چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بزرگداشت اهالی هنر یکی از اقدامات ارزنده‌ای ‌است که این روزها حسابی رونق دارد.

تجلیل از سریر در خانه هنرمندان

 مراسم بزرگداشت محمد سریر 25دی‌ماه با حضور هنرمندان در خانه هنرمندان برگزار شد و قرار است امروز 27دی‌ماه اهالی موسیقی در نشست ماهانه خود در فرهنگسرای ارسباران سالروز تولد هوشنگ ظریف را گرامی بدارند. این نشست به همت باشگاه موسیقی فرهنگسرای ارسباران تدارک دیده شده است. سالروز تولد هوشنگ ظریف در حالی گرامی داشته می‌شود که قرار بوده چنین برنامه‌ای‌ماه گذشته برگزار شود، اما به‌دلیل غیبت هوشنگ ظریف، این مراسم به امروز موکول شده است. اما بزرگداشت محمد سریر سازنده آلبوم‌های «دلاویزترین»، «جاودانه با عشق»، «جلوه‌های ماندگار» و قطعه ماندگار «ای ایران ایران» با معرفی او توسط اکبر عالمی شروع شد.

به گفته این کارشناس دکتر سریر بازنشسته وزارت امور خارجه است و از سال 52تا 82 سمت‌های مختلفی چون رایزن علمی و فرهنگی ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد، سرپرست امور کنسولی سفارت ایران در وین، نماینده ایران در سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و آژانس بین‌المللی انرژی را برعهده داشته است. او انسانی چند وجهی است و مدارج علمی ‌را با دریافت دیپلم ریاضی و سپس لیسانس اقتصاد از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس علوم سیاسی از دانشکده علوم سیاسی طی و در نهایت دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اقتصاد وین دریافت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران غلامحسین امیرخانی، رئیس شورای‌عالی خانه هنرمندان ایران به خصیصه‌های این آهنگساز اشاره کرد و گفت:ما در سرزمین مان سرمایه‌های زیادی داریم اما متأسفانه در یک زمینه بسیار فقیر هستیم و آن هم موضوع داشتن«ظرفیت» است. انسان در شرایط مختلف درون خودش را بروز می‌دهد و ظرفیتش رو می‌شود. من هیچ‌گاه در شرایط مختلف و آشفته ندیده‌ام دکتر سریر دچار آشفتگی شود و این ظرفیت بالای او از سرمایه‌های هنر ماست.

سریر در زمینه موسیقی، در سال ۱۳۴۳ از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل شده و در سال ۱۳۵۱ در دوره کارشناسی رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته شد که در سال ۱۳۵۴ از آنجا فارغ‌التحصیل شد. همچنین لیسانس و فوق‌لیسانس آهنگسازی را از آکادمی موسیقی و هنرهای زیبای وین به‌ترتیب در سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۶۴ دریافت کرد. به گفته حمید رضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی او در شکل‌گیری خانه موسیقی نقش مهمی داشته‌است.

فرید عمران، آهنگساز ایرانی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری چنین برنامه‌هایی برای همه بزرگان عرصه هنر گفت: «هر هنرمندی در زندگی سرگردان وارد هستی می‌شود و در این وادی بی‌انتها دنبال همین هدفی می‌گردد که رسیدن به آن سخت است و باید مشکلات را مهار کرد. این نمایش بین خرد انسان و نبوغ است که باید یکدیگر را شناسایی کنند تا به هدف برسند. ما چیزی که پس از شنیدن یک موسیقی تا سال‌ها به یادمان می‌ماند، یک خط ملودی است و از اسرار پشت خط بی‌خبریم اما موسیقی‌دان در تمام مدت با این خطوط و نت‌ها می‌جنگد.»

مراسم بزرگداشت این آهنگساز که بیش از یکصد اثر آوازی و موسیقی متن فیلم و سریال‌های تلویزیونی در کارنامه خود دارد با حضور هنرمندان سایر هنرها ازجمله سینما و تئاتر همراه بود. برخی از کارهای دکتر سریر با آواز و صدای زنده‌یاد محمد نوری، خواننده پیشکسوت موسیقی پاپ ایرانی از آثار ماندگار در این زمینه به شمار می‌روند.

در ادامه این مراسم دکتر مجید سرسنگی مدیر خانه هنرمندان ایران هدایای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را به نمایندگی از سوی دکتر محمدهادی ایازی به دکتر سریر اهدا کرد. حسن ریاحی دبیر جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نیز هدایایی را از طرف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس خدمات شایسته استاد محمد سریر به وی اهدا کرد. مدیر مؤسسه محک هم لوح تقدیری را به این استاد بزرگوار تقدیم کرد.

کد خبر 197989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز