همشهری آنلاین: نیروهای شبه‌نظامی پاکستان می‌گویند در عملیاتی در شهر کویته در جنوب غرب این کشور ۸ عامل ضد شیعه را دستگیر و انبار سلاح‌های‌آن‎‌ها را توقیف کرده‌اند.

پاکستان

به گزارش پرس تی وی: سرهنگ مقبول احمد، از مقام‌های ارشد شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای سپاه مرزی» روز جمعه (۱۸ اسفند) در کویته به خبرنگاران گفت :«نیروهای ما به خانه‌ای در حومه دشت در کویته حمله کردند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات را که در حیاط این خانه انبار شده بود کشف و ضبط کردند.»

وی افزود در این انبار سلاح و مهمات، ۱۲۰ کیلوگرم مواد منفجره، ۱۰۰۰ چاشنی انفجاری، چند قبضه تفنگ و آر پی ‌جی به چشم می‌خورد.

احمد خاطرنشان کرد نیروهای سپاه مرزی همچنین ۸ تن را در این خانه که در ۲۵ کیلومتری جنوب کویته قرار داشت بازداشت کردند.

وی افزود دستگیر‌شدگان «با سازمان‌های فرقه‌ای ارتباط دارند و ممکن است ما را به سوی یافتن تروریست‌هایی که در فعالیت‌های تروریستی در کویته دست داشتند هدایت کنند.»

یک حمله بمب‌گذاری ۱۶ فوریه مسلمانان شیعه را در بازار اصلی شهر کویته در جنوب غرب پاکستان هدف قرار داد و دست‌کم ۹۰ کشته از جمله تعدادی زن و کودک و ۲۰۰ مجروح به جا گذاشت. طبق اعلام پلیس، اغلب قربانیان این حادثه از شیعیان هزاره بودند.

دو انفجار بمب در یک سالن شلوغ بیلیارد در کویته، پایتخت ایالت بلوچستان در ۱۰ ژانویه نیز به کشته شدن بیش از ۹۰ نفر که اغلب شیعه بودند انجامید.

گروه تروریستی ضد شیعی لشگر جنگوی مسئولیت این دو انفجار در کویته را به عهده گرفت. این گروه سال ۱۹۹۶ توسط ریاض بصرا تاسیس شد. وی که در پی اختلاف با مقامات مافوق‌خود در سپاه صحابه پاکستان از آن جدا شده بود گروه لشگر جنگوی را تاسیس کرد.

رحمان ملک، وزیرکشور پاکستان اول مارس از دست داشتن لشگر جنگوی در ۸۰ درصد از عملیات‌های انتحاری تروریستی در این کشور خبر داد.

در پی وقوع این حوادث تروریستی در کویته، تظاهرات‌های گسترده‌ای در محکومیت اقدامات خشونت‌آمیز بر ضد مسلمانان شیعه در سراسر پاکستان برگزار شد.

تظاهرات کنندگان ضمن سر دادن شعارهایی بر ضد دولت پاکستان، نیروهای امنیتی این کشور را به علت ناتوانی در تامین امنیت مسلمانان شیعیان مورد انتقاد قرار دادند.

آن‌ها همچنین از سیاست عربستان سعودی در تامین مالی گروه‌های افراطی که اقدامات خشونت‌آمیزی بر ضد مسلمانان پاکستان مرتکب می‌شوند انتقاد کردند.

علاوه بر این معترضان، اقدام فوری دولت پاکستان بر ضد نیروهایی که در کشتارهای فرقه‌ای دست دارند را نیز خواستار شدند.

کد خبر 204566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز