همشهری آنلاین: جیمز کمرون کارگردان مشهور هالیوودی اوایل سال گذشته به عمیق‌ترین بخش اقیانوس آرام سفر کرد و از حیات موجود در آن بخش از جهان ساعتها فیلم‌برداری کرد که این تصاویر اکنون به مدارکی برای شناسایی گونه‌های جدید دریایی تبدیل شده‌اند.

جیمز کمرون

بر اساس گزارش دیسکاوری، بررسی این فیلم‌ها که از عمیق‌ترین بخش اقیانوسی در جهان،‌ گودال چلنجر که در عمق 11 کیلومتری اقیانوس آرام واقع شده به ثبت رسیده است، نشان داد این پروژه اکتشافی که به چالش اعماق دریا شهرت دارد، تنها تلاشی برای رکورد شکنی به‌خاطر حضور در عمیق‌ترین بخش جهان نبوده‌است.

ناتالیا گالو محقق دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیه‌گو با بررسی تصاویری که طی سفر چند ساعته جیمز کمرون به اعماق اقیانوس آرام ضبط شده‌بودند دریافت در این تصاویر گونه‌هایی جدید از موجودات دریایی مشاهده می‌شوند که از آن جمله می‌توان به گونه‌ای از خیار‌های دریایی اشاره کرد که تعداد زیادی از آنها در این عمق از اقیانوس زندگی می‌کنند.

خیار دریایی

گونه دیگری که در تصاویر این پروژه به ثبت رسیده نوعی کرم مرکب است که طولی برابر چند سانتیمتر داشته و محل زندگی آنها کمی بالاتر از بستر اقیانوس است. این جانداران به خاطر خصوصیات بدنی که دارند شبیه به ماهی مرکب به نظر می‌آیند. گالو معتقد است تازمانی که نمونه‌های مشاهده شده،‌از نزدیک مورد بررسی قرار نگیرند،‌نمی‌توان آنها را رسما به ثبت رساند.

در تصاویری که کاوشگر کمرون از گودال چلنجر به ثبت رسانده،‌همچنین نوعی آمیب تک سلولی غول‌پیکر به نام زنوفیوفورس نیز مشاهده شده‌است،‌این موجود یکی از بزرگترین سلول‌هایی است که انسان تاکنون آن را شناسایی کرده است.

کد خبر 203154
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز