دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: موج تکذیب و تأیید استعفاهای مدیران هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز ادامه دارد و آخرین مصداق این موضوع را باید استعفای مدیرکل مرکز موسیقی دانست.

درنشست  خبری بیست و هشتمین  جشنواره موسیقی فجر مدیرکل مرکز موسیقی خبر ماندن خود را با   تلفن اعلام ک

حوزه موسیقی همواره با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌است. یک ماه پس از تغییر ناگهانی دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو از سمت معاون امور هنری وزیر ارشاد و تکیه شاه‌آبادی بر این صندلی، محمدعلی خبری هم از مدیریت دفتر موسیقی خداحافظی کرد.

علی ترابی فروردین‌ماه 88به‌عنوان سرپرست دفتر موسیقی انتخاب شد؛ دوره‌ای که ارکستر ملی بعد از دو سال سکوت فعال شد و سکوت هفت ساله جشنواره موسیقی هم شکست، با این حال این حوزه نتوانست آرامش خود را پیدا کند و این روزها خبر رفتن و ماندن مدیرکل مرکز موسیقی به گوش می‌رسد. گرچه از چندی پیش زمزمه استعفای محمد میرزمانی به گوش رسید؛ خبری که تأیید نشد تا روز پیش از برگزاری نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر.

میرزمانی دلایل استعفای خود را با تمام خبرگزاری مطرح کرد؛ با ایسنا از دیابت و ناراحتی چشم سخن گفت و با مهر از چهارماه پیش سخن گفت که استعفا کرده بوده، اما حمید شاه‌آبادی در مقام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد با این استعفا مخالفت کرد. شش خرداد سال 90میرزمانی به‌عنوان یک هنرمند و یک آهنگساز از دل هنرمندان موسیقی بر صندلی مدیریت این مرکز تکیه زد. زمانی که او عهده‌دار این پست شد، برای هنرمندان این شادی را به همراه داشت که فردی آشنا به مسائل موسیقی عهده‌دار این سمت شده است. اما تعطیلی دو ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک نکته‌ای است که کمتر مدیری خواهان آن است که در کارنامه کاری‌اش ثبت شود. نکته‌ای که میرزمانی در گفت‌وگو با فارس آن را شرح می‌دهد: «به‌دلیل نداشتن بودجه برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر، تعطیلی ارکستر ملی و دیگر مواردی که جای بیان آن وجود ندارد بهتر دانستم تا این پست به دیگران محول شود.»

اگر میرزمانی 18دی‌ماه استعفا خود را رسانه‌ای کرد و از موافقت شاه‌آبادی هم سخن گفت، شاه‌آبادی در جایگاه معاون هنری وزیر روز بعد از استعفای میرزمانی از معرفی سرپرست جدید دفتر موسیقی در هفته آینده خبر داد. او در گفت‌وگو با ایسنا به بازنشستگی میرزمانی و کسالت این مدیر اشاره کرد و اعلام کرد: قرار است ان‌شاء‌الله هفته آینده سرپرست جدید دفتر موسیقی را منصوب ‌کنیم تا کارها را به خوبی جلو ببریم و وقفه‌ای در کارهای این دفتر و جشنواره موسیقی فجر پیش نیاید.

درحالی‌که شاه‌آبادی خبر از انتخاب سرپرست دفتر موسیقی داده بود، میرزمانی در حرکتی نمایشی در نشست خبری جشنواره موسیقی با علی ترابی، دبیر اجرایی جشنواره تماس گرفت. زمانی که ترابی به سؤالات خبرنگاران در مورد استعفای مدیرکل موسیقی پاسخ می‌داد، با تماس تلفنی محمد میرزمانی مواجه شد. مدیر اجرایی جشنواره که به‌مدت 15‌ماه سرپرست دفتر موسیقی بود در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد این استعفا به شرایط حاکم در دفتر موسیقی اشاره کرد: بابت تلاش‌های میرزمانی در زمینه جشنواره فجر تشکر می‌کنم. دلایل استعفای میرزمانی مشکل جسمی‌اش بود که در زمان مدیریتش تشدید شد و بنده نیز از بابت بیماری او نگرانی داشتم. بار‌ها ایشان از این مورد اظهار ناراحتی کرده بودند و سرانجام همین مشکل باعث شد ایشان استعفا کنند. صندلی مدیریت دفتر موسیقی صندلی داغ است و در ارشاد هیچ سمتی وجود ندارد که به این اندازه اقشار مختلف از او انتظار داشته باشند. شاید اگر میرزمانی کنسرت آخر را با سراج نمی‌داد و برایش درگیری پیش نمی‌آمد این نشست را ۲۰ روز پیش برگزار می‌کردیم تا او هم حضور داشته باشد. قرار بود خود ایشان هم در این نشست حاضر باشند اما عصر دیروز اطلاع دادند که بهتر است حضور نیابند. ایشان تمام وقت برای بهتر برگزارکردن جشنواره موسیقی تلاش و همت کردند و برای هر چه بهتر شدن آن چیزی دریغ نکردند. دلایل دیگر استعفای ایشان را باید از خودشان بپرسید و من اطلاعی مبنی بر قبول شدن و نشدن استعفای ایشان ندارم.

پایان سخن او با تلفنی از میرزمانی همراه بود که خبر بازگشت و ماندن او را در دفتر موسیقی البته تا پایان جشنواره موسیقی فجر می‌داد: «در تکمیل صحبت‌هایم در مورد آقای میرزمانی باید بگویم که ایشان همین الان در تماس تلفنی از ادامه حضور به کارشان به‌عنوان مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد خبر دادند و اظهار کردند برای زمین‌نماندن کارهای جشنواره، تا آخر این فستیوال هنری وظیفه‌ام را تمام و کمال انجام خواهم داد تا این جشنواره بدون کوچک‌ترین مشکلی روند برگزاری‌اش را ادامه دهد.»

اما روز بعد و در ساعت پایانی خبر مخالفت شاه‌آبادی با استعفای این مدیر هنری به رسانه‌ها اعلام شد. هرچند که او اعلام کرده بود که به‌زودی جانشین این مدیر معرفی خواهد شد اما در این خبر اعلام شد که با وجود کسالت و تبعات بیماری قرار است دفتر موسیقی همچنان از تجربیات وی بهره‌مند شود ولی برای اینکه سنگینی کار مشکلات جسمانی او را تشدید نکند، تصمیم بر این شد که فردی به‌عنوان قائم‌مقام وی منصوب شود.

با اینکه در حکم علیرضا پاشایی اشاره به تعهد و سوابق فعالیت‌های فرهنگی او شده است اما تنها سابقه‌ای که در پرونده کاری قائم‌مقام مدیرکل مرکز موسیقی می‌توان یافت، عضویت او در هیأت مدیره مؤسسه ارکستر ایران است. به هرحال در روزهای پایانی مدیریت فرهنگی در این دوره تصمیم بر این شد که حوزه موسیقی برای دومین بار حضور سرپرست را تجربه نکند. حضور سرپرست در تئاتر با استعفای حسین مسافر‌آستانه در حمایت از استعفای محمدحیدری از دبیری سی‌‌امین جشنواره تئاتر فجر به‌مدت هفت ‌ماه ادامه داشت و در حوزه تجسمی با رفتن بی‌سروصدای محمود شالویی از مدیریت مرکز هنرهای تجسمی این مرکز با حضور سرپرست به‌مدت 10‌ماه است که اداره می‌شود.

کد خبر 197726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز