سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم پاسداشت حمید شاهنگیان آهنگساز سرودهایی چون «خمینی ای امام» و «برخیزید برخیزید»با اجرای مجدد "برخیزید" توسط سرودخوانان قدیمی این قطعه عصر دوشنبه هفتم مهر در کافه نخلستان سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

مراسم تجلیل از حمید شاهنگیان

به گزارش مهر محمد گلریز خواننده کشورمان در جریان برگزاری این مراسم فرازی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره هنر فاخر و نقش آن در اعتلای افراد و جامعه و همچنین نقش موسیقی فاخر را بیان کرد.

این خواننده با بیان اینکه با وقوع انقلاب در همه ابعاد دگرگونی‌هایی به‌وجود آمد که موسیقی را نیز شامل می‌شود، افزود: هنرمندان و آهنگسازان انقلابی آن روزها ملودی‌های آن سرودها را از گلوی پاک مردم برمی‌گرفتند. در آن فضای انقلاب و جو دشوار و سختی که وجود داشت، شجاعت می‌خواست که با کمبود امکانات سرودهایی در زمینه انقلاب ساخته شود که حمید شاهنگیان این کار را با تمام قدرت و توان انجام می‌داد.

گلریز در ادامه از سهم شعر در موسیقی و سرود صحبت کرد و گفت: در ماندگاری آثار انقلاب، شعر و ترانه نقش بسزایی داشت.

وی به بیان خاطره‌ای در مورد سرود "برخیزید" پرداخت و گفت: بنده جزو آن گروهی بودم که در بهشت زهرا سرود برخیزید را اجرا کردیم و تا بدان روز برخوردی با حمید شاهنگیان نداشتم. حالا چطور از آنجا سر درآوردم خدا می‌داند. آن روز در بهشت زهرا برای اجرای سرود "برخیزد" یک رهبر گروهی داشتیم که مدام ما را هدایت می‌کرد در حالی که ما مبنایی هم برای اجرا نداشتیم و تنها مبنای ما به جای نت یک - دو گفتن آن رهبر گروه بود. بالاخر وقت موعود برای اجرای سرود رسید که رهبر گروه به جای گفتن یک - دو ساده، دو را کش‌دار گفت و ما ناخواسته از گامی بالاتر اجرای سرود را شروع کردیم اما سرآخر به خیر گذشت و کار خوبی از آب درآمد.

گلریز همچنین اشاره کرد: زمانی که از انقلاب صحبت می‌شود بی‌شک یاد موسیقی‌های انقلابی می‌افتیم چون خاطرات آن دوران با موسیقی آمیخته شده است. هنری که از دل مردم بیرون می‌آید بی‌شک بر دل هر شنونده خواهد نشست از همین رو سرودهای انقلابی که از شعارها و حرف‌های مردم نشات گرفته است ماندگار شده‌اند.

این خواننده سرودهای انقلابی در پایان گفت: حمید شاهنگیان در کارش صداقت، هنر و عشق دارد و خودش صبور و متین و متخصص و متعهد بود. وی در ادامه با درخواست مجری بعد از اجرای دو بیت آواز با اشعاری از مولانا به اجرای بخشی از سرود "این بانگ آزادی است" پرداخت.

همچنین در این مراسم هادی آرزم، آهنگساز گفت: در اکثر سرودهای استاد راغب و استاد شاهنگیان حضور داشتم و بعدها کم کم به سمت آهنگسازی رفتم. در اوایل انقلاب خیلی ها نمی دانستند که کار انقلاب باید چه ویژگی های داشته باشد. کارهای موسیقی ما الهام گرفته از آثار شاهنگیان است. فعالیت در عرصه موسیقی انقلابی در قبل از انقلاب کار بسیار سختی بود که شاهنگیان انجام می داد.

وی با بیان اینکه به آثار شاهنگیان افتخار می‌کنیم، گفت: آثار شاهنگیان راه را برای نسل های بعدی باز کرده است.

این آهنگساز در پایان خاطرنشان کرد: شاهنگیان در شرایط دشواری که تنها تعداد محدودی در عرصه موسیقی فعالیت می‌کردند، هدایت موزیسین ها را برعهده داشت که این کار بسیار سختی بود.

حجت الاسلام محمدرضا زائری، روزنامه نگار و مولف و فعال فرهنگی نیز از جمله کسانی بود که در این مراسم سخن گفت.

مراسم تجلیل از حمید شاهنگیان

حجت‌السلام محمدرضا زائری در مراسم بزرگداشت حمید شاهنگیان گفت: شنیدن صوت‌ها و نغمه‌هایی که به گوش‌مان می‌رسند و ایجاد انگیزه می‌کنند، از آن جهت مهم هستند که امروز در جنگ نرم به سر می‌بریم. گرچه متاسفانه ما در تخریب کردن اصطلاحات استاد هستیم تا آنجا که صرفا آنها را تشریفاتی می‌بینیم.

وی تصریح کرد: اگر ما به روحیه بسیجی نیاز داریم باید بر روی این مهم کار کنیم و بی‌تعارف باید بپذیریم که موسیقی یک قدرت است، از آن رو که تاثیرگذاری بسیاری دارد. مثال ساده این که بعد از جنگ 33 روزه لبنان، نیروهای انقلابی سرودی را خواندند که بعدها در مسابقه‌ای با حریف اسرائیلی و پیش از برگزاری مسابقه آن سرود را پخش کردند که همین موضوع باعث تخریب روحیه تیم اسرائیلی شد. در واقع در اینجا کاملا قدرت موسیقی محسوس است.

به گفته وی، شنیدن آهنگ‌های انقلابی در جبهه جنگ نرم بسیار مفید است زیرا روحیه انقلابی را در سربازان این عرصه تقویت خواهد کرد.

این نویسنده و شاعر با بیان این که لالایی‌های مادرانمان و قطعات انقلابی و سرودهای دوران جنگ هستند که هویت ما را ثبت کرده‌اند، ادامه داد: متاسفانه ما گاهی نسلی را تربیت می‌کنیم که شعار دینی و نشانه دینی دارد اما خط قرمزها و جوانمردی‌ها را نمی‌داند. حال این نغمه‌های موسیقی می‌توانند ما را به یک باور برسانند و ذکر لسانی را به یک ذکر قلبی بدل کنند و در نهایت باعث تضعیف و تزلزل جبهه باطل شده و به جبهه اهل حق روحیه امید و تحرک ببخشند که اگر اینگونه شد عمل صالح صورت گرفته. هر گامی که باعث خشم دشمن شود یک عمل صالح است و من به احترام این عمل صالح و به عنوان عضو کوچک جامعه که کار فرهنگی می‌کند آماده‌ام که دست حمید شاهنگیان را ببوسم.

زائری در پایان صحبت‌هایش با تاکید بر این که گاهی مقابله با دشمن با یک نغمه موسیقایی انجام می‌شود، گفت: من نیز به نوبه خودم از حمید شاهنگیان و آثار ارزشمند او تشکر می‌کنم.

سید محمد میرزمانی آهنگساز و مدیرکل دفتر موسیقی  نیز در این مراسم ابتدا به شکل‌گیری دوستی‌اش با حمید شاهنگیان اشاره کرد و گفت: آشنایی من با حمید شاهنگیان به بعد از انقلاب اسلامی بازمی‌گردد که از طریق یک دوست مشترک موفق به آشنایی با او شدم. پیش از انقلاب نوارهایی از سخنرانی‌های امام از پاریس به ما می‌رسید تا در ایران منتشر کنیم که درانتهای آن ها سرودهایی بود و ما فکر می‌کردیم که آن سرودها در پاریس ضبط شده‌اند اما بعدها فهمیدیم که حمید شاهنگیان کارهای سرود آن نوارها را انجام می‌داده است.

میرزمانی متفاوت از دیگر سخنرانان بیشتر به بیان ویژگی‌های موسیقایی کارهای حمید شاهنگیان پرداخت و دراین‌باره اظهار کرد: قطعا پدیده‌هایی که مورد استقبال قرار می‌گیرند بدون دلیل و علت نیستند. یعنی به‌طور اتفاقی همچنین اتفاقی نمی‌افتد که مثلا "خمینی ای امام" معروف و ماندگار شود و به طور قطع این دست کارها به لحاظ زیبایی‌شناختی و هنری یک المان‌هایی داشته‌اند.

وی درمورد ویژگی‌های آثار شاهنگیان گفت: بارزترین ویژگی و شاخصه کارهای شاهنگیان جذابیت آنهاست؛ اتفاقی که در آثار امروزی رخ نمی‌دهد. تنوع در ریتم دیگر ویژگی آثار شاهنگیان است یعنی فواصل نت‌های کارهای او این گونه است که سبب می‌شود قطعات او قابلیت زمزمه کردن پیدا می‌کنند و در واقع آثار شاهنگیان زمزمه‌پذیرند.

 آخرین سخنران این مراسم حمید شاهنگیان بود که ضمن تشکر و قدردانی از نوجوانان و جوانانی که در این مراسم به اجرای سرود "برخیزید" پرداختند، گفت: من این طور مراسم‌ها را بیش از بزرگداشت، ارزش دادن به ارزش‌ها می‌دانم و در واقع به واسطه این ارزش است که همه دور هم جمع شده‌ایم نه به خاطر یک فرد.

این آهنگساز سرودهای انقلابی ادامه داد: ارزش دادن به فداکاری مردم و جوانانی که در دوران انقلاب خدمت و جانبازی کردند کار بسیار پسندیده‌ای است. از همین رو از تمامی برگزارکنندگان این مراسم و حضار تشکر می‌کنم. همچنین از حسین دلاوری بابت انتشار سرود در سطح جامعه بسیار سپاسگزار هستم. خیلی خوشحالم که در دهه چهارم انقلاب اسلامی به مناسبت یک ارزش، چنین مراسمی برگزار شده است.

وی ادامه داد: هنوز اعضای گروه سرودم را با عنوان "بچه‌ها" صدا می زنم و اینها برگزیدگان جوانان آن روز بودند که خدا را شکر هنوز هم در مسیر انقلاب اسلامی هستند.

شاهنگیان درباره اجرای گروه سرود رهروان ولایت قم که سرود "برخیزید" را اجرا کردند گفت: خوشحالم که نسل سوم و چهارم انقلاب در این مسیر قرار دارند و به این گروه، نمره بیست را به خاطر اجرای خوب می‌دهم.

این آهنگساز انقلابی گفت: امیدوارم در این مسیری که انتخاب شده ارزش‌ها را قدر بداریم و وقتی از کسانی که در روزگار خود احساس مسئولیت و جوانمردی کردند نام برده شده و از آنها تجلیل می‌شود در واقع از تعهد نام به میان می‌آید.

یکی از نکات جالب و جذاب این مراسم حضور هفت تن از خوانندگان اصلی سرود "برخیزید" در مراسم پاسداشت حمید شاهنگیان بود که از جمله آنها می‌توان به منصور کاظمی‌نیا، سید جلال هدی، مجتبی چارربچی، محمد جبلی، سید محمد میرزمانی، ابراهیمی حقیقی و دیباجی اشاره کرد.

همچنین گروه سرود رهپویان از قم سرود برخیزد را اجرا کردند که بعد از اجرای این کار حمید شاهنگیان از آنها تشکر کرد و گفت: بیشتر شماها بعد از 20 سال از گذشت انقلاب به دنیا آمده‌اید اما آن دوران را برای ما با این اجرای خوبتان زنده کردید.

در این مراسم، سرود "برخیزید، برخیزید!" با ترکیبی از اجراکنندگان آن در سال57 و گروهی از جوانان نسل چهارم برای اولین‌بار به همراه کلیپ‌های تصویری اجرا شد. گروه اجرای این سرود هفت نفر بودند. بخش مهمی از این مراسم که حال و هوای آن را با یک مراسم خشک و رسمی متفاوت می‌کرد خاطره‌گویی‌ها و تازه شدن دیدارها پس از سال‌ها بود.

در پایان هم لوح تقدیر رییس سازمان هنری رسانه ای اوج و هدایایی به حمید شاهنگیان و اعضای گروه سرودهای انقلابی در سال 57 اهدا شد.

کد خبر 203156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز