همشهری آنلاین: امریکا و کره جنوبی به‌رغم هشدارهای کره شمالی، رزمایش نظامی مشترک سالیانه خود را در نزدیکی شبه‌جزیره کره آغاز کرده‌اند.

کره جنوبی

به گزارش پرس تی وی: در پی آغاز این رزمایش یک هفته‌ای در روز دوشنبه (۲۱ اسفند)، پیونگ‌یانگ خطوط ارتباط تلفنی خود با سئول را قطع کرد.

کیم مین-سئوک، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی در این زمینه گفت :«این درست است که کره شمالی در این لحظه به تماس‌های تلفنی که از طریق پن مون جوم برقرار می‌‎شود پاسخ نمی‌دهد.»

کره شمالی خطوط تلفن صلیب سرخ را که سال ۱۹۷۱ راه‌اندازی شده در گذشته ۵ بار قطع کرده بود. پیونگ یانگ آخرین بار سال ۲۰۱۰ به چنین اقدامی دست زد.

این رزمایش نظامی گسترده که با حضور ۱۰ هزار سرباز کره جنوبی و حدود ۳ هزار نیروی امریکایی برگزار می‌شود یک هفته پس از آن آغاز شد که شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های جدیدی بر ضد پیونگ‌یانگ وضع کرد. این تحریم‌ها به علت انجام سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در تاریخ ۱۲ فوریه، بر ضد پیونگ‌یانگ تصویب شد.

فعالان ضد جنگ روز دوشنبه در مخالفت با این تمرین نظامی مشترک در سئول، پایتخت کره جنوبی تظاهرات کردند.

در همین حال، کره شمالی چنین رزمایش‌هایی را به عنوان سکوی آغاز یک «جنگ هسته‌ای» محکوم کرده است و می‌گوید توافقنامه آتش‌بس ۱۹۵۳ را که به جنگ کره پایان داد لغو می‌کند.

کره شمالی همچنین گفته است در صورتی که امریکا و کره جنوبی از پذیرش درخواست‌های پیونگ‌یانگ در زمینه لغو رزمایش نظامی مشترک خود امتناع کنند، وقوع جنگ دوم کره «اجتناب ناپذیر» خواهد بود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هفته گذشته به نیروهای مسلح این کشور دستور داد برای یک «جنگ تمام عیار» آماده شوند.

پیونگ‌یانگ ۷ مارس تهدید کرد در صورتی که واشنگتن به یک جنگ هسته‌ای دامن بزند برای دفاع از خود، امریکا را هدف حملات هسته‌ای «پیشگیرانه و بازدارنده» قرار می‌دهد.

وزارت دفاع کره جنوبی می‌گوید کره شمالی برای اجرای رزمایش نظامی گسترده در امتداد مرز شرقی این کشور در هفته جاری برنامه ریزی کرده است.

کد خبر 204968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز