گروه سیاسی: امیر امارات در دیدار با رئیس جمهوری، تاکید کرد : یکی از امیدهای ما برچیدن بساط ناوگانها و ارتش‌های خارجی در منطقه است.

 اینها اوضاع عراق را بهانه تداوم حضور خود در منطقه قرار می‌دهند و من امیدوارم که عراقی‌ها مشکل خود را حل کنند.
محمود احمدی نژاد ظهر با نواخته شدن سرود ملی ایران و امارات و شلیک 21 گلوله به نشانه احترام ورود وی، سفر یک‌روزه خود به کشور امارات متحده عربی را آغاز کرد. رئیس جمهوری که به دعوت رسمی امیر امارات متحده عربی به این کشور سفر کرده است، در فرودگاه ابوظبی از سوی شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزیر امارات  مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
نخستین دور مذاکرات مشترک هیأت های بلند پایه جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی ظهر دیروز پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی به ریاست رئیس جمهوری و امیر امارات متحده عربی آغاز شد.
به گزارش دفتر امور رسانه های ریاست جمهوری،محمود احمدی نژاد و شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در این مذاکرات علاوه بر بررسی مهمترین مسایل منطقه ای و بین المللی، در مورد گسترش همکاری ها و مناسبات دوجانبه گفتگو کردند.
آینده مشترک
محمود احمدی نژاد، توسعه روابط با امارات را سیاست قطعی ایران دانست و گفت: ما برای توسعه روابط با امارات هیچ محدودیتی نداریم.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری در مذاکرات رسمی خود با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان امیر امارات تاکید کرد: همیشه عده‌ای از دوستی میان برادران و دوستان مسلمان ناراحت می‌شوند و آنها از پیشرفت برادری میان ما خوشحال نیستند اما آنها همه رفتنی هستند و برادران و همسایه‌ها ماندنی هستند.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما هیچ گاه با برادران خود درامارات احساس رقابت نمی‌کنیم و اگر به پیشرفتی دست یابیم آن را در اختیار برادران خود در منطقه قرار می‌دهیم.
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان امیر امارات نیز روابط دو کشور را ریشه دار توصیف کرد و گفت: نیاکان ما در شکل‌گیری این رابطه نقش داشتند و ما به سهم خود وظیفه داریم این روابط را گسترش دهیم.  شیخ خلیفه با اشاره به ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور این کمیسیون را مبنای حرکت جدیدی در گسترش و تعمیق روابط دانست و گفت: با هیچ کس تعارف نداریم،2 روز پیش در دیدار با معاون رئیس جمهور آمریکا نیز تاکید کردیم که ما روابط کهن و تاریخی با ایران داریم و با این کشور همسایه و دارای منافع مشترک هستیم که بطور قطع ایشان از این بخش از سخن من خوششان نیامد.
رئیس جمهوری نیز خاطرنشان کرد: آرزوی همه ما این است که قوای اجنبی منطقه را ترک کنند و فرصت را به ملت و کشورهای منطقه دهند تا خودشان امنیت را در منطقه حاکم کنند.
رئیس جمهوری و امیر امارات در ادامه بر گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه اقتصادی تاکید کردند و احمدی نژاد اعلام کرد که با انتقال گاز از ترکمنستان به امارات به هر نحوی موافق هستیم و بدور از ضوابط پیچیده آماده همکاری هستیم.
سفر به دبی
رئیس جمهوری پس از این دیدار از طریق فرودگاه ابوظبی به دبی رفت. وی در دبی با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر امارات عربی متحده و حاکم این شهر و همچنین ایرانیان مقیم در امارات دیدار و گفتگو کرد.
احمدی نژاد دوشنبه هم در جریان سفر به عمان ضمن گفتگو با سلطان قابوس بن سعید، پادشاه و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور در مورد مهمترین مسایل منطقه‌ای و جهان تبادل نظر خواهد کرد و اسنادی نیز از طرف مسئولان دو کشور امضاء خواهد شد.
رئیس جمهوری در این سفرها علاوه بر شرکت در جلسه تجار و بازرگانان با ایرانیان مقیم امارات عربی متحده در باشگاه ایرانیان دیدار و در جمع آنان سخنرانی خواهد کرد و همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم عمان با آن‌ها گفتگو خواهد داشت.
اولویت های سیاست خارجی
رئیس جمهوری پیش از ترک تهران به مقصد ابوظبی تصریح کرد: ارتباط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.  محمود احمدی نژاد پیش از ترک تهران در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد بابیان اینکه سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران توسعه و تحکیم روابط با کشورهای همسایه و برادر است گفت: امیدواریم این سفر موجب تقویت و تحکیم مناسبات شود و گام بلندی در جهت صلح، امنیت و پیشرفت منطقه خلیج فارس باشد .
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی ایران ، امارات و عمان در حال رفت وآمد و تبادل نظر دایمی بایکدیگر هستند ، افزود: مجموع کشورهای منطقه دارای سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک و همچنین منافع و آینده مشترک هستند .
کد خبر 21931

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز