همشهری آنلاین: هوشنگ جاوید، پژوهشگر در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: نقاره زنی در ایران پیشینه تاریخی دارد به طوریکه در شاهنامه فردوسی به این موضوع اشاره شده است، همچنین ایرانی ها وقت کار و تغییر زمان را به وسیله نقاره اعلام می کردند.

javid

این پژوهشگر در ادامه افزود: در گذشته با طلوع هر ماه نقاره می‌زدند و با این کار مردم متوجه می‌شدند که ماه عوض شده است به همین دلیل نقاره زنی در هنگام تحویل سال و آغاز فصل بهار نواخته می شده است و با این کار بشارت سال جدید را می‌دادند.

جاوید در ادامه بیان کرد: نقاره زنی بعد از اسلام به صورت روزانه نواخته می‌شد یعنی اینکه برای اعلام صبح، ظهر و شب نقاره می‌نواختند و ساعت اذان را به کمک این ساز اعلام می کردند البته نقاره زنی بعد از مدتی فقط در طلوع حلال ماه رمضان، پایان ماه رمضان، رویت ماه شوال نواخته می‌شد.

هوشنگ جاوید در ادامه تاکید کرد: همچنین در هنگام تحویل سال در مشهد از نقاره استفاده می کردند زیرا این ساز می تواند حس شادمانی را به مردم منتقل کند.

این پژوهشگر در ادامه گفت: بسیاری معتقد هستند نقاره زنی در هنگام تحویل سال توسط مهدی پور انجام شده است در حالیکه این طور نیست و این قطعه توسط نوازنده ای در استان فارس به نام رنج بر نواخته شده است، البته استاد مهدی پور نیز این قطعه را در استودیو فرهنگ دوباره بازسازی کرده است.

کد خبر 205940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز