حمید ضیایی‌پرور: دبیر علمی کانون‌های موبایل جشنواره شکوفا، این کانون‌ها را به‌عنوان یک مجموعه پایدار در مقیاس محلی معرفی می‌کند.

 وی می‌گوید: نیاز به ارائه خدمات از طریق موبایل در جامعه وجود دارد، در نتیجه این چرخه ارائه خدمات و تولید ثروت در کانون‌های موبایل به راه خودش ادامه می‌دهد و رشد می‌کند. دکتر حمیدرضا ربیعی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف است. وی سمت‌های زیادی نظیر دبیری نخستین کنفرانس اروپایی- آسیایی با موضوع فناوری ارتباطات و اطلاعات پیشرفته در سال 2002، ناظر ارشد فناوری اطلاعات مجلس شورای اسلامی از سال 2005 تا به حال و عضو ارشد شورای‌عالی فناوری اطلاعات را در کارنامه کاری خود دارد. با دکتر ربیعی درباره اهداف برگزاری جشنواره شکوفا و فعالیت‌های انجام‌شده در کانون موبایل این جشنواره گفت‌وگو شده است.

  • به‌عنوان دبیر علمی کانون‌های موبایل جشنواره شکوفا، هدف از برگزاری چنین جشنواره‌ای را چه می‌دانید؟

هدف از برگزاری جشنواره شکوفا، ایجاد محیطی حول مسائل اجتماعی است؛ محیطی که برای شهروندان انگیزه ایجاد می‌کند تا در یکسری فعالیت‌ها شرکت کنند. موبایل یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های جهانی و حتی کشوری است به همین دلیل می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد شرایطی مناسب در جهت فرهنگسازی‌ و کسب درآمد در کشور باشد. گرچه همه از موبایل استفاده می‌کنند اما ارائه خدمات روی موبایل در دنیا یک کار تقریبا جدید است. همین موضوع نقش کانون‌های موبایل را برجسته‌تر می‌کند. این‌کانون‌ها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در جهت فرهنگسازی‌ و ارائه آموزش‌های لازم به جوانان داشته باشند و برای ورود جوانان‌ به این عرصه انگیزه کافی ایجاد کنند. کانون‌ها می‌توانند زمینه‌هایی برای ارائه خدمات بیشتر و مؤثرتر به شهروندان فراهم کنند. در کنار همه اینها تولید ثروت یکی دیگر از فواید آنهاست.

  • یکی از کارکردهای مهم جشنواره، فرهنگسازی‌ در مسائل شهری و شهروندی است. فکر می‌کنید کانون موبایل چقدر می‌تواند در سوق‌دادن مردم به سمت فرهنگ استفاده از خدمات الکترونیک مؤثر باشد؟

امروزه اطلاعات و داده‌های زیادی در سطح شهر وجود دارد اما خدماتی که به سهولت از طریق موبایل در اختیار شهروندان قرار بگیرد بسیار کم هستند. کانون موبایل می‌تواند این فاصله و شکاف را پر کند؛ یعنی اطلاعات موجود را به‌صورت خدمات در اختیار شهروندان قرار دهد. این دقیقا همان هدفی است که از طریق کانون موبایل در کوتاه‌مدت و دراز مدت به‌دنبال تحقق آن هستیم.

  • الان فقط بانک‌ها و چند نهاد دیگر به‌طور جدی وارد این عرصه شده‌اند و از طریق موبایل به شهروندان خدمات می‌دهند. فکر می‌کنید علت استقبال کم سایر مؤسسات از خدمات موبایل چیست؟

خدمات زیادی هست که می‌شود آنها را از طریق موبایل ارائه کرد. در حال حاضر فقط بانک‌ها به‌صورت جدی در زمینه ارائه خدمات از طریق موبایل وارد شده‌اند. علت هم مشخص است چون آن نیاز و ضرورت کافی برای انجام این کار برای آنها و مخاطبانشان به‌وجود آمده است، درحالی‌که در بسیاری از زمینه‌ها این نیاز حس می‌شود. مثلا اگر شما همین الان بخواهید یک جای مناسب برای یک کار خاص پیدا کنید، اگر بخواهید فلان رستوران یا درمانگاه را در شهر پیدا کنید اطلاعات خام در مورد اینها وجود دارد اما هنوز به‌صورت سرویس موبایل موجود نیستند. هدف جشنواره کاملا دوسویه است؛ هم به‌دنبال ترغیب مردم به استفاده از خدمات موبایل است، هم به‌دنبال ایجاد شرایطی است که مؤسسات را به ارائه خدمات روی موبایل ترغیب کند.

  • عنوان این کانون از برنامه‌نویسی به کانون موبایل تغییر کرد. علت این تغییر نام چه بود؟

در مورد تغییر نام این کانون می‌توان گفت که موبایل فقط منحصر به برنامه‌نویسی نیست. همانطور که گفتم در حال حاضر موبایل گسترده‌ترین شبکه دنیاست؛ شبکه‌ای که همه کارهای آن با برنامه‌نویسی انجام نمی‌شود. برنامه‌نویسی‌ها بیشتر روی اسمارت‌فون‌ها معنا پیدا می‌کنند. درحالی‌که هنوز درصد بسیار کمی از کاربران از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. هنوز هم تلفن‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند از برنامه‌های جدید استفاده کنند. بنابراین اگر ما فقط خودمان را به برنامه‌نویسی محدود کنیم، قسمت بزرگی از جمعیت را از دست خواهیم داد و این درست نیست. اگر به‌صورت جامع به این مسئله نگاه کنیم، کانون موبایل صحیح‌تر از برنامه‌نویسی موبایل است.

  • برای برگزاری مسابقات کانون موبایل در مناطق چه برنامه‌هایی داشتید؟

یکسری دستورالعمل برای برگزاری جشنواره کانون موبایل در مناطق تهیه کردیم و در اختیار آنها قرار دادیم. اساسنامه‌هایی هم برای ایجاد کانون‌ها تهیه شده است. الان کانون‌های موبایل در حال شکل‌گیری و توسعه پیداکردن هستند. در این مرحله از کار به‌دنبال تعیین مسئولین کانون موبایل مناطق و ارائه آموزش‌های لازم به آنها هستیم.

  • کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی چه جایگاهی در این برنامه‌ها دارند؟

فعالیت‌های این کانون از حدود یک‌ماه قبل شروع شده است. کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی لازم برای این کانون تدوین شده است. اعضای کانون با طی‌کردن این دوره‌ها می‌توانند به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای تبدیل شوند. افرادی که این دوره‌ها را با موفقیت طی کنندگواهینامه دریافت می‌کنند. بعد از پایان جشنواره هم این دوره‌ها تداوم خواهد داشت.

  • مسابقات کانون موبایل در چه شاخه‌هایی برگزار می‌شود؟

مسابقات این کانون در چهار شاخه برگزار می‌شود؛ برنامه نویسی، ایده‌پردازی، ارائه محتوا و خاطره از طریق تکست و مسابقات پیامکی. با این تقسیم‌بندی به‌دنبال آن بودیم که تمام جمعیت استفاده‌کننده موبایل را تحت پوشش قرار دهیم.

  • با توجه به اینکه جشن منطقه‌ای کانون موبایل در تعدادی از مناطق برگزار شده، فعال‌ترین کانون موبایل در کدام منطقه قرار داشت؟

مسابقات نهایی کانون موبایل در بسیاری از مناطق تهران برگزار شده است.

  • برای آثار ارائه شده محدودیت موضوعی هم تعیین کرده بودید؟

برای شرکت در مسابقات برنامه‌نویسی هیچ نوع محدودیت موضوعی نداشتیم. اما الان و در مرحله جمع‌آوری آثار دسته‌بندی‌هایی را انجام می‌دهیم. آثار در شاخه‌های سلامت، خدمات شهری و... تقسیم‌بندی می‌شود.

  • به‌نظر شما چه چیزی می‌تواند آثار ارائه‌شده به کانون موبایل را شاخص کند؟

تعداد کاربرانی که از یک برنامه استفاده می‌کنند حرف آخر را در برنامه‌نویسی موبایل می‌زند. در نهایت اثری بهتر است که استفاده‌کنندگان بیشتری داشته باشد.

  • برای آثار دریافتی برنامه‌ای هم دارید؟ بعد از پایان جشنواره این آثار به کجا می‌روند؟

قرار است که آثار دریافتی در نهایت وارد یک چرخه فروش برای عموم شوند. به همین دلیل به کمک همراه اول در دانشگاه صنعتی شریف به‌دنبال ایجاد درگاهی برای فروش آثار هستیم. سهم مادی بالایی هم برای سازندگان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها درنظر گرفته شده است. بستر دیگری هم برای تولید ثروت به بهره‌برداری رسیده که افراد می‌توانند خدمات پیامکی‌شان را ارائه کنند. در حال حاضر خیلی‌ها وارد این چرخه شده‌اند و این کارها را انجام می‌دهند اما ما به‌دنبال آن هستیم که کانون موبایل محلات را به این حرکت پیوند بزنیم.

  • بعد از پایان جشنواره، برای برگزیده‌های نهایی چه در سطح مناطق و چه در اختتامیه، برنامه‌ای دارید؟

بله. برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده است. ضمن اینکه وجود درگاهی برای فروش محصولات و درآمدزایی حاصل از این کار باعث می‌شود تا آنها هم کار را رها نکنند.

  • با توجه به اینکه این جشنواره برای نخستین‌بار با نگاهی متفاوت کاربردهای موبایل را مورد توجه قرار داده بود، استقبال از جشنواره را چطور ارزیابی می‌کنید؟

استقبال از جشنواره به‌طور نسبی خوب بود. تعداد ثبت‌نامی‌های کانون هم زیاد بود. این یک حرکت تازه است و نیاز به زمان دارد تا این کانون‌ها بتوانند به‌صورت عمیق در سطوح مختلف جامعه رسوخ کنند.

کد خبر 203647

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز