سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ماده شیمیایی را در بدن شناسایی کردند که در زمان خوشحالی، افزایش و در زمان ناراحتی، کاهش می‌یابد، کشفی که می‌تواند به درمان افسردگی و دیگر اختلالات روحی کمک کند

راه تازه درمان افسردگی

به گزارش مهر، تغییرات عصب شیمیایی دخیل در رفتارهای احساسی و اجتماعی انسان عمدتا ناشناخته‌اند. اکنون برای نخستین بار دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، آزادسازی نوعی پپتید خاص یا انتقال دهنده‌ای موسوم به هیپوسرتین را اندازه گیری کردند که در زمان خوشحالی افراد افزایش و در زمان ناراحتی آنها کاهش می‌یابد.

این یافته‌ها حاکی از آن است که افزایش هیپوسرتین می‌تواند حالت روحی و هوشیاری را در انسان ارتقا دهد. از این رو می‌تواند با هدف قرار دادن ناهنجاری‌های قابل اندازه گیری در شیمی مغز، پایه و اساسی را برای درمان‌های آینده اختلالات روانشناختی مانند افسردگی ارائه کند.

علاوه بر این مطالعه، برای نخستین بار آزادسازی پپتید دیگری موسوم به هورمون غلظت ملانین (MCH) را اندازه گیری کردند.

محققان دریافتند آزادسازی این ترکیب شیمیایی در زمان بیداری افراد در کمترین میزان، اما در زمان خواب به بیشترین مقدار می‌رسد؛ این امر حاکی از نقش مهم این ماده در خواب آلودگی انسان است.

محققان موسسه علوم اعصاب و رفتار انسانی دانشگاه کالیفرنیا می‌گویند یافته‌های کنونی توضیح دهنده حمله خواب و همچنین افسردگی است که یار رایج اختلال حمله خواب محسوب می‌شود.

این یافته حاکی از آن است که کمبود هیپوسرتین می‌تواند جدا از دیگر عوامل زمینه ساز بروز افسردگی باشد.

این محققان در سال 2000 نشان دادند در افرادی که دچار حمله خواب می‌شوند سلول‌های عصبی هیپوسرتین ساز مغزشان 95 درصد کمتر از آنهایی بود که این بیماری را نداشتند. این نخستین نتایجی بود که نشان دهنده احتمال وجود یک دلیل زیستی برای این اختلال بود.

پژوهشگران دریافتند ناهنجاری‌هایی در الگوی فعال سازی سیستم آزادسازی این ترکیبات شیمیایی می‌تواند در بروز تعدادی از اختلالات روانشناختی دخیل باشد.

این محققان می‌گویند در حال حاضر از ترکیبات ضد هیپوسرتین برای ساخت داروهای خواب استفاده می‌شود. تحقیقات کنونی حاکی از آن است که این داروها می‌تواند علاوه بر وضعیت خواب، وضعیت هوشیاری افراد را بهبودبخشد.

این نتایج به همراه یافته‌های کنونی حاکی از آن است که مدیریت هیپوسرتین وضعیت روحی و هوشیاری را در انسان افزایش می‌دهد.

کد خبر 205008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز