محمد کرباسی: نام زندانی ایکس ناگهان در جهان مطرح شد؛ تا همین هفته پیش کمتر کسی خبر و حرفی درباره جاسوس موساد که با هویت جعلی در امنیتی‌ترین زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌برده است شنیده بود.

جاسوس رژیم صهیونیستی - ایکس

مقام‌های رژیم صهیونیستی با افشاگری یک شبکه تلویزیونی استرالیایی درباره مردی که پیش از این تنها به‌عنوان «زندانی ایکس» شناخته می‌شد مجبور شدند اعتراف کنند که این شخص را که تابعیت دوگانه استرالیا و این رژیم داشته با هویت جعلی زندانی کرده‌اند. اگر خبرنگاری بخواهد درباره زندانی ایکس سابقه خبری پیدا کند پس از جست‌وجوی فراوان متوجه می‌شود که نمی‌تواند در گذشته هیچ‌چیزی درباره کسی که حالا هویتش از سوی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا، بن‌زایگر معرفی شده، پیدا کند. در سال۲۰۱۰ یعنی همان سالی که این جاسوس موساد بازداشت و به زندان فوق‌امنیتی آیالون منتقل شد تنها سایت روزنامه یدیعوت آحارانوت دو خبر بسیار کوتاه در این رابطه منتشر کرد؛ یکی از این خبرها درباره بازداشت و انتقال یک تبعه اسرائیل به زندان آیالون بود و مدت کوتاهی بعد هم خبری درباره گزارش خودکشی در این زندان منتشر شد. این دو خبر چند خطی و بسیار کوتاه هم اما مدت کوتاهی بعد، از سایت این روزنامه حذف شدند تا سانسور کامل خبری درباره این پرونده حفظ شود.

به تازگی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی گزارش مستندی را منتشر کرد که حتی مقام‌های رژیم صهیونیستی هم نتوانستند آن را تکذیب کنند. شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی استرالیا در این گزارش که رژیم صهیونیستی را مجبور به اعتراف رسمی کرد نام این جاسوس موساد را که در سال۲۰۱۰ از سوی مقام‌های اسرائیلی بازداشت شد بن‌زایگر دانسته است. به‌دنبال پخش این گزارش، وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی مجبور به شکستن سکوت در این رابطه شد و بدون ذکر جزئیات، اعتراف کرد که فردی که تابعیت دوگانه استرالیا و این رژیم را داشته به دلایل امنیتی با هویت جعلی تحت بازداشت بوده اما این فرد در ۱۵ دسامبر۲۰۱۰ در زندان اقدام به‌خودکشی کرده است. هرچند پس از پخش این مستند و اعتراف مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش‌های مختلفی از سوی رسانه‌ها درباره این پرونده منتشر شده اما واقعیت این است که نقاط مبهم و مجهول پرونده جاسوس موساد که حالا نام او را زایگر می‌دانند بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که درباره او وجود دارد؛ ابهام‌هایی که با وجود انتقادهای گسترده، مقام‌های رژیم صهیونیستی هنوز حاضر به پاسخگویی به آنها نشده‌اند.

چرا ایکس؟

گفته می‌شود دو خبر کوتاهی که سایت یدیعوت آحارانوت در سال۲۰۱۰ منتشر کرده بود هر دو در فاصله کمتر از چند ساعت با دستور مقام‌های امنیتی حذف شده‌اند. هیچ‌کس درباره این زندانی جرأت حرف‌زدن نداشته و اطلاعی از او در دست نبود. آنهایی که خبرها را خوانده بودند فقط می‌دانستند مردی در زندان فوق‌امنیتی خودکشی کرده است. این مرد اما هیچ هویتی نداشت و کسی نمی‌دانست چرا و به چه دلیل به زندان افتاده و سرانجام چطور جانش را از دست داد. یکی از افسران زندان آیالون بدون فاش‌شدن نامش در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه ای‌بی‌سی گفته است: کسی درباره این زندانی چیزی نمی‌دانست. از خانواده‌اش هیچ‌ وقت کسی به سراغش نیامد. به همین‌خاطر همه او را به نام زندانی ایکس یا متهم پرونده ۸۴۸۱ می‌شناختند. این افسر اسرائیلی می‌گوید: او فردی بدون نام و هویت بود که در سلولی بدون هیچ نوع ارتباطی با جهان خارج قرار داشت. ما می‌دانستیم کسی به سراغ او نمی‌آید. زندانی‌شدن بدون هویت و نام این مرد از سوی موساد یکی از مهم‌ترین انتقادهایی است که این روزها به‌خاطر نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر از رژیم صهیونیستی مطرح شده است. مقام‌های این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اما مثل همیشه با بی‌توجهی به این مسئله از اقدام‌‌های موساد دفاع کرده‌اند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با حمایت از سیاست سکوت این رژیم در مورد این پرونده اعلام کرده که این سیاست لازم است! در مقابل اما مقام‌های دولت استرالیا خواستار تحقیق درباره این پرونده و پاسخگویی رژیم صهیونیستی شده‌اند.

خودکشی در سلول «ضد‌خودکشی»؟

مرد ۳۴ ساله‌ای که اکنون در مرکز توجه رسانه‌ها قرار دارد علاوه بر نام زایگر در ماموریت‌های موساد با نام‌های مختلف دیگری مانند بن‌آلون، بن‌آلن و بنیامین باروز به کشورهای مختلف سفر می‌کرده است. گفته می‌شود او یکی از اعضای فعال جامعه یهودیان ملبورن بود و در سال۲۰۰۰ به سرزمین‌های اشغالی رفته و سپس وارد ارتش رژیم صهیونیستی شده است. او با نام بن آلون به سرزمین‌های اشغالی رفت اما نامش در گذرنامه استرالیایی «بن آلِن» بود ولی خودش را بنجامین باروز می‌نامید و حالا هم که رسانه‌های استرالیا نام او را بن‌ زایگر اعلام کرده‌اند. نام این جاسوس موساد را هر چه فرض کنید مسئله مهمی که از روز روشن‌تر است حبس‌بودن او در زندانی است که خود مقام‌های رژیم صهیونیستی آن را محافظت‌شده‌ترین زندان خود می‌دانند. سال۲۰۱۰ که بن زایگر از سوی مقام‌های رژیم صهیونیستی بازداشت شد به سلولی در زندان آیالون منتقل شد که پیش از این تنها برای عامل ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل استفاده شده بود. مقام‌های اسرائیل مدعی شده‌اند که این زندانی در سلولش خودش را حلق‌آویز کرده و پزشکی قانونی خفگی را علت مرگ او تشخیص داده است. سلو‌ل‌های این زندان که این مأمور موساد در آن بوده ۲۴‌ساعته با دوربین‌های مداربسته زیرنظر قرار دارند و به‌اصطلاح «ضدخودکشی» هستند. این سلول‌ها به‌صورت ویژه برای متهمان خاص و بسیار مهم طوری طراحی شده‌اند که در آن زندانی به هیچ وجه، امکان صدمه‌زدن به‌خود را نداشته باشد. در این سلول‌ها هیچ پنجره‌ای وجود ندارد و هیچ شیء یا وسیله‌ای که امکان خودکشی را فراهم کند به چشم نمی‌خورد.

دوربین‌های مداربسته از چندین جهت همیشه روشن هستند و زندانی را تحت نظر دارند. حالا رسانه‌ها این سؤال را مطرح کرده‌اند که در چنین شرایطی چطور بن‌زایگر توانسته خودش را حلق‌آویز کند! روزنامه دیلی‌تلگراف به همین‌خاطر گزارش کرده که امکان خودکشی این مأمور موساد در این سلول وجود نداشته و مقام‌های رژیم صهیونیستی او را مجبور به‌خودکشی کرده یا تظاهر به‌خودکشی او می‌کنند. آویگدور فیلدمن، وکیل این جاسوس موساد هم اعلام کرده که روز قبل از مرگ بن زایگر با او ملاقات داشته و او در حال برنامه‌ریزی برای دفاع از خود بوده است. این وکیل اعلام کرده است که مقام‌های موساد به زایگر که بدون هیچ نام و هویتی در زندان به سر می‌برد گفته بودند که به‌خاطر اینکه کسی از جای او اطلاع ندارد ده‌ها سال‌ها او را به دور از خانواده‌اش در زندان نگه‌می‌دارند. آویگدور فیلدمن در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس با اشاره به این مسئله تأکید کرده است که اسرائیل رژیمی است که تنها تظاهر به دمکراسی می‌کند.

از جاسوس دو‌جانبه تا ترور المبحوح

هر چند این روزها گزارش‌های مختلفی درباره زندانی ایکس منتشر شده اما هیچ‌کس باز هم نمی‌تواند به‌صورت دقیق یک مسئله را مشخص کند: جرم بن‌زایگر چه بوده که به امنیتی‌ترین زندان اسرائیل منتقل شده و چه اطلاعاتی داشته که اینقدر برای مقام‌های رژیم صهیونیستی مهم بوده است؟

واقعیت این است که به‌صورت دقیق کسی این مسئله را نمی‌داند و همه حرف‌ها درباره علت بازداشت این جاسوس موساد در حد حدس و گمان است. با توجه به بازداشت او مدت کوتاهی پس از ترور محمود المبحوح، فرمانده ارشد حماس در دبی، بسیاری بازداشت بن‌زایگر را مرتبط با این قضیه می‌دانند. محمود المبحوح در نوزدهم ژانویه سال۲۰۱۰ توسط گروهی از مأموران موساد در هتل البستان دبی ترور شد. پلیس دبی به‌دنبال تحقیقات خود اعلام کرد که چهارنفر از ۲۷ نفری که در ترور فرمانده حماس دست داشتند از گذرنامه استرالیایی برای سفر استفاده کرده بودند. چند‌ماه پیش از دستگیری بن‌زایگر سازمان اطلاعات و امنیت استرالیا به او مشکوک شده بود که از گذرنامه استرالیایی خود در زمینه جاسوسی برای موساد ازجمله در عملیات ترور فرمانده حماس استفاده کرده است.

برخی اعتقاد دارند که زایگر به‌خاطر افشای اطلاعات همین عملیات از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت و به سلولی فوق‌امنیتی منتقل شد. اسرائیل به بن‌زایگر مشکوک شده بود که عملیات‌های موساد را برای سازمان اطلاعات و امنیت استرالیا فاش می‌کرده است. به عقیده بسیاری، بن‌زایگر اطلاعات مهمی ازجمله سوء‌استفاده موساد از گذرنامه‌های کشورهای دیگر در اختیار داشته که بخشی از آنها را در اختیار مأموران سازمان اطلاعاتی استرالیا(Asio) قرار داده بود. سوء‌استفاده مأموران موساد از گذرنامه‌های کشورهای مختلفی مانند استرالیا، انگلیس، ایرلند، آلمان و فرانسه در جریان ترور محمود المبحوح باعث انتقادهای شدید از این رژیم شد و استرالیا سفیر این رژیم را در آن زمان برای اعتراض احضار کرد.

همچنین گفته می‌شود یکی از ماموریت‌های این عامل اطلاعاتی موساد ارسال تجهیزات الکترونیکی به ایران و کشورهای عربی بوده است. براساس برخی گزارش‌ها زایگر برای موساد یک شرکت ارتباطات در ایتالیا تاسیس کرده بود. بن‌زایگر با گذرنامه استرالیایی خود به ایران، سوریه و لبنان سفر داشته است. برخی رسانه‌ها هم ادعاهایی درباره اینکه بن‌زایگر به‌عنوان مأمور دوجانبه در ایران فعالیت می‌کرده مطرح ساخته‌اند و گروهی هم او را با علی‌اشتری، جاسوس موساد در ایران که اعدام شد در ارتباط دانسته‌اند. ماجرای این جاسوس موساد به اینجا ختم نمی‌شود. گزار‌ش‌هایی هم از ارتباط او با گروهک تروریستی جندالله مطرح شده است. عبدالمالک ریگی، سرکرده این گروهک قبل از آویخته‌شدن به دار مجازات گفته بود که با مأموران موساد ملاقات و با آنها همکاری داشته است. وجود مهر ورود به ایران در گذرنامه بن‌زایگر همچنین گمانه‌زنی‌ درباره ارتباط او با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی موساد را مطرح کرده است. همه این حدس و گمان‌ها وجود دارد اما باز هم هیچ‌کس علت دقیق بازداشت و مرگ این جاسوس موساد را نمی‌داند.

کد خبر 202651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز