گروه بین‌الملل: آتش زیر خاکستر خشم و اعتراض به رژیم صهیونیستی در پی اعتصاب غذای اسرای فلسطینی، دیروز با شهادت یکی از اسرا، سر برآورد تا بدین‌ترتیب سه هزار اسیر اعتصاب غذای گسترده خود را آغاز کنند و مقام‌های رژیم صهیونیستی هم برای مقابله با آغاز انتفاضه سوم فلسطینیان به حالت آماده‌باش درآیند.

جنگ

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، درپی شهادت یک اسیر فلسطینی در جریان بازجویی‌ها در زندان‌های رژیم صهیونیستی، سه هزار اسیر فلسطینی اعتصاب غذای خود را آغاز کردند و زبانه‌های آتش خشم فلسطینیان به داخل اراضی اشغالی رسید.روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت به نقل از مسئولان اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی نوشت که سه‌هزار اسیر فلسطینی از دیروز یکشنبه ضمن پس دادن وعده‌های غذایی خود، اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

عرفات جرادات جوان 30ساله روز پنجشنبه در الخلیل در جنوب کرانه باختری بازداشت و به زندان مجدو در نزدیکی جنین در شمال این کرانه منتقل شد و بازجویی وی از همان لحظه بازداشت آغاز شد. دو روز بعد وی در زندان به شهادت رسید. رژیم صهیونیستی علت شهادت وی را سکته قلبی اعلام کرده اما فلسطینیان این استدلال را نپذیرفته و خواستار کالبدشکافی پیکر وی شده‌اند.

در همین حال، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان با تأکید بر ضرورت آشکار ساختن علل حقیقی منجر به شهادت جرادات، تصریح کرد که درگذشت این جوان را از شرایط بازداشت وی نمی‌توان منفک کرد.سلام فیاض با فراخواندن جامعه جهانی به پذیرش مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در ملزم کردن اسرائیل به قوانین بین‌المللی، بر ضرورت حل و فصل فوری موضوع اسرای فلسطینی و به‌ویژه اسرای اعتصاب غذا کرده تأکید کرد. وزیر امور اسرای فلسطینی هم مسئولیت شهادت این اسیر را متوجه رژیم صهیونیستی کرد. عیسی قراقع با اشاره به اینکه جرادات در جریان بازجویی به قتل رسیده، خواستارتشکیل کمیته‌ای بین‌المللی برای تحقیق درباره علل این رخداد شد.

حنان عشراوی از نمایندگان فلسطینی در اراضی اشغالی هم خواستار تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی به‌منظور تحقیق و بازدید از زندان‌های رژیم صهیونیستی شده‌است.این درحالی است که 217روز پیش سامر العیساوی اسیر فلسطینی، در اعتراض به بلاتکلیفی خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده و همچنان این اعتصاب ادامه دارد.

اما یک روز پیش از آغاز اعتصاب غذای سه هزار فلسطینی، باشگاه اسرای فلسطین اعلام کرد که شمار اسرای اعتصاب غذا کرده از چهار نفر به 11نفر افزایش یافته است. امانی سراحنه مدیر رسانه‌ای این باشگاه اما به زمان آغاز این اعتصاب اشاره‌ای نکرد. پیش از این، سامر العیساوی از 217روز پیش و سه اسیر فلسطینی از 80روز پیش اعتصاب غذا را آغاز کرده بودند. در میان اعتصاب‌کنندگان جدید، یک اسیر زن هم دیده می‌شود.

بیش از پنج‌هزار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سرمی‌برند و تاکنون یک پنجم جمعیت فلسطین در زندان‌های این رژیم اسیر بوده‌اند.به موازات اعتصاب غذای اسرا، سراسر خاک فلسطین دیروز صحنه اعتراض و درگیری بود و همزمان با اعتراضات در کرانه باختری، صدها نفر هم در نوار غزه به خیابان‌ها ریختند. به گزارش خبرگزاری فلسطین، اعتراضات علاوه بر روستاها و مناطق الخلیل، در جنین، طولکرم، نابلس و شهر اشغال شده قدس هم درگرفت و نیروهای اشغالگر برای متفرق کردن فلسطینیان معترض از گاز اشک آور استفاده کردند. در این اعتراضات دست‌کم 120فلسطینی زخمی شده‌اند.

اما در اردوگاه رژیم صهیونیستی، رئیس ستاد مشترک ارتش دستورات خود را برای اعلام آماده‌باش در اراضی تحت اشغال صادر کرد. بینی گانتس دستورات لازم را به فرماندهان ارتش داده است تا آمادگی‌های ضروری را برای مقابله با ادامه اعتراضات و درگرفتن انتفاضه سوم فلسطینیان اتخاذ کنند. به نوشته روزنامه یدیعوت آحارانوت، منابع امنیتی اعلام کردند که فرماندهان ارشد ارتش این هفته در نشست ویژه بررسی تمامی سناریوهای احتمالی در اراضی فلسطینی شرکت خواهند کرد.

کد خبر 202906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز