌های وهابی سعودی هستند و هرگز نباید فراموش شود که دشمن شماره یک اسامه بن لادن خود رژیم سعودی بود. (و امریکایی‌ها صرفا دشمن شماره دو وی بودند)

دوم اینکه، سعودی‌ها صهیونیست هستند؛ با وجود اینکه خلاف این را ادعا می‌کنند، اما این واقعیت بر کسی پوشیده نیست بویژه به این خاطر که عربستان سعودی هیچ کاری برای توقف توسعه طلبی بی‌پایان رژیم صهیونیستی نمی‌کند. این امری است که شبه نظامیان به خوبی از آن آگاه هستند. در نتیجه، می‎‌توان پیش بینی کرد که شبه نظامیان در زمان مناسب دست صهیونیستی را که به آنها پول و سلاح می‌دهد، گاز خواهند گرفت.

بنابراین عربستان سعودی روزی مورد حمله همان فلسفه وهابیتی قرار خواهد گرفت که خود مروج آن است و تحت تاخت و تاز شبه نظامیانی قرار خواهد گرفت که خود آنها را حمایت مالی و نظامی می‌کند. عربستانی که بیش از هر کشور دیگری تبدیل به یک بمب ساعتی سیاسی شده و حاکمان مرتجع آن احمقانه تصور می‌کنند که می‌توانند در مقابل جریان‌های تاریخی مقاومت کنند.

انگلیس چطور؟ به این کشور نیز حمله می‌شود؟ آژانس‌های امنیتی انگلیس روشن ساخته‌اند که حامی تسلیح مردان جوان مسئولیت ناپذیر نیستند. حمایتی که جدا از وضعیت جاری در سوریه، موجی از شبه نظامیان جنگ آزموده را به انگلیس گسیل خواهد داشت.

و برای اینکه بدانیم چرا دولت‌های انگلیس و فرانسه این چنین احمقانه رفتار می‌کنند، فراموش نکنید که سیاست خارجی این دو کشور همانند امریکا تحت کنترل صهیونیسم است؛ صهیونیسمی که خواستار تضعیف تمام کشورهای عرب است و به طور ویژه می‌خواهد همه متحدان ایران به نوعی مورد حمله قرار بگیرند.

با وجود این کشورهای بیشتر و بیشتری در حال آگاه شدن از سیاست شریرانه و صهیونیستی غرب هستند و این کشورها در حال ترتیب دادن توافقات و معاهداتی بین خود هستند و این مسئله در حال ایجاد تغییری اساسی و عمده در عرصه ژئوپولیتیک (جغرافیای سیاسی) جهان است.

  • * رادنی شکسپیر استاد اقتصاد، فارع التحصیل دانشگاه کمبریج و وکیل برجسته انگلیسی است. شکسپیر یکی از بنیانگذاران جنش جهانی عدالت و یکی از اعضای شورای مسیحی عدالت پولی است. وی همچنین رئیس کمیته ضد شکنجه در بحرین است.
کد خبر 205953
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز