همشهری آنلاین: رئیس جمهور دوشنبه 3 اردبیهشت با خبرنگار تلویزیون دولتی اسپانیا مصاحبه کرد و به پاسخ‌های او در زمینه‌های مختلف پاسخ داد.

به گزارش ایرنا رییس جمهور در این مصاحبه در بخشی از سخنان خود گفت: آمریکا دشمن ملت ایران و مخالف با توسعه و پیشرفت ماست و این را در رفتار و عملکرد خود نشان داده است.

دکتر محمود احمدی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: برخی قدرت‌های زورگو به رهبری آمریکا با استفاده ابزاری از نهادهای بین‌المللی بدنبال ضایع کردن حقوق ملتها از جمله ملت ایران هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مشکل امروز دنیا این است که عده‌ای خود را فراتر از قانون می‌دانند و حقوق قانونی و مسلم ملتها را به رسمیت نمی‌شناسند.

احمدی نژاد تصریح کرد: راه حل همه مشکلات قانون پذیری، تبعیت از قانون واحترام به حقوق ملتها است و اگر همه قانون را بپذیرندو بپذیرند که همه در برابر قانون مساوی هستند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

رییس جمهوری ملت ایران را ملتی صلح طلب و خواهان آرامش و ثبات در همه دنیا معرفی کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های ما در چارچوب قانون است و اهل گفت و گو هستیم و علاقمندیم که مسائل را با گفت و گو حل کنیم.

احمدی نژاد افزود: ما بارها اعلام کردیم که حاضر هستیم در فعالیت‌های هسته‌ای باکشورهای دیگر مشارکت کنیم و سوخت هسته‌ای را که در ایران تولید می کنیم در اختیار کشورهای نیازمند قرار می‌دهیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه انرژی هسته‌ای یک انرژی ارزان و پاک برای محیط زیست است استفاده و برخوداری از انرژی و سوخت هسته‌ای را حق همه ملتها از جمله ملت ایران دانست.

احمدی نژاد در پاسخ به سووالی درخصوص صدور قطعنامه‌های شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گفت: ما برای احقاق حقوق خود می‌ایستیم و اگر شورای امنیت یک تصمیم غیر قانونی بگیرد، هیچ ملتی حق ندارد آن را بپذیرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: همه ما موظف هستیم از حق خود دفاع کنیم، دفاع ما صلح آمیز است، باکسی دعوا نداریم و نمی‌خواهیم حق کسی را ضایع کنیم و تنها حق خود را مطالبه می‌کنیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: هیچ کسی حق ندارد که انحصار طلبی کند، همه حق دارند از تکنولوژی استفاده کنند، و نباید این فناوری در انحصار یک گروه خاص باشد.

رییس جمهوری افزود: متاسفانه امروز عده‌ای در شورای امنیت هم شاکی هستند هم دادستان و هم خود را مجری عدالت می‌دانند، خودشان شکایت می کنند و خودشان نیز به آن رسیدگی می‌کنند، فکر نمی‌کنم ملت اسپانیا هم که یک ملت فرهنگی و با تاریخ روشن است چنین تصمیم ظالمانه‌ای راقبول کند.

احمدی نژاد تصریح کرد: فعالیت‌های ما تا امروز در چارچوب قانون و تحت نظارت‌های آژانس و صلح‌آمیز است و علاقمند هستیم که همین مسیر را ادامه دهیم و نمی‌خواهیم از مسیر قانون خارج شویم.

رییس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه شورای امنیت با تاثیر پذیری از برخی قدرتهای زورگو حق قانونی ملتها را ضایع می‌کند گفت: شورای امنیت باید نسبت به اصلاح تصمیمات غیرقانونی خود اقدام کند.

احمدی نژاد همچنین در پاسخ به سووال خبرنگار تلویزیون اسپانیا درخصوص نظرش درباره اسپانیا، گفت: اسپانیا کشور بزرگی است و ملت ماباملت اسپانیا احساسات مشترک فراوان و ویژگیهای مشترک بزرگی دارد.

رییس جمهوری ادامه داد: وقتی به سابقه تاریخی و به میراث فرهنگی این کشور نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مشترکات فراوانی با اسپانیا داریم و در متن فلسفه و فرهنگ مردم اسپانیا نیز عدالت طلبی و شجاعت را می‌بینیم.

احمدی نژاد در این مصاحبه که همزمان از تلویزیون ملی اسپانیا و شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد در پاسخ به این سووال که انتظار شما از اسپانیا چیست، گفت: انتظار ما از ملت اسپانیا این است که خودشان باشند و همان ویژگی‌هایی که برای ملت خود می‌پسندند برای ما نیز بپسندند.

رییس جمهوری اسلامی ایران افزود: اتحادیه اروپا نیز اگر می‌خواهد جایگاه مناسبی در مناسبات دنیا پیدا کند باید مستقل باشد.

احمدی نژاد افزود: اتحادیه اروپا اگر می‌خواهد سخنان آمریکا را برای ما ترجمه کند، ما نیازی به این کار نداریم.

رییس جمهوری اظهار داشت: ما مراودات گسترده اقتصادی و فرهنگی با کشورهای اروپایی داریم و علاقمند هستیم که این ارتباط همچنان برقرار باشد و مخدوش نشود .

احمدی نژاد تاکید کرد: اتحادیه اروپا باید حرف مردم اروپا را بزند و روی پای خود باشد، اکثر مردم دنیا از جمله اروپا حق را به مردم ایران می دهند و اتحادیه اروپا نیز باید حرف مردم خود را بزند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در این مناقشه که سیاسی و مصنوعی است و ادعاهای آمریکا که مبنای حقوقی ندارد، ما حق داریم از فناوری صلح آمیز هسته‌ای برخودار باشیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: اتحادیه اروپا باید روی حق پافشاری کند تا بتواند جایگاه خود را در دنیا پیدا کند.

رییس جمهوری در ادامه گفت و گوی خود با تلویزیون اسپانیا در پاسخ به سووالی درباره‌تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه‌جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران توان دفاع از خود در مقابل تهدیدات را دارد.

وی درپاسخ به سووال دیگری درباره‌احتمال برقراری روابط ایران و آمریکا، با اشاره به اینکه ما مشکلی برای برقراری روابط با آمریکا نداریم، گفت: آمریکایی‌ها مشکل دارند.

رییس جمهوری افزود: رفتار آنها رفتار درستی نیست. آنها حقوق ملت ها و کرامت انسان‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و می‌خواهند از موضع قدرت و تحمیل با ملت‌ها رابطه برقرار کنند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد:آمریکایی‌ها یک طرفه رابطه خود را با ایران قطع کردند. ما رابطه را قطع نکردیم. آنها فکر می‌کردند اگر رابطه خود را قطع کنند ما از بین خواهیم رفت. اما ما از بین نرفتیم بلکه با نشاط تر از ‪ ۲۸‬سال پیش هستیم.

وی درباره نقش ایران در عراق، گفت:باید دید مناقشه عراق را چه‌کسی ایجاد کرد. ما که در ایجاد این مناقشه نقشی نداشتیم.آمریکایی ها زمانی از صدام علیه ما حمایت می‌کردند، بعد تصمیم گرفتندصدام را بردارند، وارد این کشور شده و آن را اشغال کردند.

احمدی نژاد ملت عراق را ملتی ریشه دار با فرهنگ و تمدن کهن توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها توصیه کرد که آمریکایی‌ها از عراق خارج شوند اما اشغالگران به این توصیه‌توجه نکردند و به خاطر نفت در عراق ماندند و دچار مشکل شدند.

رییس جمهوری تصریح کرد:ما به خاطر مردم عراق گفتیم حاضربه کمک هستیم، اما آمریکایی‌ها باز هم بدرفتاری کردند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه طبق مقررات جهانی امنیت یک کشور اشغال شده بر عهده اشغالگران است، اظهار داشت: ما متاسفیم که مردم عراق کشته می شوند.

رییس جمهوری اضافه کرد: برخی از مردم عراق متولد ایران و برخی از مردم ایران متولد عراق هستند و دو ملت ایران و عراق اشتراکات فراوانی دارند و ما از وضعیت موجود در عراق ناراحت هستیم.

رییس جمهوری گفت: توصیه‌هایی که ما داریم، دوستانه بوده و به نفع همه است، باید به این توصیه‌ها توجه کنند تا مشکل حل شود اما آنها می‌خواهند مسلط باشند تا منابع نفتی را غارت کنند.

احمدی نژاد تاکید کرد: نیاز به تنش و کشتار نیست فقط کافی است به توصیه‌های ما گوش کنند.

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به سووالی درخصوص هولوکاست، گفت: من تعجب می کنم چرا اتحادیه اروپا روی یک موضوع تاریخی این همه تعصب نشان می‌دهد.

احمدی نژاد افزود: من فقط دو سوال مطرح کردم، آیا سووال کردن از نظر اتحادیه اروپا جرم است.امروز در هرجای دنیا می‌توان درباره خدا، پیامبران، هستی و همه مسایل سووال کرد. چرا نباید وقایع تاریخی روشن شود.

رییس جمهوری ادامه داد: سووال اول من این است که اگر یک واقعه تاریخی اتفاق افتاده چرا اجازه نمی‌دهند درباره آن تحقیق شود. درباره قوانین قطعی ریاضی وفیزیک تحقیقات جدید انجام می‌شود. چه رمزی و رازی در این است که اجازه تحقیق نمی‌دهند.

احمدی نژاد تصریح کرد: سووال دوم من این است که اگر چنین واقعه ای اتفاق افتاده در کجا بوده است؟ چرا مردم فلسطین باید آواره شوند؟ چرا ‪۶۰‬ سال مردم فلسطین هر روز در خیابان‌ها کشته شوند؟ بچه‌ها، زن‌ها، مادرها کشته شوند.

وی ادامه داد: این افراد بی‌گناه که کشته می‌شوند، در جنگ دوم جهانی نقشی نداشتند و اگر در جنگ جهانی دوم تعداد زیادی کشته شده‌اند همه در اروپا بوده و مردم فلسطین نقشی نداشته‌اند.

خبرنگار تلویزیون اسپانیا از رییس جمهوری درباره نقش زن درایران سوال کرد و ادعا کرد جمعی از زنان ایران نسبت به وضعیت موجود اعتراض دارند که رییس جمهوری در پاسخ گفت:امروز زن‌های ما در همه عرصه‌ها حضور دارند و در امور مختلف از جمله علمی، فرهنگی و سیاسی مشارکت دارند.

احمدی نژاد تصریح کرد: در یک جامعه ‪ ۷۰‬میلیونی شاید احزاب و گروه‌های کوچکی هم باشند که حرف‌هایی بزنند، این نشانه آزادی درکشور است. در ایران اظهارنظر آزاد است. عده‌ای از زن‌ها هم اظهارنظر می‌کنند، اشکالی ندارد اما مهم این است که قانون اجرا خواهد شد.

احمدی نژاد نگاه ملت ایران به زن را با نگاه برخی از سیاستمداران و صاحبان کمپانی‌های جهانی متفاوت دانست و گفت: در جامعه مااحترامی که برای زن قائل می‌شوند برای مردها قائل نیستند. در ایران زن‌ها عزیزترین اقشار جامعه و محترم تر از همه هستند. حقوق زن‌ها بیش از مردان است.

رییس جمهوری درخصوص موضع ایران درباره تروریسم بین‌المللی، گفت: کشور ما قربانی تروریسم است. تروریسم سنگین‌ترین ضربه‌ها را به ما زده است.

احمدی نژاد افزود: در ساختمان ریاست جمهوری تروریست‌ها رییس جمهور و نخست وزیر منتخب مردم را به آتش کشیدند و بیش از ‪ ۷۰‬نفر از مسوولان کشور در یک ساختمان دیگر قطعه قطعه شدند. مسوولانی که همه توسط مردم انتخاب شده بودند.

رییس جمهوری ملت ایران را زخم خورده تروریسم دانست و گفت:از نظر اعتقادی هم ما با تروریسم مخالف هستیم. هر کس دست به کشتار بزند مطرود است. دین ما دین انسانی است که می‌گوید همه انسان‌ها از هر مذهب و نژادی که باشند محترم هستند.

احمدی نژاد، خاطرنشان کرد: اقدامات عده‌ای قلیل درجهان ازنظر ما محکوم است اما پشت این جریانات قدرت‌های بزرگ قرار دارند. همه مردم دنیا رابطه قدرت‌های بزرگ با تروریسم را می‌دانند.

رییس جمهوری ملت‌های مستقل جهان را قربانی اصلی تروریسم نام برد.

کد خبر 20284

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز