یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: با آغاز سال جدید میلادی حملات علیه شیعیان پاکستان به‌شدت افزایش یافت و در هر کدام از عملیات‌های تروریستی علیه هزاره‌های شیعه صدها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

واقعیت این است که هزاره‌های پاکستان به هدفی آسان برای عملیات تررویستی به‌ویژه در منطقه بلوچستان تبدیل شده‌اند و در بازار، فروشگاه‌ها و خانه‌هایشان هدف حمله قرار می‌گیرند. جرم آنها تنها یک چیز است: شیعه هستند. انفجار مهیب اخیر در شهر کویته پاکستان باعث شد تا اعتراض‌های مردمی بار دیگر شدت بگیرد و خانواده قربانیان چند روزی از خاکسپاری بستگان خود برای اعتراض به اهمال دولت این کشور در دفاع از شیعیان خودداری کردند.

آمارهای رسمی در پاکستان نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تنها در منطقه بلوچستان حداقل ۷۵۸ نفر از شیعیان هزاره در حملات تروریستی کشته شده‌اند؛ آماری که منابع غیررسمی آن را بسیار بیشتر می‌دانند. ۲۰‌درصد جمعیت پاکستان را شیعیان این کشور تشکیل می‌دهند و سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۲ حداقل ۴۰۰ نفر از آنها در حملات تروریستی کشته شده‌اند.

برخلاف بسیاری از حملات تروریستی که عوامل آن مشخص نیستند حملات علیه شیعیان پاکستان خیلی واضح و روشن از سوی یک گروه افراطی صورت می‌گیرد. لشکر جنگوی که به‌صورت علنی حملات علیه هزاره‌ها را انجام می‌دهد سال گذشه میلادی در بیانیه‌ای اعلام کرد که شیعیان باید کویته را تا پایان سال ۲۰۱۲ ترک کنند و در غیراین صورت کشتار آنها شدت بیشتری می‌گیرد. لشکر جنگوی با استفاده از ناتوانی یا شاید بی‌تفاوتی سازمان‌‌های امنیتی پاکستان در این رابطه به وعده خودش عمل کرده است. در دو‌ماه اول سال ۲۰۱۳ بیشتر از ۱۸۰ نفر تنها در دو بمبگذاری مهیب کشته شدند.

لشکر جنگوی یک گروه شبه‌نظامی فرقه‌ای و ضد‌شیعه است که در سال ۱۹۹۶ به‌دست گروهی از اعضای سپاه صحابه پاکستان ایجاد شد. ریاض بصرا، اکرم لاهوری و ملک اسحاق که از سپاه صحابه جدا شده‌ بودند در آن سال این گروه را تأسیس کردند. آنها به‌شدت تحت‌تأثیر افکار «مولانا حق نواز جنگوی» از پایه‌گذاران سپاه صحابه بودند و نام گروه تروریستی خود را از او گرفتند. با وجود اختلاف‌ها میان لشکر جنگوی و سپاه صحابه این دو گروه تروریستی با هم مرتبط باقی مانده‌اند و به همین‌خاطر بسیاری لشکر جنگوی را بازوی نظامی سپاه صحابه درنظر می‌گیرند.

سرانجام دولت پاکستان در آگوست سال ۲۰۰۱ لشکر جنگوی را به‌دلیل مشارکت در اقدامات نظامی، غیرقانونی و آن را جز سازمان‌های تروریستی اعلام کرد. ملک اسحاق را فرمانده عملیاتی این گروه می‌دانند که حملات علیه شیعیان را برنامه‌ریزی می‌کند اما او در سال ۲۰۱۱ پس از 14سال زندان توسط دستگاه قضایی پاکستان آزاد شد. با گسترش اعتراض‌های شیعیان پاکستان در پی حملات اخیر، پلیس پاکستان ملک اسحاق را بار دیگر در خانه‌اش در ایالت پنجاب پاکستان بازداشت کرد.

با وجود این بسیاری این اقدام را برای دفاع از جان و امنیت شیعیان پاکستان کافی نمی‌دانند. سازمان عفو بین‌الملل به تازگی با هشدار درباره کشتار شیعیان پاکستان در گزارشی هشدار داد که دولت اسلام‌آباد باید تلاش بسیار بیشتری برای حمایت از اقلیت شیعه این کشور انجام دهد. کشتاری که حالا به گفته رهبران شیعه پاکستان شکل نسل‌کشی به‌خود گرفته است.

در این میان اما شواهد روشنی از ارتباط لشکر جنگوی با سازمان اطلاعات داخلی پاکستان(آی‌اس‌آی) وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌های تروریستی افراطی با حمایت این سازمان خیلی راحت دست به کشتار شیعیان می‌زنند. بسیاری عقیده دارند که سازمان اطلاعاتی پاکستان خود در حملات دست دارد؛ حملاتی که به‌دست قاتلان شناخته‌شده و بدون دردسر برای آنها هر چند وقت یک‌بار شیعیان را هدف قرار می‌دهد.

کد خبر 204815
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز