پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک داروی جدید ضدایدز که نه خود ویروس ایدز (HIV) بلکه سلول‌های آلوده به این ویروس را هدف می‌گیرد ممکن است به زودی مورد تایید قرار گیرد

به گزارش خبرگزاری رویترز یک هیات مشاور 12 نفره به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی ماراویروک را که شرکت داروسازی فایزر امیدوار است با نام سلسنتری (Celsentri)  وارد بازار کند، مورد تایید قرار دهد.

این دارو اولین دارو از یگ گروه جدید داروهای ضدایدز به نام "آنتاگونیست‌های گیرنده CCR5" نام دارند، که قرار است وارد بازار دارویی شوند.

تحقیقاتی که بر روی این دارو انجام شده نشان می‌دهد که همراه کردن داروهای قدیمی ضدایدز با این داروی جدید تاثیر بیشتری در کاهش‌دادن میزان ویروس ایدز در بدن به زیر حد قابل‌کشف دارد.

البته FDA نگرانی‌های در مورد کل این گروه دارو‌یی جدید از لحاظ افزایش احتمال به عفونت، سرطان‌های لنفاوی و آسیب کبدی در مبتلایان به ایدز دارد. همچنین این گروه دارو در حیوانات آزمایشگاهی با اختلالات ریتم قلب در حیوانات آزمایشگاهی همراه بوده‌اند.

مشاوران FDA می‌گویند تحقیقات در مورد سلسنتری بیانگر افزایش خطر ابتلا به سرطان‌های لنفاوی یا عفونت نبوده‌است، اما افزایش خفیفی در میزان مشکلات کبدی در بیمارانی که این دارو را دریافت کرده‌اند، مشاهده می‌‌شود.

داروی جدید با مهار کردن گیرنده CCR5 که دروازه ورود ویروس ایدز به درون سلول‌هاست،  به طور غیرمستقیم مانع تکثیر ویروس - که باید درون سلول‌ها انجام گیرد - می‌شود.

پژوهشگران برای بیش از یک دهه است که دریافته‌اند که افرادی که فاقد نسخه کارآمدی از گیرنده CCR5 هستند، مقاومت زیادی در مقابل عفونت با HIV از خود نشان می‌دهند یا در صورت عفونت با ویروس با فاصله زمانی زیادی وارد مرحله بالینی بیماری یعنی ایدز می‌شوند.

کد خبر 20518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز