پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاردینال برگولیو حالا سکان هدایت کلیسایی را در دست گرفته که با زنجیره‌ای از مشکلات و چالش‌های جدی مواجه است؛ مسائلی که در دوران پاپ بندیکت شانزدهم به اوج رسید و گفته می‌شود در کناره‌گیری او از سمتش تاثیر چشمگیری داشت.

Francis 1

خبرگزاری دولتی آلمان در مطلبی تحت عنوان "چالش‌های پیش‌روی پاپ فرانسیس اول" افزوده است:

به گزارش نیویورک تایمز٬ کمبود کشیش و معضل هم‌جنس‌گرایی در میان روحانیون مسیحی٬ افزایش رقابت با کلیساهای پروتستان در نیم‌کره جنوبی و گسترش روی‌گردانی شهروندان از مذهب٬ بحران تجاوز و آزار جنسی که وجهه اخلاقی کلیسای کاتولیک را به شدت خدشه‌دار کرده و سوء مدیریت و فساد اقتصادی موجود در واتیکان و نهادهای مالی وابسته به آن٬ از جمله چالش‌هایی است که پاپ جدید باید برای حل‌وفصل آنها دست به کار شود.

more   پاپ بندیکت شانزدهم / پاپ چگونه انتخاب می‌شود؟

پاپ فرانسیس اول همچنین باید برای شکاف عظیم نهاد کلیسا در ایالات متحده چاره‌ای بیاندیشد. پیش‌گیری از بارداری٬ ازدواج هم‌جنس‌گرایان و ازدواج روحانیون مسیحی با مذهب کاتولیک در تضاد بوده و چالش‌هایی جدی در جوامع مدرن از جمله آمریکا پدید آورده است.

پرونده‌های متعدد تجاوز و آزار جنسی کودکان از سوی کشیش‌ها٬ تنها در آمریکا بیش از ۳ میلیارد دلار خرج روی دست کلیسا گذاشته و هزینه‌های هنگفت حقوقی وضعیت اقتصادی آنها را در شرایط متزلزلی قرار داده است.

نظرسنجی خبرگزاری رویترز در هفته گذشته نشان داد که اکثر کاتولیک‌های آمریکایی بحران تجاوز و آزار جنسی را مهم‌ترین بحران پیش‌روی کلیسا می‌دانند. بهبود موقعیت کلیسا در چنین شرایطی٬ اصلاحاتی بنیادی و اساسی را می‌طلبد تا بخشی از شکاف موجود میان پیشروها و سنتی‌ها را پر کند.

هنوز ناشناخته‌ها و ندانسته‌های بسیاری درباره پاپ جدید وجود دارد و در روزها و هفته‌های آتی مشخص خواهد شد که آیا پاپ فرانسیس اول مرد قرن بیست‌ویکم است و می‌تواند راهبر کلیسا در دل تحولات دنیای مدرن باشد٬ یا همچنان بر سر مواضعی که از قرن هفدهم موضع رسمی کلیسا بوده خواهد ایستاد؟

کد خبر 205340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز