گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نوزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها عصردیروز با معرفی غرفه‌های برتر به کا خود پایان داد؛ ‌ اگرچه در این دوره مسئولان دولتی رغبتی به حضور در نمایشگاه از خود نشان ندادند.

روزنامه

در خصوص چگونگی بازدید مردم یک دانشجو‌ به خبرنگار همشهری گفت: اینجا هم دسته‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌های سیاسی کاملا پیداست، در غرفه یک روزنامه و یک خبرگزاری صحبت‌ها و تصاویر یک مجرم زندانی نشان داده می‌شود‌ و پخش تصویر و صدای او به نوعی دهن کجی به قانون است. یک زن خانه‌دار حدودا 45ساله نیز در پاسخ به اینکه تقاضای مردم از روزنامه‌ها چیست، اظهار کرد: روزنامه‌ها باید برای رفاه، آسایش و آرامش مردم تلاش کنند و پل ارتباطی بین مسئولان و مردم باشند و الان اینطور نیست.

او افزود: الان رسانه‌ها یکطرفه عمل می‌کنند و فقط سخنان مسئولان را به مردم منتقل می‌کنند و صدای مردم در رسانه‌ها‌ شنیده نمی‌شود و مردم احساس می‌کنند رسانه‌ها دراین کشور زندگی نمی‌کنند و این همه مشکلات را نمی‌بینند.مردی که موهای سپیدش نشان‌ می‌داد عمری بیش از 60سال دارد و شاهد گفت‌وگوی خبرنگار همشهری با مردم است‌ می‌گوید: دعوای بین مسئولان دردی از مردم دعوا نمی‌کند و مردم در مضیقه و تنگنا قرار دارند و برخی مسئولان دنبال حفظ پست و جایگاه خود هستند و به جای تلاش برای حل مشکلات مردم به جایگاه و منافع خود و گروهشان می‌اندیشند. او افزود: در روزنامه‌ها به نقل از مسئولان می‌خوانیم که فلان کالا ارزان شد اما ما در عمل چنین موضوعی را حس نمی‌کنیم، این از دو حال خارج نیست یا روزنامه‌ها و ‌خبرگزاری‌ها اشتباه می‌نویسند یا اینکه...

دوری مردم از رسانه‌های ضعیف

نظرات مردم درباره روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و مورد اقبال قرار نگرفتن نمایشگاه مطبوعات را به نوعی می‌توان در سخنان وزیر ‌ ارشاد‌‌ نیز پیدا کرد. سید‌محمد حسینی در حاشیه بازدید از غرفه پیامبر اعظم(ص) نمایشگاه مطبوعات گفت: رسانه‌ها اگر دچار ضعف و اشتباه شوند یا مطالب نادرستی منتشر کنند، مردم کم‌کم از ‌ آنها دور می‌شوند. او افزود: رسانه‌ها هر مقدار دقت بیشتری در انعکاس اخبار داشته باشند و هرچه واقعیت‌ها را بیشتر بیان کنند بهتر است.

بی‌توجهی مسئولان به مطبوعات

نوزدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات اما از سوی مسئولان دولتی هم مورد اقبال واقع‌نشد؛ ‌خبرنگار یکی از روزنامه‌های پرتیراژ کشور در این‌باره گفت: در طول یک سال ما خبرنگاران در سرما و گرما و شرایط سخت برای کسب اخبار و اطلاعات و انعکاس آن در رسانه‌ها به‌دنبال مسئولان هستیم. او اظهار کرد: پس از یک سال دنبال مسئولان رفتن اکنون ما انتظار داریم مسئولان به دیدار اصحاب رسانه بیایند تا این رابطه دو طرفه حفظ شود اما ظاهرا مسئولان فقط اصحاب رسانه را به مثابه کانالی برای انعکاس نظرات و اخبار دستگاه متبوعه خود می‌پندارند و چنین رفتاری به‌طور قطع در روابط اصحاب رسانه با مسئولان بی‌تأثیر نیست. بر عکس مسئولان دولتی که حضور کم‌رنگی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها داشتند،‌ هنرمندان، مجریان تلویزیون و فوتبالیست‌ها در نمایشگاه حضور فعال و پررنگ داشتند.

حضور پررنگ دانش‌آموزان

به جرأت می‌توان گفت که اغلب افرادی که از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کردند مخاطبان اصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها نبودند. بسیاری از دانش‌آموزان با هماهنگی قبلی دست‌اندرکاران نمایشگاه مطبوعات برای درست کردن روزنامه دیواری چندکیلومتری همراه با مدیران و معلمان مدارس به نمایشگاه آمده بودند. معلم یکی از مدارس تهران درباره حضور دانش‌آموزان در نمایشگاه مطبوعات گفت: ما با هماهنگی مسئولان نمایشگاه دانش‌آموزان را برای آشنایی با مطبوعات و نقش آنها در جامعه به اینجا آورده‌ایم.

صدای نشریات استانی در آمد

از سوی دیگر مسئولان نشریات استانی و محلی نسبت به جای استقرار خود معترض بودند. مدیر مسئول یکی از نشریات استانی گفت: نشریات استانی در نمایشگاه مظلوم واقع شده‌اند و نحوه چیدمان غرفه‌ها به‌گونه‌ای است که مراجعه کننده‌ کمتری به انتهای سالن می‌آید و به‌نظرم باید نشریات استانی مابین روزنامه‌های دیگر جانمایی می‌شدند.

بن برای بازدیدکنندگان

در این دوره از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز مانند چند دوره اخیر به بازدید‌کنندگان از نمایشگاه، بن مطبوعات ارائه می‌شد؛ میزان بن مطبوعات در سه گروه تعریف شده بود. برای مردم عادی در ازای پرداخت 10هزار ریال مبلغ 10هزار تومان،‌ برای دانشجویان و خبرنگاران در ازای پرداخت 20هزار ریال مبلغ 20هزار تومان و برای مدیران مسئول روزنامه‌ها و استادان دانشگاه در ازای پرداخت 50هزار ریال مبلغ 50هزار تومان.

بازدید بیش از یک میلیون نفر‌

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروزاعلام کرد: بیش از یک میلیون و 30هزار نفر از نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها بازدید کردند. محمد‌جعفر محمد‌زاده گفت: آمار بازدید‌کنندگان نوزدهمین نمایشگاه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به‌صورت دیجیتال محاسبه می‌شود و پیش‌بینی می‌شود شنبه (روز عید غدیر‌) این رقم افزایش قابل‌توجهی داشته باشد. در مراسم اختتامیه سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استقبال پرشور مردم از نمایشگاه بیانگر توقع آنان از اهالی رسانه است . وی افزود: مطبوعات نیز به هر میزان در راستای نیازهای اقشار مختلف ‌تلاش کنند، استقبال مردم از آنان افزایش می‌یابد.

کد خبر 190002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز