یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشکلات ناشران برای چاپ آثار تکراری‌ترین خبرهای امسال در حوزه چاپ بود، خبرهایی که نشان می‌دهد که امسال، سال خوبی برای کتاب نبود و طیق آمار چاپ کتاب 9 درصد افت داشته است.

کتاب

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سال 91 با تمام فرازها و فرودهایی که در حوزه نشر داشت، دارد روزهای آخرش را طی می‌کند و نفس‌های آخرش را می‌کشد. مهمترین اتفاقی که در سال جاری رخ داد و باعث شد که اوضاع و احوال کتاب مثل سابق خوب نباشد، گران شدن کاغذ و به تعویق افتادن انتشار، مجموعه‌ای از آثاری بود که نویسندگان و ناشران زیادی به وجود آنها دلخوش بودند.

نوسان قیمت ارز از یک سو و مشخص نبودن آینده‌ای مشخص در روزهای آینده از سوی دیگر، موضوع تکراری سال 91 برای ناشران و نویسندگانی بود که یک سال منتظر چاپ کتاب‌هایشان بودند. در این میان ناشران خصوصی به دلیل گرانی کاغذ با مشکلات بیشتری نسبت به ناشران دولتی دست و پنجه نرم می‌کردند. ناشرانی که امسال بیشتر از اینکه به سود بیشتر فکر کنند، به رسیدن دخل و خرجشان فکر می‌کردند. در مجموع محور تمامی مشکلات موجود امسال برای این حوزه حول گرانی کاغذ می‌چرخید که تمامی فعالیت‌های حوزه نشر را درگیر خود کرده بود.

نبود کاغذ، گرانی کاغذهای موجود در بازار و نبود سرو سامان مشخصی برای این حوزه از همان ماه‌های ابتدایی سال شروع شد و هر روز چرخ‌های تولید کتاب کندتر و کندتر شد. در این میان بسیاری از کتاب‌هایی که نویسنده و ناشر برای چاپ آن، برنامه‌ها ریخته بودند و نویسنده چکیده عمرش را به دست ناشر سپرده بود و ناشر هم برای آن نقشه‌ها کشیده بود، همگی نقش بر آب می شد و این شد که بسیاری از کتاب‌هایی که برای چاپ آماده شده بود، به سال بعد افتاد.

آمار خانه کتاب نشان می‌دهد که تعداد عناوین کتابی که به زبان فارسی از ابتدای سال گذشته تا 27 اسفند ماه منتشر شد، 68 هزار و 212 عنوان بوده است که این تعداد در سال جاری، در همین بازه زمانی، به 62 هزار و 178 اثر کاهش پیدا کرده است. در این میان 9 هزار و 849 اثر در سال جاری به کتاب کودک و نوجوان اختصاص داشت و مابقی برای حوزه بزرگسال وارد بازار کتاب شده است.

همچنین امسال نیز همانند دیگر سال‌ها ناشران تهرانی با چاپ 47 هزار و 226 اثر بیشتر از ناشرانی که در حوزه نشر در دیگر استان‌ها فعالیت می‌کنند، کتاب چاپ کرده‌اند. این در حالی است که می‌توان با استفاده از توانایی و ظرفیتی که در دیگر استان‌ها وجود دارد و همچنین با تأمین منابع و زیرساخت‌های مورد نیاز برای انتشار آثار در این استان‌ها، علاوه بر اشتغال‌زایی و توسعه صنعت چاپ، هزینه تمام شده بسیاری از آثار را کاهش داد و چرخه توزیع را با ایجاد فروشگاه و نمایشگاه دائمی توسعه داد.

بسیاری از کارشناسان حوزه چاپ و اهالی قلم، در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف از چرخه ناهموار چاپ در سال جاری گله می‌کردند و هر یک راهکارهای مختلفی برای برون‌رفت از این معضل پیشنهاد می‌کردند. عده‌ای توسعه کتاب‌های دیجیتالی را راهکار برون‌رفت از مشکل پیش آمده می‌دانستند و عده‌ای دیگر نیز بازگشت به روند گذشته که همان اعطای یارانه به ناشران بود را پیشنهاد می‌‌دادند. با وجود تمام این حرف و حدیث‌ها، نوسان قیمت‌ها و روزگار امروزهای چاپ کشور گویا بیش از هر تحلیل دیگر حکایت از نداشتن برنامه‌ای منسجم برای این حوزه دارد. حوزه‌ای که یکی از شریان‌های اصلی فرهنگ به حساب می‌آید.

هرچند آمارهای اعلام شده از سوی این پایگاه حکایت از افت تقریباً 9 درصدی تعداد عناوین چاپ شده برای امسال دارد، اما نباید تمام کتاب‌‌های خوبی که در سال جاری به چاپ رسیدند و با وجود گران‌تر شدن هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده آثار، با مخاطب زیادی مواجه شده و حتی گاهی به چندمین چاپ هم رسیده‌اند، را از یاد برد؛ کتاب‌هایی که مثل بارقه درخشیدند.

کد خبر 205669
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز