دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: پس از ماه‌ها صبر و انتظار و با وجود فشارهای آمریکا صبح دیروز در حضور رؤسای جمهور ایران و پاکستان، عملیات اجرایی خط لوله صادرات گاز به پاکستان آغاز شد.

گاز

به گزارش همشهری، قرار است گاز پارس‌جنوبی از طریق خط لوله‌ای به نقطه صفر مرزی در ایرانشهر منتقل و وارد پاکستان شود. کار احداث خط لوله در ایران تا نزدیکی مرز به اتمام رسیده و مراسم دیروز در واقع آغاز عملیات اجرایی این خط لوله در پاکستان است. این طرح با سرمایه‌گذاری 500میلیون دلاری کشورمان و به‌صورت فاینانس توسط شرکت‌های پیمانکاری داخلی انجام خواهد شد. قیمت گاز براساس فراورده‌های نفتی میان دو کشور تعیین شده است.

براساس قرارداد منعقده مابین دو کشور قرار است با بهره‌برداری از پروژه انتقال گاز جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، روزانه 21میلیون مترمکعب گاز کشورمان به این کشور صادر شود. آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان در این مراسم با بیان اینکه امروز شاهد لحظه‌ای تاریخی هستیم، گفت: ایران و پاکستان تصمیم گرفته‌اند تا روابط خود را بیش از پیش تقویت کنند و هیچ اتفاقی نمی‌تواند از آن جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: خط لوله صلح، شریانی حیاتی است که می‌تواند به آبادانی و رفاه پاکستان کمک کند و اگر پاکستان پیشرفت کند دنیا نیز امنیت بیشتری خواهد داشت. وزیر امور خارجه پاکستان نیز با بیان اینکه از افتخارات کشور پاکستان است که روابط بسیار خوبی با ایران دارد، گفت: امیدواریم که کشور هند هم در پروژه خط لوله صلح مشارکت کند. حنا ربانی اظهار داشت: ما افتخار می‌کنیم که این پروژه امروز با کشور دوست و برادرمان ایران انجام می‌شود.

کد خبر 204993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز