دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی پرور: مسابقات نهایی روباتیک محلات شهر تهران با حضور 800 تیم شامل 1700نفر به میزبانی منطقه 20شهرداری تهران در ورزشگاه مدرس شهرری برگزار شد.

مسابقه علمی

به گزارش همشهری، این مسابقات در 10لیگ شامل هاکی، پارک نوری، مبارز، رالی، خدمتکار، جاده صاف‌کن، نورخور، آتش‌نشان، حل ترافیک و خلاقیت در سه رده سنی برگزار شد.عظیم بابایی، شهردار منطقه 20تهران در حاشیه این دوره از رقابت‌های روباتیک گفت: بزرگ‌ترین رقابت علمی محله‌های 374گانه شهر تهران در قالب کانون‌های روباتیک جشنواره شکوفا از روز یکشنبه ششم اسفند‌ماه جاری آغاز شد و دیروز با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد. در این همایش 800 تیم برگزیده مناطق 22گانه به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مهندس مسعود سیرتی، دبیر اجرایی جشنواره شکوفا نیز در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: تیم داوری این مسابقات از اعضای کمیته ملی روباتیک کشور شامل 30 نفر داور و هشت نفر عضو کمیته علمی مسابقات بوده است. به گفته سیرتی منتخبین این مسابقات به جشنواره‌های ملی روباتیک کشور راه یافته و همچنین شهرداری تهران از دستاوردهای رباتیک این جشنواره به‌منظور انجام ماموریت‌های شهری حمایت و پشتیبانی می‌کند. وی استقبال از مسابقات روباتیک شهری را طی دو روز گذشته خوب توصیف کرد و گفت: علاوه بر بازدید ده‌ها هزار نفر از شهروندان تهرانی و گروه‌هایی از آموزش و پرورش، تعدادی از اعضای شورای شهر نیز از این مسابقات بازدید کردند.

دکتر مرتضی موسی‌خانی، دبیر علمی کانون روباتیک جشنواره شکوفا و مدیر کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران نیز هدف از برگزاری جشنواره شکوفا را آموزش و ترویج فرهنگ کارگروهی و رونق گرفتن محلات دانست. وی افزود: باید از حمایت‌های شهردار و معاونت اجتماعی شهرداری تهران جهت فراهم‌آوردن شرایط مناسب برای کار تشکر کرد.

حمایت آنها باعث تشکیل کانون‌های روباتیک در محلات شده است. قطعا ما در محلات به تجهیزات نیاز داریم. روباتیک نیاز به تجهیزات و آموزش دارد. سراهای محلات و کانون‌ها کمک کرده‌اند تا علاقه بچه‌ها به فعلیت برسد. شهرداری با در اختیار قراردادن فضا، تجهیزات و امکانات، آموزش و برگزاری این جشنواره مهم توانسته به علاقه‌مندی شهروندان پاسخ دهد. یکی از شاخه‌های اصلی این حرکت هم روباتیک است. فراهم آوردن امکانات باعث شکوفاشدن این استعدادها در محلات شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که به‌نظر شما اهمیت برگزاری جشنواره شکوفا در حوزه روباتیک چیست اظهار داشت: به عقیده من این جشنواره دو جنبه مهم دارد، یکی بحث اوقات فراغت به‌خصوص برای بچه‌هاست. کانون‌های شکوفا در محلات فضای مناسبی را فراهم کرده‌اند که مورد اعتماد خانواده‌هاست؛ فضایی که بچه‌ها می‌توانند اوقات فراغتشان را در آن بگذرانند. در واقع با این کار محله‌های تهران هم هویتی دوباره پیدا می‌کنند. محله‌ها تبدیل به فضایی برای زیستن و تعامل برقرار کردن افراد یک محله با هم می‌شود. من معتقدم که شهرداری این مرحله از کار را با موفقیت به انجام رسانده است.

جنبه دیگر این کار در زمینه تاسیس کانون‌های روباتیک است. جهت‌دهی و برنامه‌ریزی این کانون به سمت ساخت روبات‌های شهری است. امروز این بچه‌ها در کانون روباتیک با ایده‌های خلاقانه‌ای که دارند روبات‌های کوچک می‌سازند. فردا همین بچه‌ها در جایگاه مدیران و متخصصان کشور قرار می‌گیرند و روباتیک را در حوزه کاری خودشان به‌کار خواهند گرفت. حتی ممکن است ایده‌هایی که در جشنواره ارائه شده به شرکت‌هایی که متقاضی تکنولوژی و روبات‌های مفید هستند ارائه شود.

با برگزاری این مسابقات و حمایت‌های دیگر به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم روبات‌ها را به صنعت و زندگی مردم ببریم. مدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین افزود: برنامه کانون‌های روباتیک کاملا جهت‌دار است. ما داریم با تعبیه زیرساخت‌ها و آموزش کارکردهای روبات به اعضای کانون، به سمت ساخت روبات‌های هدفمند شهری حرکت می‌کنیم. ظاهرا این روبات‌ها کوچک هستند و حالت فانتزی و سرگرمی دارند اما حقیقت این است که ساخت همین روبات‌های کوچک یک کلاس آموزشی برای بچه‌ها در زمینه پردازش تصویر، کنترل و طراحی روبات است. این مسابقات هدفمند است. هدف‌گیری نهایی ما حرکت به سمت به کارگیری و استفاده مفید از روبات‌ها در زندگی افراد است. ما قبل از برگزاری مسابقات، کلاس‌های آموزشی روباتیک را در مناطق برگزار کردیم.

کد خبر 203050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز