همشهری آنلاین: یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات دو روزه ایران و کشورهای 1+5 در قزاقستان نوشت : پیشنهاد کشورهای غربی در این مذاکرات چندان چشمگیر نبود و به عبارت دیگر در این مذاکرات هویج کوچکی به تهران پیشنهاد شد.

به گزارش مهر، لس آنجلس تایمز در گزارش خود مدعی بهبود پیشنهاد ارائه شده در مذاکرات قزاقستان در مقایسه با مذاکرات قبلی شده و می‌نویسد: کشورهای موسوم به 1+5 در مذاکرات دو روزه قزاقستان به تهران پیشنهاد دادند که در صورت متوقف کردن تولید سوخت هسته‌ای (غنی سازی اورانیوم در سطح بالا) با کاهش تحریم‌ها مواجه می شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، پیشنهاد ارائه شده به ایران شامل مواردی چون رفع تحریم صادرات طلا و دیگر فلزات گرانبها به ایران و هچنین رفع تحریم فروش محصولات پتروشیمی و کاهش برخی از تحریم‌های بانکی بود.

در عوض این پیشنهادها کشورهای 1+5 خواستار توف غنی سازی اورانیوم در سایت فوردو بودند. اما به نظر می‌رسد که پیشنهاد غرب در قبال خواسته آنها از ایران هویج کوچکی بیش نبوده است.

در این میان "مایکل مان" سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که به نوعی ریاست گروه 1+5 در مذاکره با ایران را در دست دارد، روند مذاکرات قزاقستان را مفید ارزیابی کرده اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اعلام نظر در این خصوص خودداری کرده است.

"کلایف کوپچان" از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا که اکنون در در دفتر مشاوره اورآسیا در واشنگتن فعالیت دارد در مورد مذاکرات قزاقستان گفت : فکر می‌کنم دو طرف در این مذاکرات از مواضع قبلی خود کوتاه آمده‌اند و بدین ترتیب شانس انجام مذاکرات بیشتر در این زمینه فراهم شده است اما با این وجود ممکن است تا فصل پائیز شاهد برگزاری مذاکرات جدی نباشیم.

کد خبر 203391
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز