دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: وقتی صحبت از تئاتر کودک می‌شود معمولا ذهن‌ها به سمت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رود و بیش از همه این تالار هنر است که علاقه‌مندان را به‌یاد این گونه تئاتری می‌اندازد.

تئاتر کودک

اغراق‌آمیز نیست که بگوییم در این مدت هیچ مرکزی به فکر تئاتر کودک و نوجوان نبوده‌است. برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان حرکتی لحظه‌ای است که با اتمام جشنواره از سوی برگزار‌کنندگان به پایان می‌رسد. اما خبر خوش این است که حوزه هنری این روزها برای تئاتر کودک و نوجوان برنامه‌های دراز مدت دارد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تأکید بر اهمیت جایگاه تئاتر کودک و نوجوان در حوزه، از برپایی نخستین مسابقه شناسایی استعدادهای تازه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودک و نوجوان خبر داد. رحمت امینی که نزدیک به یک‌سال است به حوزه هنری آمده اعلام کرد: همان آغاز ورودم به حوزه، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های ما تئاتر کودک و نوجوان بود و تلاش می‌کنیم حوزه را به نهادی قابل اعتنا و اعتماد در تئاتر کودک و نوجوان تبدیل کنیم. مشکلات مالی نکته‌ای است که امینی به آن اشاره دارد؛ مشکلی که باعث نشده ارتباط با این قشر سنی نادیده گرفته شود. با وجود این مشکلات سالن‌های حوزه صبح‌ها چند نوبت اجرای تئاتر کودک و نوجوان دارند. اما این تمام کارهای مرکز نمایشی حوزه هنری درباره تئاتر کودک و نوجوان نیست؛ حوزه هنری تئاتر را به مدارس برده‌است. امینی درباره این موضوع تصریح کرد: اتفاق بسیار خوبی است، چون باعث می‌شود تئاتر در دیگر مکان‌ها و با کمترین امکانات به صحنه برود. با این حال مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری مشغول تهیه طرح جامعی در زمینه تئاتر کودک و آموزش است تا این طرح به معاونت آموزشی حوزه ارائه شود.

امینی به فعالیت‌های سال آینده این مرکز اشاره کرد، ازجمله این فعالیت‌ها جداشدن بخش کودک و نوجوان از جشنواره تئاتر‌ماه است. او به برپایی کارگاه‌های تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد. او درباره هدف برگزاری این کارگاه‌ها گفت: به نظر ما تئاتر کودک یکی از مهم‌ترین عناصر توسعه تئاتر است و با توجه به این مقوله می‌توان هنرمند و تماشاگر تئاتر را پرورش داد.

اما مسابقه شناسایی استعدادهای تازه بخش دیگری از فعالیت‌های حوزه هنری در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است. مسابقه‌ای که به گفته امینی بدون محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود و ویژه کسانی است که تا‌کنون نمایشنامه‌ای در حوزه تئاتر کودک و نوجوان منتشر نکرده‌اند. در نشستی خبری که 13اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد، حسن دولت‌آبادی، مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم حضور داشت. او در سخنان خود به نقش تئاتر در روند رشد کودک اشاره کرد و در ادامه راه‌اندازی و روند فعالیت‌های دفتر تئاتر کودک و نوجوان در حوزه هنری یادآور شد: در ابتدای سال حوزه هنری سال‌جاری را سال «کودک و خانواده» نامگذاری کرد و در همین راستا بود که حوزه هنری کودک افتتاح شد.

به گفته او، حوزه هنری در عرصه تولید تئاتر بسیار سختگیر است و برای این مرکز رعایت اصول روانشناسی و تربیتی کودک و نوجوان در اولویت است. او با اشاره به اجرای متمرکز مسابقات نمایشنامه نویسی خاطرنشان کرد که مسابقه شناسایی استعدادهای تازه استثناست.

او درباره این مسابقه به انتخاب 10نفر از شرکت‌کنندگان اشاره و تصریح کرد: بعد از بستن قرارداد با چند نمایشنامه‌نویس، آنها را از آموزش‌های نمایشنامه‌نویسان بهره‌مند می‌کنیم که این آموزش به‌مدت یک سال ادامه دارد. ما همه این شیوه‌ها را به‌کار می‌گیریم تا بتوانیم آموزش درستی داشته باشیم، حتی اگر یک نمایشنامه‌نویس تربیت کنیم، من راضی خواهم بود. البته دولت‌آبادی از راه‌اندازی باشگاه تئاتر کودک و نوجوان در سال آینده توسط حوزه هنری خبر داد و اعلام کرد که متقاضیان شرکت در مسابقه شناسایی استعدادهای تازه تا 15فروردین‌ماه فرصت دارند آثار خود را به این جشنواره بفرستند و نتایج 30خرداد‌ماه اعلام خواهد شد و پس از آن نیز فرایند تکمیل و آموزش آغاز می‌شود.

کد خبر 203902

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز