گروه ادب و هنر- احمد افشار: دومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی کودک و نوجوان که قرار بود مهرماه گذشته در اصفهان برگزار شود بالاخره پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان امروز و فردا در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان در دو نوبت صبح و عصر به‌مدت دو ساعت در آن شرکت می‌کنند.


امسال در دومین دوره جشنواره، بیش از 110کودک علاقه‌مند به هنر از 17استان کشور در دو رشته نقاشی و خوشنویسی به خلق اثر می‌پردازند که 79نفر در گروه سنی شش تا 10سال و 34نفر در گروه سنی 11تا 14سال هستند. به‌گفته برگزارکنندگان قرار است زمان برگزاری این جشنواره به شهریورماه که همزمان با تعطیلی مدارس است، تغییر کند تا مشکلی برای تحصیل کودکان ایجاد نکند. اصغر امیرنیا سرپرست مرکز هنرهای تجسمی ارشاد، دیروز در نشست خبری، این جشنواره را حلقه مفقوده رویدادهای هنری کشور ارزیابی کرد و گفت: فراهم کردن بسترمناسب برای شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان مهم‌ترین هدف برگزاری این رقابت است.

سرپرست مرکز هنرهای تجسمی ارشاد، تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودک و نوجوان برشمرد و گفت: تلاش می‌شود تا به کمک این رقابت هنری بستر مناسبی برای شناسایی استعداد هنری و نهفته کودکان و نیازهای این نسل از جهت آموزش رسمی و غیررسمی فراهم شود. به گفته وی در مسیر رسمی آموزش که به‌عهده وزارت آموزش و پرورش است، به دو مقوله هنر و ورزش همیشه نگاه غیرجدی و در حد سرگرمی شده و یا از استادان غیرمتخصص بهره گرفته می‌شود. درحالی‌که از میان 300یا 400دانش‌آموز یک مدرسه می‌توان چندین استعداد برتر هنری کشف کرد. امیرنیا با بیان اینکه کودکان و نوجوانان در سایر هنرها ازجمله تئاتر و فیلم هم صاحب جشنواره هستند، گفت: تفاوت این دو جشنواره با جشنواره هنرهای تجسمی کودکان و نوجوانان این است که تئاتر و فیلم برای کودکان و با موضوع کودکان است اما جشنواره هنرهای تجسمی با حضور خود کودکان و با نقش‌آفرینی آنها برگزار می‌شود. جلیل جوکار دبیر دومین جشنواره هنرهای تجسمی کودکان و نوجوانان هم با اشاره به اهمیت توجه به هنر این قشر گفت: در این دوره هزارو605 اثر نقاشی و خوشنویسی از هزار و 167 دانش‌آموز 17استان کشور به‌دست ما رسیده است که نشان می‌دهد همه آنها دارای استعدادهای نهفته‌ای هستند که در برخی این استعدادها بالفعل شده است.

جوکار تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره را 116نفر عنوان کرد و گفت: از میان این تعداد 101نفر در بخش نقاشی و 15نفر در بخش خوشنویسی شرکت کرده‌اند که باید دلیل حضور اندک این بچه‌ها در بخش خوشنویسی را بررسی کنیم و مشخص شود که چرا با توجه به وجود انجمن‌های خوشنویسی در سراسر کشور تعداد اندکی در این بخش شرکت کرده‌اند. در پایان این نشست امیرنیا درباره رقابتی نبودن این دوره توضیح داد: در دوره قبل جشنواره را آسیب‌شناسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این دوره را رقابتی نکنیم تا به روحیه لطیف کودکان آسیبی وارد نشود چرا که از نظر ما همه این بچه‌ها برگزیده هستند.

امیرنیا در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور کودکان خارجی در این جشنواره در بخش بین‌الملل گفت: اعزام کودکان خارجی به این جشنواره دشواری‌هایی دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا از کودکان سفرای کشورهای مختلف که در ایران اقامت دارند و همچنین مدارس این کشورها در ایران بخواهیم تا در این جشنواره شرکت کنند.

کد خبر 205171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز