همشهری آنلاین - نیما شایان: استیضاح «صادق خلیلیان» که از تابستان امسال همزمان با افزایش غیرمتعارف قیمت مرغ کلید خورد، می‌رفت که به دست فراموشی سپرده شود اما یکی از طراحان استیضاح وزیر جهادکشاورزی خبر داد که این طرح با 34 امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است. در عین حال برخی اعضای کمیسیون کشاورزی که طرح استیضاح را امضاء نکرده‌اند، به وزیر فرصت داده‌اند و برخی هم قرارگیری دولت در چند ماه پایانی فعالیتش را دلیلی می‌بینند تا از استیضاح وزیر دست بکشند.

به گزارش همشهری آنلاین، «عباس پاپی‌زاده» سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که اوایل مرداد ماه امسال از کلید خوردن استیضاح وزیر جهادکشاورزی خبر داده بود، در نیمه مرداد ماه در گفتگو با همشهری آنلاین اعلام کرد که تعداد امضاهای نمایندگان موافق استیضاح صادق خلیلیان به بیش از حدنصاب رسیده است.

با این وجود، رسمی شدن طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در تابستان عملیاتی نشد؛ تا اینکه «علی ایرانپور» از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس که از طراحان استیضاح خلیلیان نیز است در نیمه مهر ماه به «خانه ملت» خبر داد: «طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با ۳۴ امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.»

مهمترین محورهای طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

مشکلات بوجود آمده در حوزه محصولات کشاورزی و دامی و نابسامانی در بازار این کالاها، نابسامانی در بازار کالاهای اساسی و همین طور نبود حمایت‌های لازم از کشاورزان از مقوله‌هایی است که ایرانپور به عنوان مهمترین محورهای طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی از آنها نام می‌برد.

طراح استیضاح : قوانینی که خلیلیان معطل نگاه داشت

«ایرانپور» در تشریح قوانینی که در دوره وزارت «صادق خلیلیان» معطل مانده است، به همشهری آنلاین گفته بود: وزیر جهادکشاورزی چند قانون مانند «نظام جامع دامپروری» و «قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی» را که در مجلس هشتم به تصویب رسیده را معطل نگه داشته و تا کنون به مرحله اجرا درنیاورده است.

بر طبق این گزارش، در عین اینکه برخی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در صدد به کرسی نشاندن طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی هستند اما جمع قابل توجهی از این کمیسیون 23 نفره هم با استیضاح مخالفند و تأکید می‌کنند که این استیضاح پشتوانه کمیسیون تخصصی مربوطه (کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی) را ندارد!

اظهارات آن دست از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که طرح استیضاح خلیلیان را امضاء نکرده‌اند به همراه استدلال‌هایی که در باب امضاء نکردن این طرح دارند، در جدول آمده است. این اظهارات نمایندگان در گفتگو با همشهری آنلاین عنوان شده است.

مشخصات نماینده جزئیات اظهارنظر

«سیدعلی بزرگواری» نماینده مردم کهکیلویه، بهمئی و چرام

  • مواردی که طراحان استیضاح خلیلیان مطرح کرده‌اند در پی بگومگوهای قبلی است. هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ام که این مباحث، بحث‌های مستدل یا ملی باشند.
  • اگر به این جمع‌بندی برسیم که واقعاً موارد مورد نظر طراحان استیضاح، مواردی مستدل است و عواقبی ملی در پی دارد، بنده هم استیضاح را امضاء می‌کنم اما در طرح استیضاح حاضر، به این جمع‌بندی نرسیدم که امضاء کنم.
  • هر استیضاحی وقتی رأی می‌آورد که مخصوصا کمیسیون مربوطه پای قضیه بایستد. در موضوع استیضاح خلیلیان، کمیسیون کشاورزی پای قضیه استیضاخ نایستاده است.

«حسین نیاز آذری» نماینده مردم بابل

  • خلیلیان هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد. طبیعی است در کار بزرگ اجرایی این نقاط ضعف هم وجود دارد.
  • به عنوان عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی داریم با مجموعه دوستان وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کنیم و مورد خاصی هم نداریم؛ با این حال، باب استیضاح حق نمایندگان است و اگر تشخیص دادند استیضاح کنند، خوب جلو بروند.

«محمدباقر شریعتی» نماینده مردم بهبهان

  • طراحان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اصلاً طرح را نیاوردند که ببینم چیست.
  • استیضاح باید خیلی کارشناسانه، عالمانه و عاقلانه باشد تا به نتیجه برسد. استیضاح برای اینکه رأی بیاورد باید پشتیبانی محکمی داشته باشد؛ اما طرح استیضاح خلیلیان ظاهراً پشتوانه‌ای ندارد.

«سید راضی نوری» نماینده مردم شوش

  • علی رغم یک سری ضعف‌ها و مشکلاتی که با تعامل و صحبت قابل حل است، اما در کل معتقدم باید موضوع را یک طوری حل کرد و در ماه‌های پایانی دولت و همچنین با وضعیتی که الآن از نظر اقتصادی داریم نباید وقت و انرژی‌مان را صرف مسائلی اینچنینی کنیم. هر چند که معتقدم درباره فردی که مشکل‌دار است، اصرار بر استیضاح مهم است.

«محمد اسماعیل‌نیا» نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد


  • سوال‌هایی از وزیر جهاد کشاورزی داشته‌ام و فرصت‌هایی به وزیر داده‌ایم تا ببینیم درباره مسائلی که گوشزد کرده‌ایم چگونه عمل می‌کند، آنگاه تصمیم می‌گیریم. لذا اعتقاد دارم دوستان پیگیر استیضاح خلیلیان اجازه دهند تا نتایج چند مورد کار که قرار است انجام شود را ببینیم؛ بعد از آن مشخص می‌شود که چه برخوردی با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی خواهد شد.

برخی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را امضاء نکرده‌اند، عنوان می‌کنند که به او فرصت داده‌اند و منتظر نتایج قول‌هایی هستند که وزیر برای حل مشکلات داده است. اما برخی هم قرارگیری دولت در چند ماه پایانی فعالیتش را دلیلی می‌بینند تا از استیضاح وزیر دست بکشند.

به هر صورت، طرح استیضاح صادق خلیلیان می‌رود تا خانه دیگری از پازل رفتار مجلس نهمی‌ها در قبال طرح‌های استیضاح و سوال از دولتی‌ها را تکمیل کند؛ رفتاری که استیضاح وزرای «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش» را تا کنون به کما برده و هنوز قابل پیش‌بینی نیست که همین رفتار، طرح سوال از رئیس جمهور یا طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را مسکوت کند.

مجلس نهم اخیراً در جریان طرح استیضاح حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش نشان داد که پیگیری این طرح را موکول به گذر از نابسامانی وضعیت اقتصادی می‌کند. چراکه «موسی‌الرضا ثروتی» به تازگی از طراحان اصلی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از توقف پیگیری این طرح به دلیل شرایط موجود کشور خبر داده و گفته است: «پس از بازگشت آرامش به بازار ارز و حل مشکلات اقتصادی کشور، مشکلات آموزش و پرورش و طرح استیضاح وزیر را دنبال می‌کنیم.»

 

 

 

کد خبر 187412
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز