همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به اینکه جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی قدمت 4 دهه‌ای داشته و هم‌اکنون دیگر ظرفیت تردد را با حجم خودروهای کنونی ندارند تاکید کرد: با امکانات موجود پلیس دیگر نمی‌تواند به جاده‌ها اشراف داشته باشد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ علیرضا اسماعیلی روز دوشنبه سوم اردیبهشت با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از جاده‌های کشور یک بانده و بخشهای بزرگراه و آزادراه از استانداردهای لازم برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: رقم کشته‌ها و مجروحان کنونی با شرایط موجود طبیعی است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی گفت: بر اساس این گزارش تا چند سال آینده شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در کشورهای در حال توسعه 50 درصد در صورت ادامه روند فعلی افزایش می‌یابد.

وی خسارات مادی تصادفات را سالانه 7 هزار میلیارد تومان دانست و تصریح کرد: متاسفانه امکانات در حوزه ترافیک همچنان سنتی است و پلیس در بخش بسیار محدودی از جاده‌های کشور امکانات الکترونیکی را آنهم در چند ماه گذشته بکارگیری کرده است.

فرمانده پلیس‌راه کشور با تاکید بر اینکه متاسفانه در کشور ما هر زمانی که پلیس رویت شود تنها امکان تخلف و حادثه وجود ندارد، گفت: با شرایط کنونی پلیس دیگر نمی‌توان زنجیره انسانی تشکیل داد تا شاهد کاهش تصادفات و کشته‌ها باشیم، چرا که این کار بسیار پرهزینه بوده و باعث فرسودگی پلیس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از 180 هزار کیلومتر جاده‌های کشور پلیس تنها در 15 درصد مستقر است، گفت: باید همانند سایر کشورهای توسعه یافته به سمت استفاده از تجهیزات الکترونیکی برای کاهش تصادفات و کشته‌ها برویم.

فرمانده پلیس‌راه کشور شمار خودروها و موتورسیکلت‌های کشور را 5/7 و 7 میلیون دستگاه عنوان کرد و گفت: میل به سفر سالانه حدود 20 درصد افزایش داشته است، این در حالیست که امکانات کنترلی پلیس و جاده‌ها به هیچ عنوان با این رقم افزایش نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه همه متغیرها در امر ترافیک دست پلیس نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که میزان تصادفات با اقدامات انجام شده چه میزان کاهش می‌یابد.

فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به این که بسیاری از خودروهای ما از سیستم‌های ایمنی لازم برخوردار نیستند، خاطرنشان کرد: نصب کیسه هوا بر روی خودروها در تصادفات شاخ به شاخ باعث کاهش بیش از 50 درصدی کشته‌های طرفین می‌شود.

وی حرکت کنونی در امر استفاده از سیستم‌های ایمنی را در خودروهای تولیدی بسیار کند خواند و گفت: ایمنی خودروها بسیار بسیار مهم است و صنعت خودروسازی باید هرچه سریعتر این مقوله را در تولیدات خود لحاظ کند.

اسماعیلی با اشاره به بکارگیری سیستم GPS در محورهای تهران ـ مشهد، تهران ـ تبریز و تهران ـ شیراز در اواخر سال گذشته گفت: آمارها نشان می‌دهد میانگین سرعت تخلفات اتوبوس‌ها از ابتدای اجرای این طرح تا کنون از 11 به 2 تخلف کاهش داشته است.

وی به نصب دوربین‌های کنترل سرعت در تعدادی از محورهای کشور اشاره کرد و گفت: هر یک از این دوربین‌ها می‌توانند روزانه 800 تخلف را ثبت کنند که ثبت این میزان تخلف بدون استفاده از امکانات الکترونیکی به هیچ عنوان مقدور نیست.

فرمانده پلیس‌راه کشور با تاکید بر ضرورت تغییر رفتار ترافیکی و فرهنگسازی در این زمینه خاطرنشان کرد: عمده کشته‌های تصادفات نوروز به دلیل تخلفاتی همچون سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و خستگی و خواب آلودگی رخ داده است که این امر می‌طلبد تا توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگسازی داشته باشیم.

وی رویکرد علمی و بکارگیری امکانات و تجهیزات به روزرا برای حل مشکل ترافیک جاده‌های کشور ضروری خواند و گفت: مسلما اگر آزاد راه تهران ـ شمال زودتر افتتاح شود دیگر مشکل در راه ماندن هشت ساعته را در محورهای هراز و چالوس نخواهیم داشت ولی با شرایط کنونی باید بگوییم مسلما رانندگان نوروز سال آینده بیش از 9 ساعت در ترافیک این محورها باقی می‌مانند.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص مشکلات فنی آزادراه زنجان ـ تبریز گفت: اشکالات این مسیر به بخشهای مربوطه منعکس شده است و زمانی که این مشکلات رفع شود این آزادراه قابل افتتاح خواهد بود که امیدواریم این اقدام هرچه سریعتر صورت گیرد.

فرمانده پلیس‌راه کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افزایش حد مجاز سرعت در جاده‌های کشور امکان‌پذیر است یا خیر گفت: اگر جاده شاخص‌های ایمنی را داشته باشد می‌توان حد مجاز سرعت را افزایش داد اما در کنار آن نیازمند فرهنگسازی، کنترل الکترونیکی و رعایت شاخص‌های ایمنی هستیم.

کد خبر 20296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز