همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه بحران سوریه راه حل نظامی ندارد، اظهار کرد: سوریه آماده مذاکره با معارضان است و دیگر بهانه‌ای در این زمینه وجود نداشته و این امیدواری وجود دارد که مجموعه نهادهای بین المللی خشونت را در سوریه متوقف کنند.

صالحی و ولید معلم

به گزارش خبرگزاری پانا، علی اکبر صالحی روز شنبه- 12 اسفند- در حاشیه نشست مشترک با "ولید معلم" وزیر امور خارجه سوریه، اظهار کرد: روابط بین ایران و سوریه روابط دیرینه ای است و ما هیچ گاه حمایت ملت و دولت سوریه را در جنگ تحمیلی فراموش نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: سوریه در حال حاضر با بحران تحمیل شده ای مواجه است اما برای اینکه منصفانه سخن گفته باشیم باید گفت همواره ایران در مواضعی که اتخاذ می کند اعلام کرده که مردم سوریه حق برخورداری از آزادی و حقوق شهروندی را دارند و بر مردم سوریه و هر کشوری این مسئولیت وجود دارد که پاسخگوی حقوق مردم خود باشند.

صالحی خاطرنشان کرد: این که برخی خارج از سوریه که سوری هم نیستند تقاضای برکناری رییس جمهور این کشور را دارند دخالت در کار سوریه بوده و اینجاست که تناقضات آغاز می شود.

صالحی اظهار کرد: این کشورها بارها اعلام می کنند که مبنای سیاست خارجی شان عدم دخالت در سایر کشورهاست اما اینجا که می رسد فراموش می کنند که در حال دخالت هستند.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: هیچ مردم یا دولتی نمی تواند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کنند.

بحران سوریه هر روز عمیق‌تر می‌شود

وی با بیان اینکه بحران سوریه هر روز عمیق تر می‌شود، اظهار کرد: هر روز تعداد بیشتری از مردم کشته می شوند و ما می دانیم که یکی از دلایل توسعه این بحران حمایتی است که افراد غیر سوری که وارد سوریه شده و توسط دیگران مسلح شدند انجام می دهند.

صالحی ادامه داد: آنها مزدورانی هستند که متاسفانه توسط برخی از کشورها حمایت می شوند و حتی دستگاه های امنیتی کشورهای غربی به آن اذعان دارند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و کسانی که فکر می کنند از طریق تحمیل اراده خود به خواسته خود می‌رسند در اشتباه هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها راهکار نشست میان معارضان و دولت سوریه است، اظهار کرد: باید خود مردم سوریه برای خود تعیین تکلیف کنند.

صالحی با اشاره به حمایت غرب از بحران سوریه اظهار کرد: اگر آنها حمایت خود را از معارضان بردارند سوریه به شرایط با ثبات خواهد رسید. اراده دولت و مردم سوریه این است که اغیار و مزدوران هر چه زودتر از خاک آنها بیرون روند.

ایران خواستار توقف خشونت‌ها در سوریه است

صالحی با تاکید بر این که ایران خواستار توقف خشونت ها در سوریه است، اظهار کرد: همواره بر این نکته تاکید شده که مسئولیت هر خونی که در سوریه ریخته می شود با همه است.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم از کشور سوریه بخواهیم سلاح را کنار بگذارند و بخواهند که معارضان هر کاری انجام دهند.

وزیر امور خارجه گفت: باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم تا هر چه زودتر خشونت و کشتار در سوریه متوقف شود.

وی با بیان اینکه مردم سوریه از دولت خود در بحران کنونی حمایت کرده اند، اظهار کرد: اگر حمایت مردم نبود هر دولت دیگری فرو می‌ریخت.

صالحی ادامه داد: ما امیدواریم که مجموعه نهادهای بین المللی دست به دست هم دهند و هر چه زودتر خشونت را در سوریه متوقف کنند.

وزیر اظهار کرد: صحبت های مناسبی با ولید معلم وزیر امور خارجه سوریه انجام شد و در این نشست گزارشی از جلساتی که در ارتباط با طرح محمد مرسی انجام شده ارائه شد.

وی ادامه داد: همچنین از سفرهایی که به آلمان و در شهر مونیخ برگزار شده گزارشی به وزیر امور خارجه سوریه ارائه شد.

صالحی تاکید کرد: ایران در هماهنگی با مردم سوریه همه تلاش خود را به کار می گیرد تا موجب برقراری آرامش میان معارضان و دولت سوریه شود.

سوریه آماده مذاکره با معارضان است

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه سوریه هم آماده مذاکره با معارضان است و دیگر هیچ بهانه ای وجود ندارد، اظهارکرد: همانگونه که وزیر خارجه سوریه اظهار کرده سیاست دوگانه ای در مورد سوریه به کار گرفته می شود که بحران این کشور را طولانی تر کرده و این روند به معنای کشته شدن بیشتر مردم سوریه است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم پس از 2 سال به این حقیقت رسیده باشند که راه حل سوریه خشونت و کشتار نیست، بلکه گفت وگو با معارضان است.

وی افزود: هر کسی که مانع این گفت و گوها شود مسئول ریختن خون سوری هاست.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: وقتی پیشنهاد مذاکره ارائه شد بسیاری از کشورها از آن حمایت کردند و ما می خواهیم که حامیان در رفتار خود تجدید نظر کنند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند و دارای نقش مهم در منطقه است، گفت: در ژنو اول و دوم ایران حضور نداشت اما پیشنهادی را برای برون رفت از بحران سوریه در شش بند ارائه کرد که مبتنی بر پیشنهادهای گذشته بود.

صالحی اظهار کرد: ما هر اقدامی را که در راستای حل بحران سوریه باشد را حمایت می کنیم، به همین دلیل از طرح شش ماده ای کوفی عنان و اخضر ابراهیمی حمایت کردیم.

وزیر خارجه سوریه: صفحه شطرنج در دستان جامعه بین‌الملل نیستیم

"ولید معلم" وزیر امور خارجه سوریه هم عصر روز شنبه در نشست خبری مشترک با "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه ایران، با اعلام اینکه ما اجازه نمی دهیم هیچ کس حاکمیت ملی سوریه را خدشه دارد کند و هیچ گاه القائات دیگران را نمی پذیریم چراکه تصمیم های مستقل خود را داریم، اظهارکرد: ما دخالت های خارجی و بیگانه دیگران را در امور داخلی خود مردود می دانیم و ملت ما به تنهایی تصمیم گیرنده بوده و آینده وسرنوشت خود را تعیین خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه با اعلام اینکه ما هیچ گاه نمی پذیریم که در دستان جامعه بین المللی یک صفحه شطرنج باشیم، افزود: ملت سوریه قادر به حل بحران خود است و چشم امید به آینده در جهت ساختن سوریه نوین دارد.

وی اظهارکرد: در بحران فعلی و جاری سوریه با ایران گفت و گوهای ثمربخشی انجام شده و دیدگاه های هماهنگی در مواجه با بحران وجود دارد.

ولید معلم اظهار کرد: در حال حاضر رییس جمهور سوریه برنامه ای برای راه حل سیاسی همه جانبه ارائه کرده و دولت سوریه آن را تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه کمیته سیاسی به این منظور تشکیل شده است، اظهار کرد: تاکنون 22 نشست با تمام فعالان و احزاب سیاسی انجام شده و همچنان در ارتباط با معارضین در خارج از کشور تلاش هایی انجام می شود.

قطار گفت وگو راه افتاده است

وزیر امور خارجه سوریه بابیان اینکه قطار گفت و گو راه افتاده است، گفت: راه حل بحران، یک راه حل سیاسی است که باید از طریق گفت و گوی همه جانبه صورت گیرد که براساس نظر خواهی از مردم سوریه باشد.

وی ادامه داد: هرچه گفتگو ها به پیش می رود و به ایستگاه تازه ای می رسد رفتارهای خشونت آمیز سرعت می گیرد. به همین دلیل از رایزنی با دوستان برای موفقیت در گفت وگوها و توقف خشونت ها استفاده می شود.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: باید با از بین بردن منابع خشونت راه حل های موجود پیگیری شود چون مواجه با گروه های مسلح و مرتبط با القاعده هستیم.

وی ادامه داد: تلاش های مشترک برای توقف خشونت از ترکیه و قطر آغاز می شود.

ولید معلم اظهار کرد: ترکیه اصرار می کند که برخی معارضان در جهت گفتگو با سوریه حرکت نکنند و باید گفت کسانی که خواهان گفت وگو نیستند تنها خواستار خشنونت اند.

وزیر امور خارجه سوریه گفت: ما معتقد به راه حل های سیاسی هستیم و شهروندهای سوری را دعوت می کنیم که برای مشارکت در ساخت آینده سوریه ای دموکراتیک و چند حزبی تلاش کنند.

کد خبر 203722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز