سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پنجمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با تجلیل از پنج هنرمند، معرفی برگزیدگان و دبیر ششمین جشنواره در تالار وحدت به کار خود پایان داد.

جشنواره هنرهای تجسمی

 برگزارکنندگان افزایش چشمگیر حضور هنرمندان شهرستانی را از جمله نکات جالب‌توجه این دوره از جشنواره اعلام کردند. این رویداد بین‌المللی با نمایش 650 اثر از میان 11هزار و511 اثر در تهران و 11 استان کشور و همچنین دو شهر در کشورهای آمریکا و آلمان در حالی برگزار شد که هنرمندانی از 54‌کشور دنیا نیز آثار خود را در بخش‌های پوستر، کاریکاتور و عکاسی در جشنواره امسال شرکت داده بودند. طبق روال هر سال، برگزارکنندگان در مراسم اختتامیه جشنواره، از تعدادی هنرمندان پیشکسوت در شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی تجلیل و مدرک درجه یک هنری معادل دکتری به آنها اهدا می‌کنند. در این دوره نیز از کامبیز درمبخش؛ کاریکاتوریست پیشکسوت، محمد صیاد صبور؛ عکاس باسابقه، محمد مهدی انوشفر؛ سفالگر، محمد حسین عطارچیان؛ خوشنویس و مرتضی اسدی؛ نقاش به‌عنوان مفاخر هنرهای تجسمی فجر تجلیل و مدرک درجه یک هنری معادل دکتری به آنها اهدا شد. همچنین حکم دبیرکلی ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، مجددا به سیدعباس میرهاشمی اهدا شد.

آغازگر این مراسم سیدعباس میرهاشمی دبیر پنجمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود که در سخنانش از همه کسانی که در برگزاری این دوره از جشنواره با او همراهی کرده‌اند تقدیر کرد و گفت: گام پنجم این جشنواره در ادامه گام‌های پیشین و استمرار برنامه‌های از پیش تعیین شده بوده است.

در ادامه این مراسم حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد درباره این دوره از جشنواره گفت: هنرهای تجسمی در کشور ما عرصه پهناور، تأثیرگذار و بی‌بدیلی است که در رشته‌های متعدد و متنوع، هنرمندان مختلفی در آن فعالیت می‌کنند. واقعیت این است که جشنواره تجسمی فجر در ایستگاه پنجم، یک حرکت رو به رشدی نسبت به چهار دوره گذشته داشته است. رویدادی که بیش از پنج سال از عمر آن نمی‌گذرد، این روزها هم طراز با جشنواره‌های 30ساله در قامت یک جشنواره مهم و بین‌المللی بزرگ ظاهر شده است. معاون امور هنری ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت معاونت هنری از برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر خبر داد و گفت: برای نخستین بار آثار برگزیدگان تمامی رشته‌ها براساس قیمت‌گذاری شورای خرید مرکز هنرهای تجسمی خریداری خواهد شد. امیدواریم این رویه مبنایی باشد تا برگزیدگان دوره‌های آینده نیز از این حمایت برخوردار شوند و با انگیزه مضاعف به فعالیت هنری خود در کشور ادامه دهند.

همچنین سید محمد حسینی، وزیر ارشاد در این مراسم درباره حمایت از خرید آثار هنرمندان قول مساعد داد که این موضوع امسال به‌طور جدی پیگیری شود. وی ابراز امیدواری کرد که همه هنرها در وجود هنرمندان فعال در این عرصه تجلی پیدا کند و آنها سال‌های سال در خدمت هنر و فرهنگ این مرز و بوم خدمت کنند. حسینی هنرمندان تجسمی را افرادی از خود گذشته و دارای روحیه‌ای لطیف توصیف و خاطر‌نشان کرد: هنرمندان تجسمی کمتر دیده می‌شوند و این هنرشان است که بیشتر دیده و سبب معرفی هنرمندان این عرصه می‌شود. حسینی خلق آثاری از سوی پیشکسوتان و استادان هنر با موضوع پیامبر اعظم(ص) را از دیگر ویژگی‌های این دوره جشنواره برشمرد و گفت: برگزاری بخشی با نام رسول اکرم(ص) از جمله افتخارات و ویژگی‌های جشنواره فجر امسال به شمار می‌‌آید. همچنین در این مراسم نفرات اول بخش‌های مختلف پنجمین جشنواره تجسمی فجر به شرح زیر معرفی شدند: پویا عبدلی (بخش کاریکاتور)، سیدرضا مهری (بخش عکس)، امین اکبرنژاد (بخش پوستر)، افسانه مرادی (تصویرسازی)، فهیمه رمضانی‌اهوازی (بخش سفال و سرامیک)، ناهید حاجی‌محمدی (بخش مجسمه‌سازی)، ‌رؤیا حسن‌کازرونی (بخش نگارگری) و مجتبی شریفی (بخش خوشنویسی) به‌عنوان نفرات اول در این رشته‌ها شناخته شدند. همچنین مرتضی هدایی برای فیلم «بی‌مکان بی‌زمان» در بخش فیلم‌های مستند تجسمی، ناصرمقدم‌کوهی در بخش مقالات علمی، امیرحسین سنایی و مسعود امینی برای بهترین پژوهش در فیلم خاک حافظه، حسین نقاشی برای کارگردانی در فیلم مهرا به‌عنوان نفرات برگزیده شناخته شدند. جایزه بهترین فیلم نیز به «ناگهان تو گم شدی» رسید. نکته قابل توجه این دوره از جشنواره این بود که هیأت داوران بخش نقاشی، هیچ اثری را شایسته رتبه‌بندی نشناخت و از شش اثر برگزیده به‌صورت یکسان تقدیر شد.

کد خبر 204072

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز