همشهری آنلاین: نشست دوم کانون سازسازان خانه موسیقی که با حضور شجریان، ذوالفنون، طلایی و فرهمند در خانه هنرمندان برگزار شد، به محل مناقشه برخی‌سازسازان با این چهره‌نامی عرصه موسیقی تبدیل شد

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که عصر دوشنبه، 11‌خرداد در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد. ابتدا یکی از سازسازان که از قرار سازنده ساز گیتار بود، معترض سخن شجریان شد که چرا از سازسازان به عنوان نجار یاد کرده است. [برخی سازسازان نجاران خوبی‌‌اند]

 محمد رضا شجریان در پاسخ به این سازساز گفت لفظ نجار را به معنی توهین به هنرمندان سازساز به کار نبرده است و بلکه برخی از‌آنها دقیقا چنین کاری را انجام می‌دهند و سپس اضافه کرد که شما اگر بخواهید طرح کاسه‌ای را بدهید اجرا کنند ، باید از یک نجار یا همان سازساز مدد بگیرید.

این سخنان البته آن سازساز را قانع نساخت تا اینکه جلال ذوالفنون، نوازنده چیره دست سه تار که از اعضای میزگرد بود، گفت که ایشان توهینی به کسی نکرده است و دقیقا لغتی را به کار برده است که با این کار همخوانی دارد و سازسازی هم نوعی نجاری است.

گیتار ساز در حالی که همچنان بر جدایی سازسازی بر نجاری تاکید می‌کرد، مجددا به سخنانش رنگ و بویی انتقادی تر داد.

چند دقیقه‌ای بعد این یوسف پوریا، صاحب نام تار بود که به طرح دوباره پرسش در قالبی محترمانه‌تر پرداخت و خواستار آن شد که شجریان در به کاربردن تعبیرات دقتی افزونتر روا دارد و در نهایت اسباب رنجش سازسازان را فراهم نسازد.

به گزارش همشهری آنلاین شجریان در کمال خونسردی به این سازساز پیش کسوت گفت که قصدش تعریضی به سازسازان نبوده است و تاکید کرد که بسیاری از سازسازان کنونی که در این مسیر رنج و تلاش ورزیده‌اند، با نوازندگی و موسیقی‌آشنایی دارند و به نوعی موزیسین هستند.

به گزارش همشهری‌آنلاین شجریان از حدود ساعت 15 امروز به خانه هنرمندان آمد و با صبر و حوصله‌ای مثالزدنی به دیدن تک تک سازهای ابداعی در دو طبقه خانه هنرمندان پرداخت و با سازندگان آن‌ها به گفت و گو نشست و همزمان نکاتی را به آنان گوشزد کرد.

شجریان در گفت وگویی کوتاه با همشهری‌آنلاین گفت که از این همه انگیزه در جوانان و سازسازان ابداع‌گر به شوق آمده است و سعی خواهد کرد فضایی را فراهم کند که تمامی سازهای ساخته شده به نوعی معرفی شود.

وی در سخنان خود در میزگرد یاد شده از سازسازان خواست با هماهنگی با یک نوازنده به صحنه آمده و صدای ساز خود را به گوش اهالی موسیقی برسانند.

کد خبر 82680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز