همشهری آنلاین: مدیرکل امور ایتام و زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه 25 درصد از سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، گفت: سیستم تامین اجتماعی ضعیف، عامل افزایش سالمندان نیازمند است.

سالمند

رضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگر نتوانیم سیستم‌های حمایتی و تامین اجتماعی قوی را در کشور ایجاد کنیم، در آینده با جمعیت فقیر و نیازمندی روبرو خواهیم شد که هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کنند.

مسایل خانوادگی و تنهایی از مشکلات پیش‌روی سالمندان

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز سالمندان در حوزه سلامت مشاهده می‌شود، افزود: "مشکلات خانوادگی" و "تنهایی" از دیگر مسائل پیش‌روی سالمندان است که با شکل‌گیری زندگی مدرن و جدایی فرزندان از خانواده‌ها به ویژه در روستاها که مشکل اشتغال دارند، به وجود آمده است.

نوروزی تاکید کرد: اگرچه وجود سرای سالمندان نیاز است، اما نباید در همه جا عمومیت یابد، چرا که فرزندان نسبت به والدینشان وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و هزینه زندگی سالمندان نیازمند، اظهار کرد: این مسئله برای سالمندانی که مستمری دریافت نمی‌کنند، سختی‌های بسیاری را به وجود آورده است؛ علاوه بر آن نبود سیستم تامین اجتماعی مناسب و نابسامان بودن خدمات سالمندان این افراد را آسیب‌پذیرتر کرده است.

مدیرکل امور ایتام و زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: سازمان بازنشستگی و شورای عالی سالمندان بهزیستی در چند سال اخیر خدمات خوبی را به سالمندان نیازمند ارائه کرده‌اند، اما این خدمات از پویایی و تحرک لازم برخوردار نبوده و باید تقویت شود.

نوروزی افزود: علاوه بر آن عدم تمرکز و هماهنگی سازمان‌های مختلف بر حل مشکلات سالمندان باعث عدم ارائه خدمات مناسب می‌شود. به عنوان مثال وزارت بهداشت خدمات آموزشی بسیار خوبی را به افراد ارائه می‌دهد، اما به دلیل عدم هماهنگی با کمیته امداد، سالمندانی که بیش از دیگران به این آموزش‌ها نیاز دارند، از آن مطلع نمی‌شوند.

وجود 1.5 میلیون سالمند نیازمند در کشور

وی با اشاره به وجود 1.5 میلیون سالمند نیازمند از شش میلیون سالمند کل کشور، اظهار کرد: در دوران سالمندی کیفیت زندگی بسیار سریع‌تر پایین آمده و تنزل می‌یابد و اگر کوچک‌ترین مشکلی برایشان پیش بیاید، زمینه‌ساز مشکلات بزرگتر می‌شود. به عنوان مثال مشکل بینایی یک فرد سالخورده با تجویز یک عینک قابل حل است، اما اگر به این مسئله توجه نشود، ممکن است که آن فرد به دلیل تاری دید سقوط کرده و دچار شکستگی لگن شود.

نوروزی با بیان اینکه در کمیته امداد، اساس خدمات سالمندی بر افزایش کیفیت زندگی سالمندان بنا شده است، اظهار کرد: به همین منظور مستمری مختصری به این افراد پرداخت شده و هزینه زندگی‌شان تا حدی تامین می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی کمیته امداد برای سالمندان تحت پوشش، ادامه داد: برگزاری اردوهای زیارتی، از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حل مشکلات عاطفی و روانی سالمندان صورت گرفته است که به همین منظور در نوروز 92 از تمام استان‌ها سالمندان را به اردوهای مشهد اعزام می‌کنیم.

تامین اشتغال سالمندان 60 تا 70 ساله توسط کمیته امداد

مدیرکل امور ایتام و زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: تامین مسکن سالمندان و فرزندانشان و تامین اشتغال سالمندان 60 تا 70 سال که از آنها به عنوان سالمندان جوان یاد می‌شود، از دیگر اقدامات کمیته امداد برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان است.

وی با تاکید بر اهمیت هماهنگی سازمان‌ها در رفع مشکلات افراد سالخورده، اظهار کرد: همه سازمان‌ها باید بدانند که چه وظایفی داشته و باید به چه افرادی خدمات ارائه کنند.

کد خبر 202691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز