همشهری آنلاین: فرمانده نیروی زمینی سپاه از حمایت برخی کشورهای همسایه از اقدامات تروریستی علیه کشورمان خبر داد.

سردار محمد پاکپور در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه "نیروی زمینی سپاه توانسته است با کمک مردم بسیاری از اقدامات تروریستی را خنثی کند"، اظهار کرد: گروههای تروریستی که در جنوب شرق کشورمان دست به اقداماتی زده‌اند، توسط سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه تجهیز شده و آموزش می‌دیدند.

وی افزود: متاسفانه سرویس‌های امنیتی برخی کشورهای همسایه ما نیز در جهت سازماندهی تروریست‌ها نقش اساسی دارند و ما برای این ادعا مدرک داریم.

فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: اعترافات برخی تروریست‌های دستگیرشده حاکی از آن است که برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای همسایه به آنها (تروریست‌ها) پول و سلاح می‌دهند و آنها را ترغیب می‌کنند تا در کشور ما دست به اقدامات تروریستی بزنند.

پاکپور از هیچ‌کدام از این کشورها نام نبرد و گفت: من از این کشورها اسم نمی‌برم اما سرویس‌های امنیتی برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، گروههای تروریستی را تحریک کرده، آموزش می‌دهند و سازماندهی می‌کنند.

وی در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه "نیروی زمینی سپاه در دو بُعد دفاعی و امنیتی مسئولیت دارد، اظهار کرد: در بعد امنیتی مسئولیت امنیت شمال غرب، غرب و جنوب شرقی کشور بر عهده نیروی زمینی سپاه است. در سال‌های اخیر اقدامات اساسی در شمال غرب کشور اعم از عملیاتی و زیرساختی انجام داده‌ایم.

پاکپور ادامه داد:‌ در سال 88 ماموریتی به نیروی زمینی سپاه واگذار شد و اقدامات اساسی در منطقه جنوب شرق کشور انجام شد و هم‌اکنون این منطقه از امنیت مطلوبی برخوردار است. ما در سال‌های گذشته شاهد اقدامات تروریستی بودیم اما با واگذاری برقراری امنیت، منطقه به خود مردم و هدایت آن توسط یگان‌های نیروی زمینی در سطح وسیعی امنیت این منطقه به خوبی برقرار گشت.

فرمانده نیروی زمینی سپاه همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تیم‌های تروریستی زیادی که برخی از آنها توانسته بودند به خاک کشور ورود پیدا کنند منهدم و یا دستگیر شدند.

وی با اشاره به ماموریت‌های دفاعی نیروی زمینی سپاه اظهار کرد: در این بُعد بر اساس مسئولیتی که به سپاه واگذار شده است، برنامه‌های دفاعی لازم را طراحی کردیم. در همین راستا رزمایش پیامبر اعظم 8 در امتداد آمادگی نیروی زمینی سپاه که بر اساس طرح‌های دفاعی در مناطق مختلف مرزی در جنوب شرق کشور یعنی محدوده سیریز و سیرجان کرمان برگزار می‌شود که روز گذشته ستون‌کشی‌ها انجام شده و امروز و فردا مرحله استقرار انجام می‌شود.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه رزمایش به طور کلی به مدت یک هفته برگزار می‌شود، تصریح کرد: از پنجم تا هشتم اسفندماه مراحل اصلی رزمایش به نمایش گذاشته خواهد شد.

پاکپور ارزیابی توان رزمی یگان‌ها در میدان عمل، آموزش‌های تئوری و عملی و ارتقا و هم‌پوشانی توان نیروهای زمینی سپاه را از اهداف برگزاری رزمایش پیامبر اعظم 8 عنوان کرد.

وی با بیان اینکه "یگان‌های مختلف در این رزمایش حضور خواهند داشت"، افزود: یگان‌های حرفه‌ای که تجهیزات‌محورند و شامل تکاورها، هوابرد و یگان‌های زرهی می‌شوند در این رزمایش حضور خواهند داشت و ترکیبی از رزمایش زرهی و پیاده، پدافند، توپخانه به اجرای رزمایش خواهند پرداخت.

فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره دستاوردهای جدیدی که ممکن است در این رزمایش رونمایی شود نیز گفت: برخی تجهیزات مخابراتی و جنگال (جنگ الکترونیک) و تجهیزات انفرادی سبک در این رزمایش به نمایش گذاشته خواهند شد.

پاکپور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "در این رزمایش نیروهای ارتش نیز حضور خواهند داشت یا نه؟‌" اظهار کرد: نیروهای ارتش در این رزمایش با ما همکاری ندارند اما به طور طبیعی نیروهای دیگر سپاه از جمله نیروی هوافضای سپاه، پهپادها و هواپیماهای سپاه در این رزمایش ما را همراهی خواهند کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح سپاه برای امنیت مناطق مرزی کشور تاکید کرد: ما در مناطق شمال غرب و جنوب شرق کشور مبنا را بر مردمی کردن امنیت گذاشته‌ایم. شهید شوشتری مطالعات بسیاری در جهت ایجاد امنیت در این مناطق داشتند. ما بر اساس نیاز منطقه احساس کردیم که ضروری است باید درباره راهبرد خودمان برای این مناطق برنامه راهبردی داشته باشیم و یکی از برنامه‌ها به عنوان پایه قرار گیرد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه اضافه کرد: در جای‌جای استان سیستان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی واحدهای رزمی داریم که مردم بومی منطقه آنها را تشکیل می‌دهند و سپاه تنها به عنوان هدایت‌کننده آنهاست، چراکه با وجود مرز 1400 کیلومتری با عمق 200 کیلومتر بدون حضور مردم نمی‌توانستیم امنیت را به وجود آوریم.

به گزارش ایسنا، پاکپور افزود: پایگاه‌های شهید کاوه در شمال غرب کشور نیز بر همین اساس امنیت این منطقه را تامین می‌کنند و ما با قوت این طرح را ادامه خواهیم داد.

وی درباره اقدامات دیگر نیروی زمینی سپاه در جنوب شرق کشور اظهار کرد: قرارگاه قدس که در جنوب شرق کشور حضور دارد در بعد مردم‌یاری وزن سنگین‌تری نسبت به بعد نظامی دارد. ایجاد جاده‌ها، ‌پل‌ها و برخی از اقدامات عمرانی در مناطق محروم توسط این قرارگاه انجام می‌شود و همین اقدامات در منطقه شمال غرب نیز انجام می‌شود. البته ما تلاش کرده‌ایم که توان واحدهای دیگر دولت را نیز پای کار بکشیم که خود دولت نیز در این زمینه کارهایی را انجام می‌دهد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در پایان تصریح کرد: اقدامات ما در مناطق مرزی از جمله جنوب شرق و شمال غرب کشور در دو بعد کمک به مردم و امنیتی است.

 

کد خبر 202324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز