همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور در دولت اصلاحات در واکنش نسبت به سخنانی مبنی بر لزوم موضع‌گیری نسبت به حوادث سال 88 با بیان اینکه مگر مشکل کشور این است که گفته شود حوادث سال 88 فتنه بوده است یا نه تاکید کرد: تا زمانی که جریانی خودش را حق مطلق می‌داند و جریان دیگر را باطل مطلق، نمی‌شود مسایل سال 88 را تحلیل کرد.

محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92 در دیدار با تعدادی از دانشجویان یزدی مقیم تهران ضمن تحلیل شرایط کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به بی‌ تفاوتی بخشی از نخبگان جامعه درباره مسائل مهم کشور اظهار نگرانی کرد. گزیده اظهارات عارف به نقل از مهر در ادامه آمده است.

  • بی تقاوتی دانشجویان از دیدگاه عارف: یکی از دلایل بی‌ تفاوتی و بی‌ انگیزگی نخبگان بخصوص دانشجویان به برخوردهای امنیتی با آنها در سالیان اخیر برمی‌گردد که متأسفانه هنوز هم شاهد تکرار شدن این نوع برخوردها هستیم که مطمئناً مانعی برای مشارکت مردم در انتخابات است.
  • تأکید بر عقل‌گرایی و اخلاق : نتیجه عملکرد 8 سال اخیر باید تجربه‌ای باشد برای انتخابات آینده، نتیجه انتخابات باید این باشد که کشور در آرامش از مدیران شایسته و لایق با هر سلیقه سیاسی بهره‌مند شود. متعهد و مقید به مسایل اخلاقی هستم. کشور نیازمند عقلگرایی و تدبیر است، بر این باورم که با همدلی و تفاهم می‌توانیم روند فعلی را متوقف و سپس به سوی اصلاح و رشد مدیریت کنیم.
  • واکنش نسبت به حامیان تحریم انتخابات : در چند ماه گذشته جریانی به دنبال تحریم انتخابات بود، همان جریانی که نگذاشتند اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس حضور فعالی داشته باشند و به نظرم با اعلام آمادگی نسبی من برای حضور در انتخابات، بازی تحریم به هم خورد. البته اکنون سناریوی دیگری دنبال می‌شود که همان عدم اجماع اصلاح‌طلبان است، در شرایط کنونی با توجه به وضعیت کشور، بهترین رویکرد این است که اصلاح‌طلبان با اجماع در عرصه انتخابات حضور جدی داشته باشند.
  • اظهارنظر محمدرضا عارف درباره جنبش سبز: باید پرسید مراد از جنبش سبز چیست؟ آن چیزی که به اسم جنبش سبز مطرح شده است در دو سر طیف آن، هم افراد اصیل انقلاب قرار دارند و هم افرادی که به دنبال براندازی نظام هستند. اصلاح‌طلبان هیچ ارتباطی با براندازها ندارند. البته افرادی را که روش‌های رادیکالی برگزیدند، باید تلاش کرد با نگاه مثبت برگردانده شوند. بسیاری از آنها تحت تأثیر فضا، مواضع تندی می‌گیرند ولی با مدتی گفت‌وگو و شنیدن سخنان برمی‌گردند، از این رو با آن بخشی از هر جنبش با هر نام و رسمی که اعتقادش به نظام و کشور با تفکر اصلاح‌طلبی است و هنجارشکنی و برخوردهای خشن را نمی‌پذیرد، کار می‌کنیم. هر کسی که دارای این مرام است، ما او را قبول داریم.
  • دلیل سکوت عارف در وقایع سال 88 : در انتخابات سال 88 اعتقادم بر این بود که کشور در حال ورود به بازی باخت _ باخت است. همه اشتباه کردیم. و هیچ راهی جز سکوت نبود. البته سکوتم به صورت عمومی بود نه خصوصی. مواضع‌ام را همه می‌دانند. در این مقطع صلاح نمی‌دانم برخی مسایل درون گروهی و برخی مسایلی که کمک به کشور نمی‌کند را مطرح کنم. در شرایط فعلی باید امید در جامعه را ایجاد کرد. باید جوانانی را که بی‌انگیزه شدند را جذب کرد. طرح این مسایل در شرایط فعلی هیچ کمکی به انتخابات پیش رو و کشور نمی‌کند.
  • اظهارنظر عارف درباره شائبه تقلب در انتخابات : بارها گفته‌ام رأی مردم امانت است و خیانت در امانت از مذموم‌ترین کارهاست. ولی اینکه بیاییم کل نظام را برای انتخابات زیر سوال ببریم، هیچگاه قبول نداشتم. معمول شده است که یک نامزد پیروز نمی‌گوید در انتخابات تقلب شده و نامزد شکست خورده‌ هم نمی‌گوید که در انتخابات تقلب نشده است. اگر حق‌مان در انتخابات نادیده گرفته شد، مطمئن باشید تا آخرین مرحله از طریق مکانیزم‌های قانونی پیگیری می‌کنیم. البته اعتقادم بر این نیست برای نظامی که آن را قبول داریم و برای احقاق حق خود مردم را به خیابان بیاوریم.
کد خبر 204606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز