یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در آینده‌ای نزدیک برای جلوگیری از قاچاق محصولات سینمایی، فیلم‌های ایرانی بیمه سرقت و بیمه سرمایه‌گذاری می‌شوند.

مرتضی شایسته، رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان و توزیع فیلم ایران با اعلام این خبر گفت: این روزها وضعیت اکران فیلم‌ها در ناامنی مطلق به‌سر می‌برد و صاحبان فیلم‌ها از سرنوشت آنها در بیم و هراسند.

اتحادیه تهیه‌کنندگان به‌تازگی از معاونت سینمایی وزارت ارشاد درخواست کرده تا فیلم‌ها مشمول بیمه سرقت و بیمه سرمایه‌گذاری شود. دولت همان‌طور که به محصولات کشاورزی بیمه اختصاص می‌دهد تا محصولات از آفات در امان باشند باید محصولات سینمایی را هم برای مصون ماندن از آفتی که این روزها گریبانگیرش است بیمه کند.

در صورت بیمه بودن فیلم‌ها، اگر فیلمی سرقت شود و کپی‌های غیرمجاز آن تکثیر شود، وزارت ارشاد از صندوق مربوط، خسارت صاحبان فیلم‌ها را می‌پردازد. امروزه با قاچاق گسترده‌ای که صورت می‌گیرد فیلم‌ها در تهران و شهرستان‌ها متضرر می‌شوند و تولید محصولات سینمایی را به‌طور جدی تهدید می‌کند.

بیمه، مسئولیت افراد را مشخص می‌کند و در صورت سرقت فیلم، با تحقیقات حرفه‌ای عوامل سرقت ردیابی می‌شوند. در بخش بیمه، سرمایه‌گذاری نیز با توجه به رعایت همه ضوابط به‌اندازه مبلغی که صرف تولید فیلم شده فیلم مشمول بیمه سرمایه‌گذاری می‌شود.

پیشنهاد ما این است که میزان سرمایه‌گذاری تعیین شود و شرکت‌های بیمه‌ای تحت ضوابطی فیلم‌ها را بیمه کنند و اگر سرمایه‌گذاری طی زمان معینی به رقم مورد نظر نرسید خسارت‌ها پرداخت شود.جهانگیر کوثری، که این روزها «خون‌بازی» را در مقام تهیه‌کننده روی اکران دارد نیز بیمه محصولات سینمایی را در شرایط فعلی بسیار مؤثر و کارآمد می‌داند.

کوثری معتقد است: در صورتی‌که فیلم‌ها بیمه باشند، برای جلوگیری از خسارت قطعاً گروه‌هایی تشکیل می‌شوند تا مسأله قاچاق فیلم را پی‌گیری کنند. اما مسأله مهم دیگر این است که هنوز قاچاق فیلم به‌عنوان یک جرم از نظر قانونی تعریفی ندارد و تا زمانی که جرم تعریف نشود مقابله با آن دشوار است.

مرتضی شایسته همچنین با تأکید دوباره بر این‌که در صورتی ‌که امنیت اکران فیلم‌ها تأمین نشود از نمایش فیلم‌های بعدی خودداری می‌کنیم گفت: بسیاری از تهیه‌کنندگان این روزها علاقه‌ای به اکران فیلم خود نشان نمی‌دهند و با ترس و واهمه این کار را می‌کنند.

صاحبان فیلم‌ها و سینماداران نگران هستند و تا زمانی که معضل قاچاق فیلم‌ها پیگیری نشود، سینمای ایران به سمت نابودی حرکت می‌کند و تا زمانی که تکلیف این سرقت‌ها روشن نشود نه سالنی و نه فیلم خوبی ساخته می‌شود. تهیه‌کننده‌ها ترجیح می‌دهند فیلم‌های خود را با امنیت خاطر اکران کنند.

اما کوثری جلوگیری از اکران فیلم‌ها از سوی تهیه‌کنندگان را امری غیرممکن دانسته و می‌گوید: جلوگیری از اکران فیلم‌ها در حد حرف باقی می‌ماند چون در نهایت وقتی از بین 50 فیلم 2 فیلم به‌صورت قاچاق عرضه می‌شود، ما نمی‌توانیم جریان اکران را متوقف کنیم.

از سوی دیگر باید دید در مقابل این اعتراض چه چیزی عاید‌مان می‌شود و چه کسی پاسخگوست و مرتضی شایسته امیدوار است با تشکیل یک ستاد فعال و کارآمد عملیات مبارزه با قاچاق فیلم بیش از پیش پیگیری شود و یک نیروی پلیسی فعال این امر را پی‌گیری کند.

این تهیه‌کننده می‌گوید: از نمایندگان مجلس نیز درخواست کردیم برای بقای سینما با طرح‌های پیشنهادی معاونت امور سینمایی همراهی کنند و تشدید مجازات‌ها را اعمال کنند.

در صورتی ‌که نمایندگان با ما همراهی نکنند، قطعاً همان تعداد اندک سینماهای حوزه‌های انتخابی‌شان نیز تعطیل خواهد شد.

کد خبر 20236

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز