سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: از این پس اگر یک فلسطینی در کرانه باختری قصد سوارشدن به اتوبوس‌های عادی را که شهرک‌نشین‌ها سوار آن هستند، داشته باشد با برخورد خشن نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی مواجه می‌شود.

اسرائیل

مقام‌های اسرائیل از روز دوشنبه با ادعای شهرک‌نشین‌ها درباره اینکه سوارشدن فلسطینی‌ها در اتوبوس آنها امنیتشان را به خطر می‌اندازد با راه‌اندازی دو خط اتوبوس‌جداگانه، فلسطینی‌ها و شهرک‌نشین‌ها را از هم جدا کرده‌اند تا سیاست‌های آپارتایدی خود را به‌صورت علنی ادامه دهند؛ اقدامی که خشم گسترده مدافعان حقوق بشر و فلسطینی‌ها را به‌دنبال داشته است.

گزارش سازمان‌های مدافع حقوق بشر نشان می‌دهدکه با اجرای این طرح، درصورتی‌که یک فلسطینی‌ بخواهد در کرانه باختری سوار اتوبوسی عادی که به سمت تل‌آویو می‌رود شود راننده و نیروهای امنیتی او را مجبور به سوارشدن به اتوبوس‌های خط‌های ۲۱۰ و ۲۱۱ شرکت آفیکیم می‌کنند. روزنامه یدیعوت آحارانوت، روز گذشته گزارش داد که به‌دنبال این اقدام دو اتوبوس این شرکت در منطقه کفرقاسم به آتش کشیده شده‌اند.

این روزنامه تأکید کرده است که برخلاف ادعای مقام‌های اسرائیل، از سوارشدن فلسطینی‌ها به اتوبوس شهرک‌نشین‌‌ها ممانعت شده‌ و همین اقدام، ساعت‌ها معطلی فلسطینی‌ها را به‌دنبال داشته است. نهادهای بین‌المللی دفاع حقوق بشر این اقدام رژیم صهیونیستی را نژادپرستانه و این مسئله را مشابه سیاست‌های رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و وضعیت تبعیض نژادی آمریکا پیش از تصویب قانون حقوق مدنی توصیف کرده‌اند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی ازجمله وزیر حمل‌ونقل این رژیم مدعی شده‌اند که این اقدام برای رفاه فلسطینی‌ها و کاهش هزینه‌های آنها صورت گرفته است. شهرک‌نشین‌ها هم در حالی مدعی «در خطر افتادن امنیت‌شان» با سوار شدن فلسطینی‌ها به اتوبوس‌های عمومی شده‌اند که در یک سال گذشته سازمان ملل و اتحادیه اروپا در گزارش‌های خود تأکید کرده‌اند که شهرک‌نشین‌ها عامل اصلی حملات به فلسطینی‌ها هستند.

روزنامه صهیونیستی معاریو به تازگی تصویر زنی فلسطینی‌ را منتشر کرد که در ایستگاه اتوبوس هدف حمله شهرک‌نشین‌ها قرار گرفته است. در حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی که با مبارزه فعالان مدنی ازجمله نلسون ماندلا به پایان رسید، با توسل به زور، سیاهپوستان یا «غیرسفیدها» از حقوق اولیه انسانی و شهروندی‌شان محروم شده و برای آنها محدودیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای وجود داشت. سیاه‌ها حق نشستن روی صندلی‌های خالی مخصوص سفیدها را در اتوبوس‌ نداشتند، سرویس‌های بهداشتی آنها جدا شده بودند و حتی نمی‌توانستند از آبخوری‌های سفیدها استفاده کنند.

جداسازی اتوبوس‌ها اما تنها بخشی از سیاست‌های مشابه رژیم آپارتاید از سوی رژیم صهیونیستی به‌حساب می‌آید. به‌عنوان نمونه اسرائیل دو شبکه جاده‌ای جداگانه یکی برای استفاده ساکنان یهودی و دیگری برای بومیان فلسطینی ایجاد کرده است و فلسطینی‌ها درصورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی بارها در پست‌های مختلف مورد بازرسی شدید قرار می‌گیرند.

سیاست‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی آنقدر آشکار است که جیمی کارتر، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در سال۲۰۰۶ کتابی با عنوان فلسطین؛ صلح، نه آپارتاید منتشر و در آن تأکید کرد که سیاست‌های اسرائیل مانع اصلی در دستیابی به صلح است. فعالان حقوق بشر تأکید کرده‌اند که اقدام‌های رژیم صهیونیستی در حال تبدیل‌کردن نژادپرستی به امری عادی برای این رژیم است.

کد خبر 204184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز