یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: استاد سید محمدعلی معینی، مرمت کار چیره دست آثار هنری که آوازه اش به اروپا هم رسید، در سن 80 سالگی به دیار باقی شتافت.

مرمت کار

به گزارش همشهری آنلاین، زنده یاد سید محمدعلی معینی متولد 1311 شهرری بود که کار هنری اش را با نقاشی آغاز نمود و صاحب جوایز متعددی در این زمینه هم شد.

به تدریج به امر مرمت آثار عتیقه، کتب خطی، آثار هنری و کلام الله مجید قرآن کریم روی آورد و در این راه به چنان شهرت و استادی رسید که سالهای 1354 تا 1357 در لندن با بریتیش میوزیوم همکاری مستمر داشت و از رییس وقت آن موزه، لوح سپاس دریافت نمود.

از جمله دوره درخشان آثار نفیس مجموعه دار بزرگ ایرانی مقیم انگلستان، ناصر خلیلی و نیز مجموعه گرانقدر ادیب برومند و نیز مجموعه های هنری کاخ گلستان ... است که می گویند پس از تعمیر، تشخیص محل صدمه دیده غیرممکن بود.

عنایت الله نظری نوری، نقاش پیشکسوت و کارشناس هنر کلاسیک ایرانی در یادداشتی به مناسبت درگذشت استاد محمدعلی معینی، این ضایعه را به جامعه هنری تسلیت گفته است.

نظری نوری در بخش هایی از این یادداشت نوشته است: "شادروان استاد سید محمدعلی معینی، از هنرمندان و نقاشان توانا سالهای بسیار در حوزه فرهنگ و هنر ایران و عرصه های بین الملل خدمت نمود، او از معماران مرمت کار آثار هنری و میراث فرهنگی بود با موزه معتبر بریتیش موزیوم همکاری مؤثر داشت، استاد سالها با عشق و علاقه کتابهای قرآن کریم را بازسازی نمود و در بازنمایی تذهیب و تشعیر و جلدهای چرمی این آثار ماندگار سعی وافر کرد.

تلاش استاد در مرمت آثار به جا مانده از میراث فرهنگی ایران زمین عاشقانه بود.

درگذشت و فقدان این هنرمند به نام و استاد را به جامعه هنری و میراث فرهنگی تسلیت گفته و یادش را گرامی و همیشه زنده می‌داریم".

کد خبر 204710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز