همشهری آنلاین: رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴ آوریل با هدف تعیین جانشینی برای رئیس جمهوری فقید این کشور خبر داده است.

به گزارش پرس تی وی: لوسنا تیبیسی، رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا، این خبر را روز شنبه (۱۹ اسفند) در یک نطق تلویزیونی و پس از جلسه با اعضای این شورا در کارکاراس، اعلام کرد.

لونسا تصریح کرد،« این انتخابات، صحت سیستم انتخاباتی و روند کلی آن را تضمین می‌کند. این انتخابات همچنین حاکمیت مردم را از طریق رای گیری تضمین خواهد کرد.»

رقابت‌های انتخاباتی ونزوئلا در روزهای ۲ تا ۱۱ آوریل برگزار خواهد شد.

نیکلاس مادورو،کفیل ریاست جمهوری ونزوئلا نیز به عنوان نامزد حزب حاکم در این انتخابات شرکت خواهد کرد.

رامون گیلرمو آولدو، مدیر اجرایی ائتلاف اتحاد دموکراتیک، مهمترین ائتلاف مخالف ونزوئلا نیز اعلام کرد، هنریک کاپریلس که در رقابت های انتخاباتی اکتبر ۲۰۱۲ میلادی در مقابل چاوز شکست خورد، به عنوان نامزد این حزب در این دور از انتخابات رقیب مادورو خواهد بود.

آولدو افزود، « همگی به اتفاق آراء این شخص که در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر، نامزد انتخاباتی ما بود، به عنوان نامزد خود انتخاب کرده‌ایم.»

نیکلاس مادورو، روز جمعه پس از برگزاری مراسم گرامی‌داشت هوگو چاوز،رئیس جمهوری فقید ونزوئلا به عنوان رئیس جمهوری موقت، سوگند یاد کرد.

پیش از برگزاری مراسم تحلیف مادورو، بیش از ۳۰ تن از رهبران جهان از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران با شرکت در مراسم تشییع جنازه چاوز نسبت به وی ادای احترام کردند. رئیس جمهوری ۵۸ ساله ونزوئلا روز سه شنبه (۱۵ اسفند ) پس از دو سال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

چاوز در ۲۸ جولای ۱۹۵۴ در خانوده ای فقیر شهر «سابانتا» واقع در ایالت باریناس ونزوئلا متولد شد.

وی در سال ۱۹۷۵ از دانشکده علوم نظامی ونزوئلا فارغ‌التحصیل شد.

چاوز در سال ۱۹۷۷، درگیر جنبش‌های انقلابی در درون نیروهای مسلح شد.

در سال ۱۹۹۲، او تلاش کرد که رهبری یک قیام را به دست بگیرد و دولت "کارلوس آندرس پرز" را سرنگون کند، اما در این اقدام خود شکست خورد و به مدت دو سال زندان شد.

چاوز با سفر به سراسر کشور و انجام سخنرانی‌های مردمی در میان مردم محبوبیت پیدا کرد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۹۸، به آسانی و با اکثریت اراء به پیروزی رسید. او همچنین در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۰، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۲، به پیروزی رسید.

در سال ۲۰۰۲ یک گروه از مخالفان هوگو چاوز که شامل مخالفان سیاسی و نیروهای مورد حمایت آمریکا می‌شدند، علیه چاوز کودتا کردند. او در این کودتا بازداشت شد و به یک پایگاه نظامی در جزیره کارائیب فرستاده شد.

با وجود این، کودتا علیه چاوز کمتر از دو روز دوام داشت و نیروهای نظامی وفادار چاوز و تظاهرات گسترده مردم در خیابان‌ها به طرفداری از چاوز، منجر به بازگشت وی به قدرت شد.

چاوز جنبش انقلاب بولیواری را تاسیس کرد تا یک دموکراسی مردمی را ایجاد کند، ونزوئلا را به استقلال اقتصادی برساند و توزیع عادلانه ثروت را در این کشور امریکای لاتین به انجام برساند.

او در جنبش رو به پیشرفتی بود که در چندسال گذشته سراسر امریکای لاتین، را فرا گرفته است، نقش مهمی ایفا کرد.

کد خبر 204738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز