گروه اجتماعی: فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به نقص فنی 23درصد اتوبوس‌های کنترل شده در مرحله اول طرح ضربتی ارتقای ایمنی اتوبوس‌های مسافربری گفت:

تمامی اتوبوس‌های دارای نقص فنی توقیف و مدیران فنی شرکت‌های مربوطه به کمیسیون ماده 11راهداری معرفی شدند.سرهنگ محمدرضا مهماندار با اشاره به نتایج مرحله اول طرح ضربتی ارتقای ایمنی اتوبوس‌های مسافربری که در استان‌های تهران، قم، قزوین و البرز اجرا شد، به ایسنا گفت: بر این اساس 2937دستگاه اتوبوس مورد کنترل قرار گرفتند که 20درصد آنها راننده و مسافرانشان از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کردند.

از سوی دیگر 5.1درصد نیز مسافر اضافه داشتند.او با اشاره به اینکه 23درصد اتوبوس‌های کنترل شده فاقد ایمنی لازم، لاستیک مناسب، شیشه جلوی سالم و چراغ‌های سالم بودند، ادامه داد: 5.6درصد این اتوبوس‌ها نیز تجهیزات ایمنی ضروری مانند کپسول آتش‌نشانی، جعبه کمک‌های اولیه، زنجیر چرخ، مخروطی و مثلث شبرنگ نداشتند. از سوی دیگر 0.40درصد فاقد بیمه نامه شخص ثالث بوده و 2.4درصد نیز فاقد صورت وضعیت مسافربری بودند.به گفته مهماندار 6.2درصد از اتوبوس‌های کنترل شده نیز راننده کمکی نداشتند.

فرمانده پلیس راه با اشاره به اینکه 23درصد اتوبوس‌های مذکور نقص ایمنی داشتند اما 0.04درصد برگه معاینه فنی نداشتند، تصریح کرد: این بدان معناست که تعدادی از اتوبوس‌ها اقدام به خرید برگه معاینه فنی کرده بودند که این امر موجب می‌شود ایمنی وسیله نقلیه و جان سرنشینان آن به خطر بیفتد. او با اشاره به برنامه‌های پلیس راه کشور در این خصوص گفت: اتوبوس‌هایی که دارای نقص فنی بودند تا رفع نقص اجازه تردد ندارند و در پارکینگ متوقف شده‌اند و برگه معاینه فنی آنها نیز از همان لحظه ابطال شد.

فرمانده پلیس راه کشور افزود: از سوی دیگر در طرح ضربتی که از هفته آینده اجرا می‌شود، کارشناسان پلیس راه کشور با استقرار در پایانه‌های استان تهران به‌صورت تصادفی نسبت به کنترل اتوبوس‌ها و هدایت آنها به مراکز معاینه فنی مستقر در پایانه‌ها اقدام می‌کنند و با نظارت کارشناسان پلیس راه سلامت و ایمنی اتوبوس مذکور کنترل می‌شود.

او تأکید کرد: درصورت عدم‌تأیید سلامت و ایمنی وسیله نقلیه ضمن برخورد با مرکز معاینه فنی صادر‌کننده این برگه با شرکت مسافربری و مدیر فنی شرکت که مسئولیت کنترل ایمنی اتوبوس را برعهده دارد برخورد می‌شود‌ و این افراد به کمیسیون ماده11 معرفی می‌شوند. مهماندار از آغاز مرحله دوم طرح ضربتی ارتقای ایمنی اتوبوس‌های مسافربری از امروز به‌مدت 48ساعت خبر داد و به ایسنا گفت: مرحله دوم این طرح در پاسگاه‌های پلیس راه ساری، آمل، قزوین - زنجان، قزوین - رشت، جاجرود، تهران - سمنان و دماوند به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و در تلاشیم با اجرای این طرح‌ها پیش از آغاز سفرهای نوروزی خودروهای ناایمن را از ناوگان مسافربری کشور خارج کنیم.

کد خبر 204033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز