جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاپ جدید با چالش‌‌های سختی از رسوایی سوءاستفاد‌ه‌های جنسی در کلیسا گرفته تا جلب مجدد اعتماد مومنان مواجه است، اما فرانسیس 76 ساله همه این کار را باید فقط با یک ریه انجام دهد.

pope

به گزارش آسوشیتدپرس سرجیو روبین، زندگی‌نامه‌نویس رسمی پاپ فرانسیس، می‌گوید بخش بزرگی از یک ریه او در دوران جوانیش به علت عفوت برداشته شده است. به گفته او گرچه این عمل اندکی او را کند کرده است، اما در مجموع حالش خوب است.

پزشکان می‌گویند از دست دادن بخشی از یک ریه لزوما سلامت پاپ را به خاطر نمی‌اندازد یا طول عمر او را کوتاه نمی‌کند، گرچه او نمی‌تواند فعالیت‌های سنگین جسمی انجام دهد چرا که ظرفیت هوایی‌اش به اندازه افراد دارای دو ریه نیست.

دکتر پیتر اوپن‌شاو، رئیس مرکز عفونت تنفسی در کالج امپریال لندن، در این باره می‌گوید: "احتمالا او نمی‌تواند در ماراتون بدود، اما فکر نکنم قصد انجام چنین کاری را داشته باشد. داشتن یک ریه مادامی که بیماری دیگری این ریه را گرفتار نکند، باید برای او کافی باشد."

در ابتدا گزارش شده بود که فرانسیس یک ریه کامل را از دست داده است، اما واتیکان بعدا اعلام کرد که فقط بخشی از یک ریه او در گذشته خارج شده است، اما جزئیات بیشتری را اعلام نکرد.

خواهر 65 ساله پاپ ماریانا النا برگولیو می‌گوید برادرش مریض احوال نیست. او می‌گوید: "اصلا مریض نیست.. کاملا سالم است."

پسرعموی پاپ، خورخه، نیز می‌گوید که پاپ در 19 سالگی تحت عمل جراحی ریه قرا رگرفت.

به گفته دکتر برادشاو احتمالا تا به حال ریه سالم فرانسیس اتساع پیدا کرده است تا جای خالی به جای مانده از بخش برداشته از ریه مقابل را پرکند، البته اندازه قفسه سینه او باید اندکی کوچک شده باشد.

دیافراگم (پرده عضلانی میان قفسه سینه و شکم) او نیز باید اندکی بالاتر از حد طبیعی باشد. اما به گفته او هیچکدام از این تغییرات بر فعالیت‌های عادی پاپ اثر نمی‌گذارد.

به گفته او ریه سالم پاپ باید تا به حال جبران نبود بخشی از ریه مقابل را کرده باشد، همانطور که پس آسیب دیدن بخشی از مغز به علت سکته مغزی، بخش‌های دیگر مغز کارکرد بخش آسیب‌دیده را به عهده می‌گیرند.

او می‌گوید: "ریه دیگر می‌تواند ظرفیت خودش را افزایش دهد، اما حدی برای این کار وجود دارد." و این وضعیت را با موتور ماشینی مقایسه می‌کند که اندکی کندتر کار می‌کند. "ممکن است نتوانید چنین موتوری به حداکثر شتاب موتورهای دیگر برسانید، اما در شرایط عادی کار خودش را به درستی انجام می‌دهد."

به گفته کارشناسان امروزه ندرتا ممکن است یک ریه کامل یا بخشی از ان را با جراحی خارج کنند. آنتی‌بیوتیک‌های در دسترس می‌توانند اغلب عفونت‌های ریه از جمله سل را درمان کنند، البته هنوز ممکن است برای درمان سرطان ریه پیشرفته ممکن است بخشی از این اندام را خارج کنند.

هنگامی که فرانسیس تحت عمل جراحی برای خارج کردن ریه قرار گرفت، آنتی‌بیوتیک‌های در دسترس آنقدر قوی نبودند. دکتر جنیفر کینت، متخصص بیماری‌های تنفسی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن می‌گوید: "در گذشته پزشکان انواعی همه نوع شیوه‌های عجیب و غریب را برای درمان عفونت‌های ریوی به کار می‌بردند."

او می‌گوید در آن زمان پزشکان حتی به فرو بردن توپ‌های پینگ پونگ به درون ریه‌های بیماران متوسل می‌شدند تا از رسیدن اکسیژن به بخش‌هایی از ریه جلوگیری کنند و باعث مرگ باکتری‌ها در آن بخش‌ها شوند.

به گفته کینت این حقیقت که فرانسیس در 76 سالگی سالم و سرحال به نظر می‌رسد، آینده‌ خوبی را برایش رقم می‌زند.

او می‌گوید: "اگر جراحی خارج کردن ریه فرانسیس عوارضی ایجاد کرده بود، باید تا به حال خودش را نشان داده بود." به گفته او مسئله اساسی فرانسیس در حال حاضر این است که ریه باقیمانده‌اش را سالم نگهدارد. "من واکسیناسیون سالانه آنفلوآنزا و واکسیناسیون موردی بر ضد ذات‌الریه را برای پرهیز از عفونت توصیه می‌کنم."

جرمی وارد، استاد فیزیولوژی تنفسی در کینگز کالج لندن نیز می‌گوید نگرانی چندانی درباره سلامت پاپ ندارد- مگر اینکه ریه سالم او دچار بیماری شود.

او می‌گوید: "اگر هر نوع عفونتی ریه او را درگیر کند، نسبت به فردی که دو ریه دارد، بیماری وخیم‌تری ممکن است ایجاد شود...این وضعیت می‌تواند او را نسبت به ذات‌الریه آسیب‌پذیر کند، بیماری که برای او بسیار خطرناک است." و می‌افزاید بهبودی پاپ از ذات‌الریه ممکن است بیشتر طول بکشد یا باعث ناتوان شدن او شود.

با این وجود دکتر وارد معتقد نیست که فرانسیس باید اقدامات غیرمعمولی را برای پیشگیری از عفونت و بیماری انجام دهد و با همان مشکلاتی روبه رو است که همه افراد سالمند با آن مواجهند.

او می‌گوید: "متاسفانه هر چه پیرتر بشوید، دستگاه‌های بدن آنچنان که باید درست کار نمی‌کنند و شما مجبور خواهید بود که مانند هر کس دیگری با این وضعیت کنار بیایید."

کد خبر 205429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز