همشهری آنلاین: من یک اصلاحات‌گر بزرگم، عضو هیچ گروه سیاسی نیستم، موسوی بعد از 22 خرداد 88 آنارشیست شد، موسوی با تمام اعوان و انصارش در سال 84 به احمدی‌نژاد رای داد. اینها سخنان محمد شریعتمداری است، کسی که خود را پرچمدار جنبش اعتدال‌خواهی ایران در عصر انتخابات حاضر می‌داند.

محمد شریعتمداری یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری است که با خبرگزاری ایسنا به گفتگو نشسته است.

به گزارش همشهری آنلاین  بخشهایی از این گفتگو به شرح زیر است: 

پرسش: در ادبیات برخی گروه‌های سیاسی از برخی کاندیداهای انتخابات به عنوان کاندیدای نظام نام می‌برند، شما کاندیدای نظام هستید؟

پاسخ: منظور شما از نظام چیست؟ به آن معنا که من کاندیدای شخصیت حقوقی یا حقیقی خاصی که اسم مستعارش نظام باشد، نه نیستم.

پرسش: منظور واضح است.

پاسخ: اگر منظور این است که آیا من به فرمایش رهبری در عرصه انتخابات حضور پیدا کردم، قطعا پاسخش منفی است.

پرسش: با توجه به نزدیکی شما به بیت رهبری، آیا با ایشان درباره حضورتان در انتخابات مشورت کرده‌اید؟

پاسخ: همه کسانی که وارد صحنه انتخابات شده‌اند یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از نظر رهبری مطلع هستند. من هم از این نگاه دور نیستم و فکر می‌کنم یک ضرورت است، اما معتقدم حضور در انتخابات در صحنه عمل نشان می‌دهد، کسانی که پا به این عرصه گذاشته‌اند، می‌توانند یک خدمتگزار واقعی برای مردم باشند یا نه؟

پرسش: مشورت کرده‌اید؟

پاسخ: پاسخم را گفتم.

پرسش: مشورت شما مستقیم بوده یا غیرمستقیم؟

پاسخ: نمی‌خواهم در این زمینه هزینه کنم. فکر می‌کنم اصول و ارزش‌هایی وجود دارد که خرج کردن برای این مسائل درست نیست.

پرسش: شما اصولگرایید یا اصلاح‌طلب؟

پاسخ: من هشت سال در دولت آقای خاتمی که دولت اصلاحات بود، خدمت کردم و تصور می‌کنم که اگر اصلاحات یک فکر است و جمهوری اسلامی حق دارد در درون، نو به نو تغییر کرده و اصلاح شود، من یک اصلاحات‌گر بزرگم، اما اگر به معنای ایجاد آنارشی و حذف اصول و پایه‌های نظام اسلامی ایران باشد، من ضد اصلاحاتم.

پرسش: شما در انتخابات سال 88 از آقای موسوی حمایت کردید، اما پس از انتخابات در مقابل ایشان موضع گرفتید، آیا میرحسین موسوی را به تعریف خود آنارشیست می‌دانید؟

پاسخ: تا روز انتخابات 22 خرداد سال 88 نه، اما از بعد از روز انتخابات که آقای موسوی گفت "من قانون رسیدگی به تخلفات را قبول ندارم و از مردم دعوت می‌کنم به صحنه بیایند" بله، آنارشیست است.

پرسش: فکر نمی‌کنید با این حرف رای خود را که بیشتر در میان اصلاح‌طلبان می‌دانید از دست بدهید؟

پاسخ: من معتقدم باید با مردم صادق بود و بزرگ‌ترین آفت کشور را دروغگویی می‌دانم. آقای موسوی در دور اول انتخابات به آقای احمدی‌نژاد رای دادند. شما از کسی صحبت می‌کنید که در دور اول صددرصد به آقای احمدی‌نژاد رای داد.

پرسش: شما می‌گویید آقای موسوی در انتخابات سال 84 به آقای احمدی‌نژاد رای داد؟

پاسخ: بله، آقای موسوی و همه اعوان و انصارش در دور اول انتخابات سال 84 به احمدی‌نژاد رای دادند. بعد از چهار سال رای‌شان عوض شد و شدند مُثُل جریان اصلاحات. من با توجه به سنی که دارم بیشتر از شما در جریان حوادث انقلاب و پس از آن بوده‌ام و جریانات را تحلیل می‌کنم. معتقدم اینگونه نیست که اگر من بگویم که موسوی با همه خدماتی که انجام داده بود، حق نبود چنین سرمایه عظیمی را در یک اشتباه بزرگ تاریخی به تاراج بدهند، رای مردم از من برمی‌گردد. مردم ما فهیم هستند.

فکر نمی‌کنم این‌که اگر من بگویم مهندس موسوی، تشخیص خیلی تنگ و تندی داشتند که معتقد بودند آقای احمدی‌نژاد بهترین فرد برای ریاست‌جمهوری در سال 84 بود و برای همین من مقابل ایشان بودم، به من رای ندهند. فقط در جهل است که می‌توان سر مردم کلاه گذاشت. اگر مردم آگاه باشند، کلاه سرشان نمی‌رود. من طرفدار آگاهی مردم هستم. البته در مورد آقای موسوی و کروبی من حر‌فهای آقای عسگراولادی را بیشتر می پسندم که هم انتقادی است و هم اینکه ایشان(موسوی و کروبی) را با دشمنان انقلاب در یک صف قرار نمی‌دهند.

پرسش: شما پیش از این در اظهاراتی اعلام کرده بودید که اگر آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، محمد خاتمی و حسن خمینی وارد عرصه انتخابات شوند حاضرید کنار بروید، آیا شما حاضرید یا چاره‌ای جز این ندارید؟

پاسخ: این حاضر بودن است و اراده من چنین است.

پرسش: یعنی معتقدید با وجود حضور هر یک از افرادی که اسم برده‌اید، باز امکان پیروزی در انتخابات را دارید؟

پاسخ: حضور من از روی هوا و هوس نیست. من به دنبال تفکر و اندیشه، اعلام حضور کرده‌ام و این اندیشه می‌گوید ایران امروز نیازمند اعتدال است. در پرتو این چتر بکارگیری همه سلایق اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب ممکن است. به طور مثال برای مساله آب که یک موضوع مهم و کارشناسی است، من بررسی نمی‌کنم که چه کسانی از افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند اصلاح‌طلب هستند و آنها را انتخاب کنم به همین خاطر هم بود که در دوران من در وزارت بازرگانی هم آقای عرب‌سرخی حضور داشت که امروز در زندان است و هم آقای نهاوندیان که امروز رییس اتاق بازرگانی شده است. سابقه من نیز نشان می‌دهد که نگاهم این‌چنینی است.

فکر می‌کنم اگر آقای هاشمی، ناطق‌نوری، خاتمی یا حسن خمینی بیایند، هر کدام به یک دلیل و نوع نگاه مردم به آنها که یک نگاه کاریزماتیک است چتر وسیع‌تری دارند و عده زیادی را می‌توانند زیر چتر خود بگیرند و اگر این افراد حضور پیدا کنند من با میل و اراده علاوه بر خودم دیگران را تشویق خواهم کرد که از آنها حمایت کنند.

 

 

 

کد خبر 204885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز