مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رشد و توسعه چاپ سه بعدی تولید و ساخت اندام‌های بدن را به امری عادی تبدیل کرده‌است و انسان امروزه می‌تواند اندام‌های مصنوعی مختلفی را به راحتی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی تولید کند.

جمجمه چاپی

بر اساس گزارش وایرد، در اوایل هفته گذشته محققان توانستند 75 درصد از جمجمه مردی آمریکایی را با استفاده از تکه‌ای مصنوعی که در شرکت Oxford Performance Materials تولید شده‌بود، جایگزین کنند. تولید و تنظیم ابعاد این تکه استخوان چاپ شده تنها پنج روز زمان نیاز داشت.

سازمان دارو و غذای آمریکا، FDA، مجوز استفاده از این استخوان مصنوعی با نام OsteoFab را برای استفاده در اواخر سال گذشته صادر کرده‌است. این تکه استخوانی که به گونه‌ای چاپ شده تا با جمجمه مرد همخوانی داشته باشد، از ماده‌ای به نام PEKK ساخته شده که نوعی پلیمر بیوپزشکی قابل کاشت است که شباهت زیادی به استخوان داشته و از قابلیت استخوان سازی برخوردار است؛ به این معنی که سلول‌های استخوانی به بخش‌هایی از سطح این ماده چسبیده و بر روی آن رشد می‌کنند.

جمجمه چاپی

این ماده در کار دستگاه‌های پرتو ایکس خللی ایجاد نکرده و به شکل سایه‌ای شفاف در تصاویر دیده می‌شود. از این رو این قطعه قابل کاشت نسبت به تکه‌های فلزی که در تصاویر پزشکی خلل ایجاد می‌کنند، گزینه مناسب‌تری به شمار می‌رود.

از این تکنیک می‌توان در پیوند استخوان سرطانی جمجمه و یا پیوند استخوان در افرادی که در سوانح مختلف دچار آسیب‌دیدیگی های جدی شده‌اند استفاده کرد.

جمجمه چاپی

شرکت سازنده این استخوان‌های مصنوعی اکنون تکه‌های چاپی سه‌بعدی را برای دیگر بخش‌های بدن در دست ساخت و تولید دارد و تمرکز کنونی این شرکت کمک به افرادی است که دراثر ابتلا به دیابت دچار اختلال در ساختار استخوانی پاها و یا حتی نقص عضو شده‌اند.

کد خبر 204581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز