همشهری آنلاین: وزیر جهادکشاورزی در رابطه با گرانی و کمبود گوشت قرمز در روزهای اخیر، گفت: تغییرات نرخ ارز باعث شده است تا صادرات برخی محصولات کشاورزی برای صادرکنندگان سودآور باشد اما مقابله با قاچاق دام، موجب کاهش 10 هزار تومانی قیمت گوشت در برخی استان‌ها شده است.

خلیلیان

به گزارش خبرنگار مهر، صادق خلیلیان صبح امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای تحقیقاتی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در پاسخ به سئوال مهر در رابطه با کمبود گوشت و گرانی آن در بازار، گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز صادرات انواع کالا از جمله برخی محصولات کشاورزی، برای صادرکنندگان سودآور شده است؛ در نتیجه شاهد افزایش صادرات و قاچاق در بخشهایی از جمله گوسفند به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس هستیم.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، وزارت کشور موظف به جلوگیری از قاچاق شده که اقدامات انجام گرفته در این رابطه باعث جلوگیری از قاچاق گوشت در برخی استان‌ها و کاهش 10 هزار تومانی قیمت گوشت در آنها شده است. در عین حال، برای تأمین نیاز بازار، وزارت صنعت و معدن ذخیره سازی خوبی در این زمینه انجام داده است که در قالب نمایشگاه بهاره در اختیار مردم قرار می دهد، همچنین تعاونی های مصرف کارمندان و کارگران نیز گوشت مورد نیاز متقاضیان را تأمین می‌کنند.

وزیر جهادکشاورزی در پاسخ سئوالی در رابطه با افزایش قیمت آب و برق بخش کشاورزی در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، از ارائه پاسخ شفافی در این زمینه امتناع کرد و گفت: کارهای کارشناسی انجام شده است اما تصمیم گیری و اجرای طرح هدفمندی در این زمینه بستگی به توافق دولت و مجلس دارد. هر گاه مباحث در این زمینه مطرح شد، در آن زمان در این رابطه پاسخ می دهیم.

توسعه کشاورزی در خارج از مرزهای ایران

خلیلیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر توسعه کشاورزی در خارج از مرزهای ایران گفت: با چند کشور در این زمینه توافقاتی حاصل شده است که سرمایه گذاری انجام شود . این توافقات برای تولید محصولاتی است که بخشی مورد نیاز آنهاست و بخشی هم مورد نیاز ما است. از جمله این محصولات، دانه های روغنی و تولید ذرت است که درصدد تولید آنها در کشورهای همسایه در شمال ایران، کشورهای افریقایی و کشورهای حوزه امریکای لاتین هستیم.

به گزارش مهر، خلیلیان در بین محققان و پژوهشگران موسسات تحقیقاتی کشور با تأکید بر اهمیت و جایگاه منابع طبیعی در دین، فرهنگ و توسعه پایدار کشور گفت: هر هکتار جنگل 68 تن گرد و غبار را در هر نوبت در خود رسوب می دهد و برخی از گونه های درختی مانند کاج، گردو، بلوط، فندق و اوکالیپتوس از خود موادی در هوا منتشر می کنند که باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری‌ها و قارچ‌های تک سلولی و برخی از حشرات مضر می‌شوند.

وی، مراتع را بهترین سد در مقابل فرسایش خاک و جذب آب در زمین عنوان کرد و ادامه داد: شدت فرسایش خاک در اراضی بدون پوشش، صد برابر فرسایش خاک اراضی با پوشش گیاهی در همان مکان است.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به رشد 25درصدی صادرات محصولات کشاورزی در مدت زمان 10 ماهه سالجاری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، تصریح کرد: بدون شک با گسترش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، می توان با ارزش افزوده چندین برابری مواجه بود. اعمال سیاستهای منطقی، استفاده از فناوریهای نوین و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی می تواند در بهبود تولید محصولات کشاورزی نقش موثری داشته باشند و امنیت غذایی را افزازیش دهند.

وی، دستاوردهای علمی بخش کشاورزی را حاصل تلاش منسجم، وجود الگوی کار جمعی و جهادی میان پژوهشگران بخش کشاورزی دانست و گفت: فناوری‌های که امروز به آنها دست یافته ایم، به شکل ترویجی و تجاری در سطح گسترده در اختیار کشاورزان و تولیدکنندگان قرار می گیرد که منجر به نزدیک تر شدن ما به اهداف برنامه پنجم توسعه می شود.

خلیلیان، سرمایه گذاری‌های انجام شده در سه سال گذشته در زمینه بهبود زیرساخت‌های کشاورزی را بیش از دوره‌های گذشته دانست و بر تمرکز این سرمایه گذاریها در بخش آب، توسعه آبیاری مدرن، تجهیز و نوسازی اراضی، توسعه شبکه زهکشی و آبیاری، توسعه مکانیزاسیون، اصلاح ساختار فناری واحدهای تولیدی مرغداری و دامداری‌های صنعتی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کمک‌های بلاعوض به تولیدکنندگان اشاره کرد.

وزیر جهادکشاورزی بعد از رونمایی و بازدید از غرفه 45 دستاورد کشاورزی و منابع طبیعی، دو اصله نهال در دومین روز هفته منابع طبیعی غرس کرد.

کد خبر 204358
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز