همشهری آنلاین: یک تارنمای اسرائیلی نزدیک به منابع اطلاعاتی این رژیم می‌گوید، نتیجه مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ موفقیتی برای ایران و یک ناکامی برای اسرائیل است.

به گزارش پرس تی وی: تارنمای دیباک‌فایل (DEBKAfile) به نقل از یک مقام اسرایلی، نتیجه مذاکرات آلماآتی را «یک موفقیت بزرگ برای تهران و شکست کامل اسرائیل» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، به گفته رسانه‌های غربی گفت‌وگوها بین ایران و گروه ۱+۵ (شامل کشورهای روسیه، چین، فرانسه، امریکا، انگلیس و آلمان) «جو غریبی از خوش بینی» ایجاد کرده و حاکی از نزدیک شدن دو طرف به سمت پایانی یکی از طولانی‌ترین تونل جهان (اشاره به مسئله هسته‌ای ایران) است.

روزنامه اسرائیلی می‌افزاید، رژیم اسرائیل نگران است نتیجه مذاکرات آلماآتی منجر به این شود که امریکا به ایران اجازه دهد عملیات در سایت هسته‌‎ای فردو و تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را ادامه دهد.

جدیدترین دور مذاکرات ایران با ۵ قدرت جهانی بعلاوه آلمان ۲۶ و ۲۷ فوریه در شهر آلماآتی قزاقستان برگزار شد. دو طرف توافق کردند که بعد از برگزاری مذاکرات در سطح کارشناسان در استانبول در ۱۷ و ۱۸ مارس (۲۷ و ۲۸ اسفند)، مجددا ۵ و ۶ آوریل (۱۶ و ۱۷ فروردین) در شهر آلماآتی با یکدیگر دیدار کنند.

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آنها به طور مکرر ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. واشنگتن و اتحادیه اروپا این اتهام کذب را دستاویز اعمال چندین دور تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

ایران ضمن رد اتهامات می‌گوید به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان گسترش منع سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فناوری هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اما هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی باشد، پیدا نکرده‌اند.

کد خبر 204995
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز