چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: گزارش‌های ضدونقیض‌از جلسه دیروز هیات وزیران حکایت از این دارد که دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری با رد‍ّ مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر تثبیت نرخ سود بانکی در سال جاری، دستور کاهش سود بانکی را صادر کرده‌است.

خبرگزاری فارس اعلام کرد: با ردّ مصوبه شورای پول و اعتبار از سوی رئیس جمهور، نرخ سود بانکی برای سال 86 کاهش پیدا کرده است. استناد رئیس‌جمهوری در ردّ مصوبه شورای پول و اعتبار، ماده 2 آیین نامه اعطای تسهیلات بانکی مصوب 62/10/14 هیأت وزیران و اصلاحی 12 خرداد 72 است که تصریح دارد بر این که نرخ سود بانکی پس از تصویب در شورای پول و اعتبار باید به تائید رئیس جمهوری برسد تا نهایی شود. گرچه مبنای دستور رئیس جمهوری ظاهرا آئین‌نامه فوق است، اما به نظر می‌رسد در آئین نامه مذکور، مصوبه شورای پول و اعتبار باید به تائید رئیس جمهوری برسد نه اینکه رئیس جمهور مستقیما در این زمینه نرخ جدیدی را بدون در نظر گرفتن نظر آن شورا ابلاغ نماید، چرا که در این شرایط و با توجه به صدور دستور کاهش نرخ سود بانکی، وجاهت شورای پول و اعتبار زیر سؤال خواهد رفت.
خبرگزاری فارس در خبری دیگر به نقل از  سخنگوی دولت گزارش داد در جلسه دیروز هیأت وزیران در خصوص تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی بحث و بررسی شد و ادامه آن به جلسات بعد موکول گردید.
غلامحسین الهام با اعلام این مطلب افزوده است: در جلسه روز چهارشنبه هیأت وزیران پیشنهاد شورای پول و اعتبار در مورد میزان نرخ سود تسهیلات در سال 1386مطرح گردید، اما جمع‌بندی در این زمینه به جلسات آینده دولت موکول گردید.  وی افزود: رئیس جمهور بعد از اخذ نظرنهایی دولت، میزان رسمی سود تسهیلات در سال 1386 را اعلام خواهد کرد.
در همین حال، دکتر حسین صمصامی‌دبیر کمیسیون اقتصادی دولت نیز به فارس گفت: نظر دولت کاهش 2درصدی نرخ سود بانکی است و این تصمیم قطعا اجرایی می‌شود.
مرتضی تمدن عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، رئیس جمهور با ردّ مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ‌سود تسهیلات بانکی را برای امسال 12درصد تعیین کرده اما اعلام نهایی آن را به بررسی‌های بیشتر معاون اول رئیس جمهور موکول کرده ‌است.
شورای پول و اعتبار در جلسه روز شنبه با توجه به گزارش بانک‌های دولتی و خصوصی از نتایج و پیامدهای کاهش 2 درصدی سود بانکی در سال گذشته و همچنین با توجه به نرخ تورم اعلامی‌بانک مرکزی، تصمیم گرفت برخلاف خواست دولت، سود بانکی در سال‌جاری را کاهش ندهد. اما سخنگوی دولت در جلسه مطبوعاتی روز سه‌شنبه اعلام کرد که تصمیم نهایی در خصوص سود بانکی را رئیس‌جمهور خواهند گرفت و مصوبه شورای پول و اعتبار فقط جنبه کارشناسی دارد. بر همین اساس و با توجه به تاکیدات مستمر دولت پیش‌بینی می‌شد که دکتر احمدی‌نژاد، که یکی از شعارهای اصلی وی کاهش سود بانکی بود، مصوبه شورای پول و اعتبار را تایید نکند.
این در حالی است که ایرنا اعلام کرد: در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت به ریاست دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی‌ایران در خصوص کاهش سود تسهیلات بانکها در سال جاری بحث و تصمیم‌گیری شده و این تصمیم متعاقبا اعلام خواهد شد.
کد خبر 20508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز