همشهری آنلاین: پس از اظهارات شب گذشته رئیس جمهور که خودروسازان را تهدید به حذف تعرفه واردات در صورت عدم افت قیمت کرد، رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: تغییر تعرفه واردات مطرح نیست و تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

حمید صافدل

به گزارش همشهری آنلاین، حمید صافدل در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره انتقادهای شب گذشته رئیس جمهور از قیمت خودرو و موانعی که وزارت صنعت با ابزار تعرفه در برابر واردات ایجاد کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم جدیدی در رابطه با تعرفه واردات خودرو اتخاذ خواهد شد گفت: مطابق دستور رئیس جمهور با نگاه حمایت از مصرف کننده موضوع قیمت گذاری خودرو در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: تغییر تعرفه واردات مطرح نیست ولی می‌توان با برگزاری جلسه فوق العاده ای با محوریت کار کارشناسی سازمان حمایت این امر را در دستور کار کمیسیون ماده یک قرار داد؛ البته هنوز در مورد تغییر تعرفه واردات تصمیمی اتخاذ نشده است.

موضوع مهمی که در سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور در مورد خودروسازان به آن اشاره شد، انحصاری شدن خودروسازان بود؛به این معنا که به دلیل اینکه جلوی واردات خودرو گرفته شده است، بازار انحصاری شده است.

احمدی‌نژاد در این رابطه در مصاحبه خود اعلام کرد"به این نتیجه دارم می رسم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم؛ چون وقتی این انحصار را به وزارت صنعت دادیم، آنها در مقابل واردات مانع تراشی کردند و در این شرایط کارخانه‌های داخلی مقداری دچار اجحاف می شوند. خودروسازان به فکر مردم ایران باشند و نباید کار به جایی برسد که مجبور شویم بگوییم اصلا عوارض را بردارند تا قیمت خودروهای وارداتی پایین بیاید؛ ‌البته این بد است و ما می خواهیم از تولید خودمان حمایت کنیم."

ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات مثبت است

صافدل در خصوص طرح جدید بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از مرکز مبادلات ارزی ضمن مثبت ارزیابی کردن این طرح، اظهار داشت: مرکز مبادلات ارزی باعث جلوگیری از دامنه بی ثباتی ارز شده و با هدایت ارزهای حاصل از درآمدهای بخش متعدد از جمله پتروشیمی به این مرکز، بازار ارز مدیریت شده است.

وی افزود: هر چه حوزه عرضه ارز ساماندهی و با سیاست هایی با ثبات شود، می تواند در سیاست های پولی و تجاری نقش مؤثری داشته باشد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه اگر عرضه ارز به مرکز مبادلات ارزی از سوی بخش های مختلف دیگر مثل صندوق توسعه ملی براساس تعهدات قوانین بالا دستی بیشتر شود در آینده شاهد تأثیرات مثبت بیشتری از این مرکز خواهیم بود، تصریح کرد: ارز پتروشیمی، نفت و صندوق توسعه ملی هم اکنون در مرکز مبدلات ارزی ارائه می‌شود.

هنوز ارقام صادرات و واردات در بودجه سال 92 مشخص نیست

صافدل در رابطه با جزئیات بودجه پیشنهادی دولت در حوزه واردات و صادرات کشور در سال آینده نیز افزود: اجازه دهید جزئیات بودجه اعلام و سپس به بررسی مفاد آن در خصوص واردات و صادرات بپردازیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: هم اکنون بودجه درکمیته تخصصی دولت در حال بررسی است و سپس با ارسال به مجلس در قالب کارگروه‌های کارشناسی مورد بررسی قرار می گیرد.

صافدل در ادامه با اشاره به اینکه تمام منابع 25 میلیارد تومانی جوایز صادارتی به بخش معوقات جوایز صادارتی اختصاص دارد، گفت: معوقات جوایز صادراتی تا سال 89 تسویه حساب‌ها گردیده و فقط سال 90 و 91 مانده است.

کد خبر 202867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز